Strategie a metodologie sociálněvědního výzkumu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní statistické pojmy
Advertisements

Regionální kontaktní organizace – kontakty pro Evropský výzkumný prostor jsou součástí sítě regionálních a oborových kontaktních organizací NINET, které.
Monte Carlo permutační testy & Postupný výběr
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Lineární regresní analýza Úvod od problému
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Metodologie historického výzkumu volného času
Reprezentativita: chyba pokrytí populace (coverage error) Jindřich Krejčí Management sociálních dat a datové archivy Kurz ISS FSV UK.
Jak se dělá andragogický výzkum
Podmínky úspěšné realizace metodiky nového monitoringu Jiří Winkler, FSS MU Brno Projekt OP LZZ „Aktivní matching: Strategická podpora poradenství.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Aktivita číslo 5 Návrh a zavedení systému centrální administrace a řízení projektů Zvýšení kvality řízení na Krajském úřadě Plzeňského kraje.
Základní statistické pojmy a postupy
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Hypotézy ve výzkumu.
Obsah statistiky Jana Zvárová
kvantitativních znaků
Analýza dat.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Veřejnost – dav - masa Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK LS 2007/08.
Hospodářská politika.
Matematická teorie rozhodování
Řízení a supervize v sociálních a zdravotnických organizacích
KVANTITATIVNÍ NEBO KVALITATIVNÍ VÝZKUM?
Metodologické základy výzkumu veřejného mínění
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Koncipování empirického výzkumu
Základy pedagogické metodologie
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
15: : minut - BLOK 1: epistemologie 15: : minut - BLOK 2: principy kvantitativního přístupu 16: : minut - BLOK 3:
Skupinové interview (Focus group)
Kvantitativní, kvalitativní a smíšený výzkum
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
KMPV cvičení 1 1 Kvantitativní metody výzkumu v praxi CVIČENÍ pro 3. část.
Praktikum elementární analýzy dat Třídění 2. a 3. stupně UK FHS Řízení a supervize (LS 2012) Jiří Šafr jiri.safr(zavináč)seznam.cz poslední aktualizace.
Diplomový seminář 4. Argumenty Deduktivní (formální logika)‏ Induktivní Z příkladu Z analogie Z autority Argumenty o příčině.
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Rozhodování ve veřejné správě Přednáška M. Horáková.
Základy pedagogické metodologie
Základní elementy návrhu výzkumu a výzkumného projektu Strategie a metodologie sociálněvědního výzkumu.
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Sběr dat, tvorba výzkumného souboru PSY 118, PSY474 Metodologie psychologie (kvalitativní přístup) Přednáška 4 Prof.PhDr. Ivo Čermák, CSc.
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
Metody sociálního výzkumu 5. blok Denní studium LS 2007/
Česká společnost a její vztah k zajišťování bezpečnosti a ozbrojeným silám PhDr. Libor Frank, Ph.D. Vedoucí Oddělení bezpečnostních studií a analýz Centrum.
Strategický repertoár sociálních hnutí v České republice a jeho determinanty Ondřej Císař a Kateřina Vráblíková ISPO FSS MU Prezentace, SOU AV ČR, 12.
Metodologie 2: Lekce 3 Lenka Slepičková.
Metodologie 2 Lekce 1 Lenka Slepičková.
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
Výzkumné techniky Neintervenující výzkumné techniky Sekundární analýza
Měření v sociálních vědách „Měřit všechno, co je měřitelné, a snažit se učitnit měřitelným vše, co dosud měřitelné není“. (Galileo Galilei)
Bc. Jaromír Šetek VNÍMÁNÍ ZEMĚ PŮVODU ZNAČKY A ZEMĚ PŮVODU PRODUKTU VEDOUCÍ PRÁCE: Ing. Pavel Štrach, Ph.D. et Ph.D.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Mentální reprezentace
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Vývoj v jednotlivých zemích
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Metodologie I. Sociologie pro porodní asistentky 4. května 2006
Úvod do kvalitativního výzkumu
Úvod, základní principy a cíle
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Sociologický výzkum II.
Statistika a výpočetní technika
Metody sociologického výzkumu kvantitativní. MSV-KVANT Výuka v LS 2018
Základy statistiky.
Transkript prezentace:

Strategie a metodologie sociálněvědního výzkumu Od teorie k empirickému výzkumu, konceptualizace, operacionalizace, výběr případů Strategie a metodologie sociálněvědního výzkumu

Konceptualizace Koncept – mentální konstrukce, která shrnuje pozorování a zkušenosti, které mají něco společného (např. politická participace, represe, kapitalismus) Konceptualizace – zachycení určitého výseku sociální reality ve formě určitým způsobem definovaného konceptu, definice tohoto konceptu Ve výzkumu jsou koncepty „přeloženy“ do jazyka proměnných

Konceptualizace (Sartori) Koncepty Jsou základními „datovými kontejnery“, které používáme při výzkumu Mapují významové pole, na němž se pohybujeme Mají hierarchickou strukturu („žebřík obecnosti“) Problém „napínání konceptů“

Žebřík obecnosti, „hierarchie druhů“ (Sartori, Collier)

Typologie režimů (Dahl) participace vysoká nízká kontestace polyarchie kompetitivní oligarchie inklusivní hegemonie uzavřená hegemonie

Typologie politického aktivismu mobilizační schopnost vysoká nízká advokační schopnost participační aktivismus transakční aktivismus epizodická masová mobilizace radikální aktivismus

Typologie Klasifikační typologie Ideální typy Analytické kategorie Vysvětlující typologie Deduktivní strategie/induktivní strategie

Operacionalizace Tvorba operační definice konceptu V operační definici je koncept vyjádřen popisem operací, kterými bude měřen Které proměnné indikují daný koncept? Jak tyto proměnné měříme? Měření: přiřazení případů konkrétním hodnotám nebo kategoriím operacionalizovaného konceptu (měření nominální, ordinální, kardinální)

Příklad operacionalizace: represe odborů, pravidla kódování (Geddes) Dimenze: Legálnost a svoboda jednat Autonomie Kolektivní vyjednávání a stávky Politická participace Násilí

Pokračování… Legálnost a svoboda jednat 1.0 Odbory jsou nelegální, zákaz je vymáhán 0.9 Odbory jsou formálně legální, ale jejich aktivity jsou zakázány 0.8 Odbory jsou formálně legální, ale jejich fungování je téměř zakázáno 0.7 Jen odbory spojené s vládnoucí stranou jsou legální 0.6 Státní i zemědělští zaměstnanci se nesmějí organizovat

Pokračování… 0.5 Registrační pravidla mohou být a jsou používána k eliminaci odborů 0.4 Státní zaměstnanci se nesmějí odborově organizovat 0.3 Existují velmi komplikovaná registrační pravidla 0.2 Vláda může rozpustit odbory, ale nedělá to často 0.1 Odbory jsou nelegální jen v určitých „důležitých službách“

Jiný příklad: kapacita aktivismu Advokační kapacita Kontinuita organizační existence Počet organizovaných událostí Schopnost kooperace s jinými organizacemi Začlenění do politického procesu Mobilizační kapacita Počet organizovaných členů Počet účastníků při protestních událostech

Výběr případů Náhodný výběr Kvótní výběr Anketa Sněhová koule (snow-ball) Klíčoví informanti Expertní znalost ….

Výběr případů u kvanti a kvali výzkumu Kvantitativní výzkum (velké N) – často reprezentativní výběr Kvalitativní komparativní výzkum (malé N) – záměrný výběr (problém výběrové chyby) Nutnost zajistit VARIACI proměnných!

Náhodný výběr Výběr, ve kterém každý element populace má stejnou pravděpodobnost, že bude vybrán do vzorku Reprezentuje všechny známé i neznámé vlastnosti populace Procedura výběru, která nekoreluje s našimi proměnnými

Záměrný výběr (KKV) Obecně musíme zajistit variaci proměnných: To nejlépe zajistíme tím, že výběr našich případů provedeme na základě nezávislé proměnné (kterou musíme nechat variovat podle naší teorie) bez ohledu k hodnotám závislých proměnných… …nikoli tedy výběr na závislé proměnné.

Represe a růst: záměrný výběr na závislé proměnné (výběrová chyba)

Represe a růst (II)

Represe a růst (III)

Argument T. Skocpol (Geddes)

Test argumentu T. Skocpol revoluce (Francie, Čína, Rusko po 1. sv. válce) kontrastní případy (Prusko, Japonsko) kontrastní případy (Velká Británie, Německo) test Geddes: (Peru atd.) rozpor v elitě + - autonomie rolníků vnější hrozba ???

Re-test argumentu o vlivu vnější vojenské hrozby