Podíl (dělení) mnohočlenů (dělení mnohočlenu mnohočlenem)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Advertisements

Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Mgr. Robert Kecskés Jazyk: Český
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Definiční obor lomeného výrazu – podmínky, kdy má lomený výraz smysl
Lomené výrazy – sčítání a odčítání lomených výrazů
Algebraické výrazy – početní operace
Mnohočleny a algebraické výrazy
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Lomené výrazy – krácení lomených výrazů
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
VY_32_INOVACE_07/1/18_Číslo a proměnná
Název projektu: Učení pro život Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo šablony: III / 2 Název sady A: VÝRAZY Autor: Petr Halama – Mgr. Alena.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Řešení lineárních rovnic s neznámou ve jmenovateli
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
Sčítání a odčítání mnohočlenů
Lineární rovnice – 2. část
Výrazy.
Násobení mnohočlenů.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Algebraické výrazy a jejich úpravy
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Násobení mnohočlenů. c d ab S Obsah velkého obdélníku S = (a+b).(c+d)
* Násobení mnohočlenů Matematika – 8. ročník *
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Mnohočleny a rovnice Číslo materiálu: EU Název: Mnohočleny-násobení Autor: Mgr. Ludmila Lorencová.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dělení zlomků.
Pravidla pro počítání s mocninami.
16..
Desetinná čísla – dělení
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
VY_32_INOVACE_07/1/17_Číslo a proměnná
Postup při úpravě výrazu na součin vytýkáním před závorku.
Dělení mnohočlenu jednočlenem
Podíl (dělení) mnohočlenů
Soustavy dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Mnohočleny – sčítání a odčítání
Dělení mnohočlenu dvojčlenem
ALGEBRAICKÉ VÝRAZY 06 Dělení mnohočlenů MěSOŠ Klobouky u Brna.
Číselné výrazy s proměnnou
4.12 ROVNICE V SOUČINOVÉM A PODÍLOVÉM TVARU Mgr. Petra Toboříková.
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
ČÍSELNÉ OBORY, VÝRAZY - OPAKOVÁNÍ Cyrilometodějská církevní základní škola Lerchova 65, Brno Tento výukový materiál vznikl v rámci projektu EU–peníze do.
Mnohočleny Václav Dobiáš Jiří Komínek. Alois Bedřich 10 Alois Bedřich 10 Obvod = a nebo můžeme napsat Obvod = Alois = a Bedřich = b Alois + Bedřich +
Soustavy lineárních rovnic Matematika 9. ročník Creation IP&RK.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 18 – Výrazy a operace s mnohočleny – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
Tercie Rovnice Rovnice – lineární rovnice se zlomky podrobný postup na konkrétním příkladu.
LOMENÉ VÝRAZY III. Sčítání a odčítání výrazů Matematika 9. ročník Creation IP&RK.
Písemné dělení jednociferným dělitelem
L i n e á r n í r o v n i c e II. Matematika 8.ročník ZŠ
Lomené algebraické výrazy
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_101_M6
Autor: Mgr. Pavla Kofroňová
Dělení mnohočlenu mnohočlenem II.
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace MATEMATIKA A JEJÍ APLIKACE, MATEMATIKA, ČÍSLO A PROMĚNNÁ PRAVIDLA.
13x2y3 0,2r3s5 ab3 . a4b2 4p3 + 5p3 Početní výkony s mocninami
Lomené algebraické výrazy
Ekvivalentní úpravy rovnic
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Mocniny s přirozeným mocnitelem
Nerovnice Ekvivalentní úpravy - 2..
Nerovnice Ekvivalentní úpravy - 1..
Lomené algebraické výrazy
Ekvivalentní úpravy rovnice
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Lomené algebraické výrazy
Soustavy lineárních rovnic
Transkript prezentace:

Podíl (dělení) mnohočlenů (dělení mnohočlenu mnohočlenem) Matematika pro 8. ročník Podíl (dělení) mnohočlenů (dělení mnohočlenu mnohočlenem)

Opakování Dělení mnohočlenu celým číslem ( 8x2 – 12xy + 4y3 ) : 4 = Podíl mnohočlenu a celého čísla vypočítáme tak, že celým číslem vydělíme postupně každý člen mnohočlenu a jednotlivé vzniklé podíly pak sečteme.

Opakování Dělení mnohočlenu jednočlenem ( 9x3 – 15x2y – 3xy2 ) : 3x = Pozor na podmínky (nulou nelze dělit)! Nejsou určeny definičním oborem již v samotném zadání, musíme je stanovit sami. x  0 ( 9x3 – 15x2y – 3xy2 ) : 3x = 3x2 – 5xy – y2 3 2 Podíl mnohočlenu a jednočlenu vypočítáme tak, že jednočlenem vydělíme postupně každý člen mnohočlenu a jednotlivé vzniklé podíly pak sečteme.

Dělení mnohočlenu mnohočlenem Pozor na podmínky (nulou nelze dělit)! Nejsou určeny definičním oborem již v samotném zadání, musíme je stanovit sami. (31x – 35x2 – 6) : (– 3 + 5x) = 5x + 3  0 (– 35x2 + 31x – 6) : (5x – 3) = – 7x x  – 3/5 1.) Nejdříve si členy obou mnohočlenů uspořádáme sestupně (tj. na prvním místě bude člen s proměnnou s nejvyšším exponentem). 7 2.) První člen dělence vydělíme prvním členem dělitele, výsledek je prvním členem podílu mnohočlenů.

Dělení mnohočlenu mnohočlenem Pozor na podmínky (nulou nelze dělit)! Nejsou určeny definičním oborem již v samotném zadání, musíme je stanovit sami. (31x – 35x2 – 6) : (– 3 + 5x) = 5x + 3  0 (– 35x2 + 31x – 6) : (5x – 3) = – 7x x  – 3/5 – ( ) – 35x2 + 21x 35x2 – 21x 1.) Nejdříve si členy obou mnohočlenů uspořádáme sestupně (tj. na prvním místě bude člen s proměnnou s nejvyšším exponentem). 10x – 6 2.) První člen dělence vydělíme prvním členem dělitele, výsledek je prvním členem podílu mnohočlenů. 3.) Pak tímto dílčím výsledkem vynásobíme všechny členy dělitele a tento výraz odečteme od dělence.

Dělení mnohočlenu mnohočlenem Pozor na podmínky (nulou nelze dělit)! Nejsou určeny definičním oborem již v samotném zadání, musíme je stanovit sami. (31x – 35x2 – 6) : (– 3 + 5x) = 5x + 3  0 (– 35x2 + 31x – 6) : (5x – 3) = – 7x + 2 x  – 3/5 – ( ) – 35x2 + 21x 35x2 – 21x 1.) Nejdříve si členy obou mnohočlenů uspořádáme sestupně (tj. na prvním místě bude člen s proměnnou s nejvyšším exponentem). 10x – 6 2.) První člen dělence vydělíme prvním členem dělitele, výsledek je prvním členem podílu mnohočlenů. 2 3.) Pak tímto dílčím výsledkem vynásobíme všechny členy dělitele a tento výraz odečteme od dělence. 4.) Tak dostaneme nový mnohočlen. Pokud je tento nový mnohočlen vyššího nebo stejného stupně jako dělitel, zopakujeme celý postup.

Dělení mnohočlenu mnohočlenem Pozor na podmínky (nulou nelze dělit)! Nejsou určeny definičním oborem již v samotném zadání, musíme je stanovit sami. (31x – 35x2 – 6) : (– 3 + 5x) = 5x + 3  0 (– 35x2 + 31x – 6) : (5x – 3) = – 7x + 2 x  – 3/5 – ( ) – 35x2 + 21x 35x2 – 21x 1.) Nejdříve si členy obou mnohočlenů uspořádáme sestupně (tj. na prvním místě bude člen s proměnnou s nejvyšším exponentem). 10x – 6 – ( ) 10x – 6 – 10x + 6 2.) První člen dělence vydělíme prvním členem dělitele, výsledek je prvním členem podílu mnohočlenů. 3.) Pak tímto dílčím výsledkem vynásobíme všechny členy dělitele a tento výraz odečteme od dělence. 4.) Tak dostaneme nový mnohočlen. Pokud je tento nový mnohočlen vyššího nebo stejného stupně jako dělitel, zopakujeme celý postup.

Dělení mnohočlenu mnohočlenem Pozor na podmínky (nulou nelze dělit)! Nejsou určeny definičním oborem již v samotném zadání, musíme je stanovit sami. (31x – 35x2 – 6) : (– 3 + 5x) = 5x + 3  0 (– 35x2 + 31x – 6) : (5x – 3) = – 7x + 2 x  – 3/5 – ( ) – 35x2 + 21x 35x2 – 21x 1.) Nejdříve si členy obou mnohočlenů uspořádáme sestupně (tj. na prvním místě bude člen s proměnnou s nejvyšším exponentem). 10x – 6 – ( ) 10x – 6 – 10x + 6 2.) První člen dělence vydělíme prvním členem dělitele, výsledek je prvním členem podílu mnohočlenů. Zkouška: (–7x + 2) . (5x – 3) = = – 35x2 + 21x + 10x – 6 = 3.) Pak tímto dílčím výsledkem vynásobíme všechny členy dělitele a tento výraz odečteme od dělence. = – 35x2 + 31x – 6 4.) Tak dostaneme nový mnohočlen. Pokud je tento nový mnohočlen vyššího nebo stejného stupně jako dělitel, zopakujeme celý postup. 5.) Výše uvedené kroky opakujeme tak dlouho, dokud nedostaneme mnohočlen nižšího stupně než je dělitel nebo nulu.

Příklady Vypočítej a stanov podmínky: (2x2 + 13x + 20) : (x + 4) + 5 Podmínky: x + 4  0 – ( ) 2x2 + 8x x  – 4 5x + 20 – ( ) 5x + 20 Zkouška: (2x + 5) . (x + 4) = 2x2 + 8x + 5x + 20 = 2x2 + 13x + 20

Závěr – postup při dělení mnohočlenů 1.) Nejdříve si členy obou mnohočlenů uspořádáme sestupně (tj. na prvním místě bude člen s proměnnou s nejvyšším exponentem). 2.) První člen dělence vydělíme prvním členem dělitele, výsledek je prvním členem podílu mnohočlenů. 3.) Pak tímto dílčím výsledkem vynásobíme všechny členy dělitele a tento výraz odečteme od dělence. 4.) Tak dostaneme nový mnohočlen. Pokud je tento nový mnohočlen vyššího nebo stejného stupně jako dělitel, zopakujeme celý postup. 5.) Výše uvedené kroky opakujeme tak dlouho, dokud nedostaneme mnohočlen nižšího stupně než je dělitel nebo nulu. (23x2 – 6x3 + x – 28) : (4 – 3x) = (– 6x3 + 23x2 + x – 28) : (– 3x + 4) = 2x2 – 5x – 7 – ( ) – 6x3 + 8x2 6x3 – 8x2 15x2 + x – 28 – ( ) 15x2 – 20x Opět nesmíme zapomenout ani na podmínku příkladu vyplývající z nemožnosti dělení nulou v oboru reálných čísel: – 15x2 + 20x 21x – 28 – ( ) 21x – 28 – 21x + 28 4 – 3x  0 x  4/3