Elektronická učebnice - I

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Advertisements

VY_32_INOVACE_19_Národní buditelé
16.1 Státní hymna ČR a hymna EU
24.1 Národní obrození, revoluční rok 1848/1849
Identifikátor materiálu: EU OPVKICT2-4/Vl05
Opakování
Projekt MŠMT ČR EU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/
Autor: Mgr. Ilona Nováková
Elektronická učebnice - I
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotaceMarie Terezie a Josef II. Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně stručně rekapituluje dobu.
CÍSAŘOVNA MARIE TEREZIE A CÍSAŘ JOSEF II.
České národní obrození
České národní obrození
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.11 Název pro školu:
Národní obrození 2 Dějepis 2. stupeň
Národní obrození 80. léta 18.století – rok 1848
Výukový materiál, kód:EU-OP VK- III/2 ICT DUM 22, zpracovala J. Polgárová v rámci projektu EU PENÍZE ŠKOLÁM – operační program vzdělávání pro konkurenceschopnost,
Od poloviny 18. stol. do roku 1848
Dějiny českých zemí a habsburské monarchie, metternichovský absolutismus, národní obrození Označení materiálu: VY_32_INOVACE_19_ceske_zeme_habsburska_monarchie_do_roku_1848.ppt.
České země v první polovině 19. století
Číslo v digitálním archivu školy
NÁRODNÍ OBROZENÍ.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka ŠUPKOVÁ Název šablonyIII/2.
Soubor testů 4 Mgr. Ludmila Růžičková
78.1 Marie Terezie a Josef II.
39.1 Vznik a vývoj druhů na Zemi
VY_32_INOVACE_18_Národní obrození Název školy: Základní škola a Mateřská škola Křetín, okres Blansko, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07./1.4.00/
POČÁTKY NÁRODNÍHO OBROZENÍ
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Štěpánková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
ICT 2 – 3 – 25 HV František Škroup – Kde domov můj
Elektronická učebnice - II
Národní obrození.
3.1 Periodizace dějin hudby
Elektronická učebnice - I
37.1 Kraj Praha – poznáš jeho dominanty?
České země – součást Rakouska
NÁRODNÍ OBROZENÍ M. Kryška. = snaha o emancipaci českého národa. vyznačuje se: Uvědomováním si vlastního národa. rozvoj dějepisectví. Obrodou národního.
SITUACE V ČESKÝCH ZEMÍCH V 1.POLOVINĚ 19.STOLETÍ A.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ Národní obrození Téma: Člověk a jeho svět - Dějiny ČR Číslo.
NÁRODNÍ OBROZENÍ. NÁRODNÍ OBROZENÍ (poslední čtvrtina 18. století a 1. pol. 19. století) ● proces utváření novodobého českého národa ● vznik novodobé.
České země ve 2. polovině 18. století
Literární riskuj národní obrození Jarmila Karlovcová 8. třída Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jarmila Karlovcová. Dostupné.
Národní obrození Michaela Tarabová.
POČÁTKY NÁRODNÍHO OBROZENÍ
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_03 Název Divadlo a noviny počátku Národního.
19. století opakování.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže,
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁRODNÍ OBROZENÍ PO ROCE 1815
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Kde se Josef Dobrovský narodil?
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_01 Název Národní obrození Téma hodiny Národní.
Marie Terezie a Josef II.
VY_32_INOVACE_ČaJS.5.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Štěpánka Beranová Datum: Člověk a jeho svět, Lidé a čas. Název.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ PARDUBICE - SPOŘILOV
Národní obrození 5. ročník
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hnátnice, okres Ústí nad Orlicí
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic     EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení.
Název materiálu: Národní obrození
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
Mgr. Iva Štancíková Člověk a jeho svět Vlastivěda národní obrození 5
Národní obrození Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_07_08_Česká historie.
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
České národní obrození
Název školy: ZŠ a MŠ Zvole Autor: Mgr. Jitka Krupičková
Transkript prezentace:

Elektronická učebnice - I Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 79.1 Národní obrození Česká expedice Víte, kdo způsobuje angínu, chřipku, nebo neštovice? Autor: Mgr. Alena Horová

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 79.2 Co už víš? Josef II. doba vlády: 1780 – 1790 syn Marie Terezie vydal dvě důležité reformy → Toleranční patent → Patent o zrušení nevolnictví Marie Terezie (Matka dvou císařů) doba vlády: 1740 - 1780 jediná žena na českém trůně dcera Karla VI. snížila robotu na pouhé tři dny za týden nechala zpracovat mapy zemí a sečíst obyvatelstvo daňová reforma = daně byly do této doby vybírány odhadem, šlechtici uváděli lživé informace o počtech obyvatel a velikostech pozemků → odváděli menší daně → díky mapám a sčítání obyvatel lidé nemohli podvádět povinná školní docházka (od 6 do 12 let) Toleranční patent = listina, která povoluje i jiné než katolické vyznání Patent o zrušení nevolnictví (1781) = konec nevolnictví → lidé se mohli svobodně stěhovat robota zrušena nebyla → robotní povinnost trvá (volné stěhování, studium, sňatky) Rakouské císařství (od r. 1804) = na území žije mnoho různých národů (Češi, Maďaři, Poláci, Chorvaté, Rumuni…) → říši vládnou Habsburkové z Vídně – hovoří se zde německy Bylo rozhodnuto, že jedinou úřední řečí bude němčina. → v českých zemích nastalo období poněmčování = na úřadech, ve školách se mluví pouze německy, knihy se píší německy → úpadek českého jazyka Leopold II. vláda: 1790 – 1792 František II. vláda: 1792 – 1806 Ferdinand V. vláda: 1806 – 1848

78.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 78.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? NÁRODNÍ OBROZENÍ = hlavním úkolem tohoto hnutí bylo pozvednout český jazyk a národ → vymanit český národ z německého vlivu Vznikají divadla, muzea, ochotnické divadelní spolky a jiné vlastenecké kroužky. POČÁTKY NÁRODNÍHO OBROZENÍ Po zrušení nevolnictví Josefem II. → chlapci z venkova přichází do města → vzdělávají se, studují → uvědomují si potřebu obnovit český jazyk → začali studovat český jazyk, kulturu a dějiny – píší a vydávají české knihy = označováni jako vlastenci, buditelé. JOSEF JUNGMANN – napsal pětisvazkový Česko-německý slovník → Jungmann dokázal, že čeština je stejně bohatý jazyk jako němčina. ČESKÁ EXPEDICE = první české vydavatelství a knihkupectví čeští básníci a spisovatelé píšou knihy ve svém jazyce, překládají cizojazyčné knihy do češtiny prodávají se zde české noviny v čele nakladatelství Václav Matěj Kramerius V. M. Kramerius DIVADLO BOUDA → na Václavském náměstí (dříve Koňský trh) byla postavena dřevěná bouda → hráli se zde divadelní hry v češtině NÁRODNÍ MUZEUM → zal. r. 1818 jako Vlastenecké muzeum v Čechách Česká expedice

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 78.4 Co si řekneme nového? JOSEF KAJETÁN TYL dramatik a herec psal divadelní hry v češtině → rakouské úřady zavřely jeho divadlo → založil vlastní kočovnou společnost, na venkově hráli česky pro české obecenstvo FIDLOVAČKA = jeho nejslavnější divadelní hra - zazněla v ní poprvé naše hymna Kde domov můj FRANTIŠEK PALACKÝ historik a politik napsal rozsáhlou knihu Dějiny národa českého v Čechách a v Moravě → vylíčil historii národa do r. 1526

Vysvětlete pojem NÁRODNÍ OBROZENÍ. Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 78.5 Co si pamatujete? Vytvoř správné dvojice. Josef Kajetán Tyl založeno r. 1818 František Palacký Česko - německý slovník Josef Jungmann Fidlovačka Bouda Dějiny národu českého v Čechách a v Moravě Národní muzeum dřevěné divadlo na Koňském trhu – hrálo se česky Vysvětlete pojem NÁRODNÍ OBROZENÍ. Odkud pochází naše národní hymna – kdo ji napsal? Co je Česká expedice?

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 78.6 Něco navíc pro šikovné NÁRODNÍ MUZEUM - zal. r. 1818 jako Vlastenecké muzeum v Čechách budova Národního muzea byla postavena v letech 1885 – 1890 (styl novorenesance) do této doby muzejní sbírky uloženy ve Šternberském a Nostickém paláci STAVBA HLAVNÍ BUDOVY projektant Josef Schulz tvoří dominantu celého Václavského náměstí postaveno ze soukromých sbírek - sbírky zachycují prakticky všechna odvětví v historii naší země Národní muzeum se skládá z dalších pěti odborných ústavů: nová budova Národního muzea České muzeum hudby Náprstkovo muzeum asijských, afrických a amerických kultur Národní památník na Vítkově Národopisné muzeum budova Národního muzea ve výstavbě roku 1888 budova Národního muzea kolem roku 1900

The National Museum in Prague Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 78.7 CLIL Czech National Revival Czech National Revival was a cultural movement, which took part in the Czech lands during the 18th and 19th century. The purpose of this movement was to revive Czech language, culture and national identity. The most prominent figures of the revival movement were Josef Dobrovský and Josef Jungmann. 1. Czech National Revival was: a) a cultural movement b) a play c) a joke The National Museum in Prague important house of the Revival 2. What was the purpose of this movement? a) revive Czech language b) forget Czech language c) love Czech language 4. The most prominent figures were: a) Josef Dobrovský and Josef Jungmann b) Jan Hus and Jan Žizka c) Maria Theresa and Josef II a

79.8 Test znalostí 4. Kdo popsal dějiny českého národa? b a c d Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 79.8 Test znalostí Který vlastenec napsal v době NO Česko-německý slovník ? Václav Matěj Kramerius Josef Jungmann Josef Kajetán Tyl František Palacký 3. Kdo napsal divadelní hru Fidlovačka? 2. Jak se jmenoval muž, který vedl Českou expedici? 4. Kdo popsal dějiny českého národa? Správné odpovědi: b a c d Test na známku

Elektronická učebnice - I Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 79.9 Použité zdroje, citace http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/25/Jan_Vil%C3%ADmek_-_Josef_Kajet%C3%A1n_Tyl.jpg (slide 1,4,5) http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5d/Jan_Vil%C3%ADmek_-_Franti%C5%A1ek_Palack%C3%BD.jpg (slide 1,4,5) http://simonak.eu/images/obrazky_ostatni_strany/h_k/2_9_1.jpg (slide 1,3,5) http://www.svornost.com/wp-content/uploads/Vaclav-Matej-Kramerius.jpg (slide 3) http://www.tyden.cz/obrazek/201209/5051b73aa2487/crop-247392-profimedia-0006076623[1].jpg (slide 1) http://www.digital-guide.cz/media/thumbs/digital_guide/selekce_realie/vyznamne_osobnosti/vedci-a-ucenci/josef_jungmann/jungmann_vilimek_jpg_340x267_q85.jpg (slide 1,3,5) http://simonak.eu/images/obrazky_ostatni_strany/h_k/9_7.jpg (slide 2) http://nd01.jxs.cz/296/083/de02b12fa6_284632_o2.jpg (slide 2) http://files.sz63tk.webnode.cz/system_preview_detail_200000356-228b823890/%C4%8CR%20-%20hymna.jpg (slide 4) http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Prag_Museum_1900.jpg (slide 6,7) 11. http://www.youtube.com/watch?v=J3AxtXROEKA slide č.4

79.10 Anotace Autor Mgr. Alena Horová Období 01 – 06/2013 Ročník Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás 79.10 Anotace Autor Mgr. Alena Horová Období 01 – 06/2013 Ročník 5. ročník Klíčová slova Národní obrození, Bouda, poněmčování, vlastenec Anotace Prezentace popisující dobu národního obrození.