Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709
Autor: Mgr. Jitka Matějková Datum: Ročník: 3. Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Vývoj literatury od meziválečné doby po současnost Téma: Druhá světová válka v české literatuře Číslo DUM: VY_32_INOVACE_KČF3_Mtv_10 Ověřen ve výuce dne:
Anotace Výuková prezentace má žáky seznámit s tématem druhé světové války v české literatuře. Metodické doporučení: prezentaci je vhodné využít v souvislosti s učivem o odrazu druhé světové války v české literatuře Potřebné pomůcky: datový projektor a počítač. Klíčová slova: Arnošt Lustig, Norbert Frýd
Druhá světová válka v české literatuře Arnošt Lustig Norbert Frýd
Arnošt Lustig ( ) Obr.1
Arnošt Lustig český židovský spisovatel a publicista světového významu, autor celé řady děl s tématem holokaustu. byl poslán do Terezína; později poznal i další koncentrační tábory, Osvětim a Buchenwald V dubnu 1945 uprchl z transportu smrti (z Buchenwaldu do Dachau), a ukrýval se až do konce války v Praze.
Arnošt Lustig Během holokaustu přišel téměř o celou svoji rodinu jeho díla se zabývají právě tematikou Židů a druhé světové války
Arnošt Lustig byl dlouholetým členem KSČ Po invazi vojsk Varšavské smlouvy 1968 Československo opustil Nejdříve emigroval do Jugoslávie, poté žil v Izraeli a v USA V roce 1995 se stal šéfredaktorem české verze časopisu Playboy.
Dílo Jeho knihy náleží k tzv. druhé vlně válečné prózy, tj. válečná próza z 50. a 60. let (Autoři druhé vlny se spíše soustředili na psychiku a vztah jedince k době než na události v širších souvislostech, na rozdíl od faktograficky zaměřených autorů vlny první.)
Rysy tvorby vychází z drastických zkušeností hlavně z koncentračních táborů Zachycuje osudy mladých dívek, žen a starých lidí (jsou nejvíce zranitelní, protože jsou bezbranní) Všechny události představuje tak, jako by byly každodenní
Příběhy jsou buď povídky nebo novely a první vznikaly už v 1. pol. 50. let. Své příběhy neustále přepracovává V centru stojí obyčejné, zdánlivě nehrdinské lidské charaktery konfrontované s mezní životní situací v koncentračních táborech
Noc a naděje, 1957 – 7 povídek inspirovaných vlastními zážitky autora v terezínském ghettu Démanty noci, 1958 Můj známý Vili Field, 1961 – novela, příběh člověka, který si obratně získává prospěch v Němci obsazené Praze i v prostředí koncentračního tábora
Dita Saxová, 1962 – novela, o dívce, která se vrací z koncentráku a není pro své otřesné zážitky schopná navázat normální život; kvůli nejistotě v poválečném světě nakonec odjíždí do Švýcarska a páchá sebevraždu
Modlitba pro Kateřinu Horowitzovou, 1964 – novela podle skutečné události z roku 1943 v Itálii (Tehdy Němci na Sicílii zajali bohaté židovské podnikatele s americkými pasy, pod záminkami z nich vymámí jejich peníze a ožebračí je, pak je pošlou s mladou tanečnicí Kateřinou do plynu. Ta si to jako jediná uvědomí, vytrhne dozorci pistoli a zastřelí ho, i když ví, že vzpoura je marná.) Ukázka:
Hořká vůně mandlí, 1968 – povídky, osudy jedné z mnoha židovských rodin zasažených holokaustem Dívka s jizvou Tma nemá stín
Norbert Frýd ( ) Narodil se v Českých Budějovicích do rodiny židovského obchodníka V průběhu 2. světové války byl vězněn v Terezíně, později v Osvětimi (tam mu zemřela manželka, bratr a otec) a nakonec v Dachau
Dílo Případ majora Hogana, 1952, soubor povídek Krabice živých, 1956, román o možnosti zachování si lidské důstojnosti i v tak krutém prostředí jako je koncentrační tábor. Autor vycházel z vlastních zážitků.
Otázky 1. Zmiň se o životě Arnošta Lustiga. 2. Jakou tematikou se ve svých dílech zabývá? 3. Jaká díla A. Lustiga znáš? 4. Kdo je autorem díla „Krabice živých“ ?
Odpovědi 1. český židovský spisovatel a publicista světového významu, autor celé řady děl s tématem holokaustu,byl poslán do Terezína; později poznal i další koncentrační tábory, Osvětim a Buchenwald, v dubnu 1945 uprchl z transportu smrti (z Buchenwaldu do Dachau), a ukrýval se až do konce války v Praze. 2. Zabývá se tematikou Židů a druhé světové války, zachycuje osudy mladých dívek, žen a starých lidí (jsou nejvíce zranitelní, protože jsou bezbranní).
Odpovědi 3. Modlitba pro Kateřinu Horowitzovou, Dita Saxová, Noc a naděje…. 4. Norbert Frýd.
Zdroje Obr. 1 Jiří Nedorost. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: PROKOP, Vladimír. Přehled české literatury 20. století: (pro výuku literatury na středních školách). 1. vyd. Sokolov: O.K.-Soft, s. 50 a 60
Prohlášení Prohlašuji, že při tvorbě vzdělávacího materiálu jsem respektoval(a) všeobecně užívané právní a morální zvyklosti, autorská a jiná práva třetích osob, zejména práva duševního vlastnictví (např. práva k obchodní firmě, autorská práva k software, k filmovým, hudebním a fotografickým dílům nebo práva k ochranným známkám) dle zákona 121/2000 Sb. (autorský zákon). Nesu veškerou právní odpovědnost za obsah a původ svého díla. Prohlašuji dále, že výše uvedený materiál jsem ověřil(a) ve výuce a provedl(a) o tom zápis do třídní knihy. Dávám souhlas, aby moje dílo bylo dáno k dispozici veřejnosti k účelům volného užití (§30 odst. 1 zákona 121/2000 Sb.), tj. že k uvedeným účelům může být kýmkoli zveřejňováno,používáno a uchováváno.