Kola a pneumatiky – montáž a kontrola Střední odborná škola Otrokovice Kola a pneumatiky – montáž a kontrola Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Vladimír Cupák Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. www.zlinskedumy.cz
Kola a pneumatiky – montáž a kontrola. Název školy a adresa Střední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, 76502 Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0445 /2 Autor Ing. Vladimír Cupák Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Am-OPD/2-ST-1/18 Název DUM Kola a pneumatiky – montáž a kontrola Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 23-68-H/01 Obor vzdělávání Automechanik Vyučovací předmět Opravárenství a diagnostika pro automechaniky Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 16 – 17 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem; náplň: účel kol a pneumatik, způsoby kontroly pneumatik a disků, zásady montáže na vozidlo Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Opotřebení pneumatik, mechanické poškození dosedacích ploch, vyvážení pneumatik Datum 30. 8. 2013
Kola a pneumatiky – montáž a kontrola Náplň výuky Účel kol včetně pneumatik Způsoby kontroly pneumatik a disků Význam a hodnoty TWI Zásady montáže na vozidlo
Účel kol včetně pneumatik nést hmotnost vozidla přenášet síly mezi vozovkou a vozidlem doplňovat pružící systém vozidla Obr. 1: Skladování pneumatik
Způsoby kontroly pneumatik a disků vizuální kontrola poškození pneumatik a disků (mechanické, zub času) dotažení šroubů nebo matic kol kontrola tlaku vzduchu dle návodu výrobce a hloubky drážek dezénu uchycení pláště na ráfek rovnoměrnost sjíždění běhounů přítomnost zapíchnutých cizích těles neporušenost celého povrchu pláště = běhoun i bok pláště zda nechybí vyvažovací závaží
Význam a hodnoty TWI indikátor opotřebení – ukazuje hranici, do které je pneumatika použitelná hodnoty TWI: letní pneu do 1,6 mm zimní pneu do 4,0 mm (neplatí pro letní provoz) Obr. 2: Vzorek pneumatiky
Zásady montáže na vozidlo kontrola dosedacích ploch a šroubů disk kola a pneumatika se nasazují jako celek dotahujeme do kříže po spuštění vozidla na zem dotáhneme kola na moment dle výrobce Obr. 3: Hydraulická nazouvačka Obr. 4: Vyvažovací zařízení
Kontrolní otázky: Proč se nejezdí na stejných pneumatikách celý rok? Co by dělalo auto na nevyvážených pneumatikách? Kdyby mělo auto v zimě menší vzorek než 4,0 mm, co by se mohlo stát?
Seznam obrázků: Obr. 1: vlastní Obr. 2: prodej - pneu, [vid. 30. 8. 2013], dostupné z: http://www.prodej- pneu.cz/bfgoodrich-g-force-winter-185-65-r15-88twww. Obr. 3: profo hk, [vid. 30. 8. 2013], dostupné z: http://www.profo.cz/corghi-et88- 2018.html Obr. 4: pneuservis - bartoušek, [vid. 30. 8. 2013], dostupné z: http://www.pneuservis- bartousek.cz/foto/zouvacka3.jpg
Seznam použité literatury: 1] POŠTA, J. a kolektiv, Opravárenství a diagnostika II, Informatorium, Praha, 2002. ISBN: 80-86073-88-2 [2] JAN, Z., ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 1 – Podvozky, Avid, Brno, 2001. ISBN: 80-903671-1-9
Děkuji za pozornost