Měření emisí u zážehového motoru Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dušan Nenička a Stanislav Kratochvila. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz; ISSN 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozuje národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV) .
Použitý přístroj Bosch mot 250
Analyzátor výfukových plynů
Vývody pro připojení analyzátoru k vozidlu.
Připojení měřícího přístroje k vozidlu.
Připojení odsávání výfukových plynů.
Vizuální kontrola skupin a dílů ovlivňujících tvorbu emisí ve výfukových plynech
Úplnost a těsnost palivové, zapalovací a sací soustavy….
…výfukové soustavy a těsnost motoru.
Ventilový rozvod a jeho stav se kontroluje bez demontáže, v rozsahu umožněném jeho konstrukcí. Plnící hrdlo palivové nádrže se kontroluje, pokud je vyžadována zvláštní úprava. U vozidel s řízeným emisním systémem s katalyzátorem se kontrola rozšiřuje o kontrolu stavu katalyzátoru, lambda sondy a dalších přídavných zařízení. Kontrola ostatních zařízení ke snižování emisí škodlivin se provádí v rozsahu stanoveném výrobcem vozidla.
Kontrola funkce řídícího systému
Čtení paměti závad pomocí diagnostického zařízení
Vložení údajů o vozidle.
Zapnutí a kalibrace měřícího přístroje.
Vložení sondy do výfukového potrubí.
Kontrola funkčnosti zapalovací soustavy.
Kontrola předstihu zážehu pomocí stroboskopické lampy.
U motoru zahřátého na provozní teplotu změření otáček volnoběhu a obsahu CO a HC ve volnoběhu.
Měření obsahu CO a HC a součinitele přebytku vzduchu lambda při zvýšených otáčkách.
Porovnání výsledků kontroly a naměřených hodnot se stavem a hodnotami stanovenými výrobcem vozidla.
Tisk protokolu.
Vypsání osvědčení o měření emisí.
Vylepení známky.