Podíl (dělení) mnohočlenů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lomené algebraické výrazy
Advertisements

Sčítání a odčítání výrazů
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Lomené výrazy – sčítání a odčítání lomených výrazů
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Algebraické výrazy – početní operace
Mnohočleny a algebraické výrazy
metoda dosazovací, sčítací
Zkvalitnění výuky přírodovědných předmětů s cílem zvyšování motivace
Lomené výrazy – krácení lomených výrazů
Počítáme s celými čísly
Vzdělávací materiál v rámci projektu EU peníze školám Školní rok: 2012/2013 Ročník: Předmět: Téma: Anotace: Autor : Vzdělávací materiál je určen pro bezplatné.
VY_32_INOVACE_07/1/18_Číslo a proměnná
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
Sčítání a odčítání mnohočlenů
L i n e á r n í r o v n i c e II. Matematika 8.ročník ZŠ
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Výrazy.
Rozklad na součin vytýkání
Násobení mnohočlenů.
Sčítání mnohočlenů Matematika 8. ročník Mgr. Marcela Kubátová.
* Druhá odmocnina Matematika – 8. ročník *
* Druhá mocnina Matematika – 8. ročník *
* Třetí odmocnina Matematika – 8. ročník *
Algebraické výrazy a jejich úpravy
* Třetí mocnina Matematika – 8. ročník *
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Násobení mnohočlenů. c d ab S Obsah velkého obdélníku S = (a+b).(c+d)
* Násobení mnohočlenů Matematika – 8. ročník *
Dělení zlomků.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
VY_32_INOVACE_07/1/17_Číslo a proměnná
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
* Mnohočleny Matematika – 8. ročník *.
Postup při úpravě výrazu na součin vytýkáním před závorku.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dělení mnohočlenu jednočlenem
Podíl (dělení) mnohočlenů (dělení mnohočlenu mnohočlenem)
Úprava výrazu na součin vytýkáním před závorku.
Rozklad mnohočlenů na součin
Soustavy dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Mnohočleny – sčítání a odčítání
Krácení lomených výrazů.
MOCNINY.
10.
Rozklad mnohočlenů na součin
Číselné výrazy s proměnnou
SČÍTÁNÍ ZLOMKŮ + = + = + =  Sčítat můžeme jen zlomky se stejným jmenovatelem. Sčítáme čitatele zlomků. 1)hledáme společného jmenovatele obou zlomků.
ČÍSELNÉ OBORY, VÝRAZY - OPAKOVÁNÍ Cyrilometodějská církevní základní škola Lerchova 65, Brno Tento výukový materiál vznikl v rámci projektu EU–peníze do.
Mnohočleny Václav Dobiáš Jiří Komínek. Alois Bedřich 10 Alois Bedřich 10 Obvod = a nebo můžeme napsat Obvod = Alois = a Bedřich = b Alois + Bedřich +
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 18 – Výrazy a operace s mnohočleny – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
LOMENÉ VÝRAZY III. Sčítání a odčítání výrazů Matematika 9. ročník Creation IP&RK.
L i n e á r n í r o v n i c e II. Matematika 8.ročník ZŠ
1. Najdi násobky čísel 4 a Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické.
Lomené algebraické výrazy
VY_42_INOVACE_JESONKOVA.MATKVA.01
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Nerovnice Ekvivalentní úpravy - 2..
Lomené algebraické výrazy
ČÍSELNÉ VÝRAZY = výrazy, v nichž se vyskytují pouze čísla a početní operace mezi nimi. Hodnotu číselného výrazu určíme, provedeme-li všechny početní.
Rozklad mnohočlenů na součin
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ MNOHOČLENŮ
Jednočleny a mnohočleny Sčítání a odčítání
Transkript prezentace:

Podíl (dělení) mnohočlenů Matematika pro 8. ročník Podíl (dělení) mnohočlenů

Opakování Sčítání mnohočlenů (polynomů) Mnohočleny sčítáme tak, že sečteme jednotlivé koeficienty u odpovídajících si členů těchto mnohočlenů. Příklad: (x2 + 9x3 – 6x + 11) + (2x3 – 5x2 + x – 17) = = x2 + 9x3 – 6x + 11 + 2x3 – 5x2 + x – 17 = = 11x3 – 4x2 – 5x – 6 Odčítání mnohočlenů (polynomů) Mnohočleny odčítáme tak, že přičteme mnohočlen opačný. Opačný mnohočlen k danému mnohočlenu je mnohočlen, který má tytéž členy, ale s opačnými znaménky. mnohočlen opačný mnohočlen 2x3 – 5x2 + x – 17 – 2x3 + 5x2 – x + 17 Příklad: (x2 + 9x3 – 6x + 11) – (2x3 – 5x2 + x – 17) = = (x2 + 9x3 – 6x + 11) + (– 2x3 + 5x2 – x + 17) = = x2 + 9x3 – 6x + 11 – 2x3 + 5x2 – x + 17 = = 7x3 + 6x2 – 7x + 28

Závěr Násobení mnohočlenů Mnohočleny násobíme tak, že každý člen jednoho mnohočlenu vynásobíme každým členem druhého mnohočlenu a všechny takto vzniklé součiny pak sečteme. ( x – 5y ) . ( 2x – 3y + 4 ) = 2x2 – 3xy + 4x – 10xy + 15y2 – 20y = = 2x2 + 15y2 – 13xy + 4x – 20y

Tak to bychom měli. Pojďme to teď zkusit ještě jednou, ale jinak. Dělení mnohočlenů (polynomů) Mějme dělení závorky číslem: ( 12 + 8 ) : 4 = 20 : 4 = 5 ( 12 + 8 ) : 4 = Vypočítáme jej nejprve tak, jak nám velí naše dosavadní znalosti. To znamená vypočítáme závorku a získaný výsledek pak vydělíme. Tak to bychom měli. Pojďme to teď zkusit ještě jednou, ale jinak.

Dělení mnohočlenů (polynomů) Mějme dělení závorky číslem: ( 12 + 8 ) : 4 = 20 : 4 = 5 ( 12 + 8 ) : 4 = 3 + 2 = 5 Tak máme na světě další možnost, jak počítat podobné příklady s dělením závorky. Asi ale zůstaneme u prvního již zažitého postupu. Jenže my už nebudeme počítat jen s číselnými výrazy, ale i s výrazy s proměnnou a u nich je první postup obvykle nerealizovatelný, neboť závorka většinou vypočítat nejde. Tam by nám v tom případě mohl nově uvedený postup pomoci. Zkusme to. Zkusme vydělit každé číslo závorky zvlášť a pak získané hodnoty sečíst. Vyjde nám stejný výsledek jako v postupu prvním? ( 12x3 + 8x ) : 4x =

Dělení mnohočlenů (polynomů) Mějme dělení závorky číslem: ( 12 + 8 ) : 4 = 20 : 4 = 5 ( 12 + 8 ) : 4 = 3 + 2 = 5 2 ( 12x3 + 8x ) : 4x = 3x2 + 2 3 2

Dělení mnohočlenů (polynomů) Mějme dělení závorky číslem: ( 12 + 8 ) : 4 = 20 : 4 = 5 ( 12 + 8 ) : 4 = 3 + 2 = 5 ( 12x3 + 8x ) : 4x = 3x2 + 2 A nyní se podíváme na dvě základní možná dělení mnohočlenu: 1.) Dělení mnohočlenu celým číslem 2.) Dělení mnohočlenu jednočlenem

Dělení mnohočlenu celým číslem 3 ( 8x2 – 12xy + 4y3 ) : 4 = 2x2 – 3xy + y3 2 Podíl mnohočlenu a celého čísla vypočítáme tak, že celým číslem vydělíme postupně každý člen mnohočlenu a jednotlivé vzniklé podíly pak sečteme.

Dělení mnohočlenu jednočlenem Pozor na podmínky (nulou nelze dělit)! Nejsou určeny definičním oborem již v samotném zadání, musíme je stanovit sami. 5 x  0 ( 9x3 – 15x2y – 3xy2 ) : 3x = 3x2 – 5xy – y2 3 2 Podíl mnohočlenu a jednočlenu vypočítáme tak, že jednočlenem vydělíme postupně každý člen mnohočlenu a jednotlivé vzniklé podíly pak sečteme.

Závěr Dělení mnohočlenu jednočlenem Mnohočlen dělíme jednočlenem tak, že jednočlenem vydělíme postupně všechny členy mnohočlenu a jednotlivé vzniklé podíly pak, bude-li to možné, sečteme. (18x3y2 – 15x2y – 24xy + 81xy3) : (– 3xy) = – 6x2y + 5x + 8 – 27y2 Zapomenout nesmíme na určení podmínek řešitelnosti (toho, kdy má dělení smysl): Nulou nelze dělit! Dělitel (jednočlen) se nesmí rovnat nule. 3xy  0  x  0  y  0