Historické prameny Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Altamira,_bison,_museum_02.JPG.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metody a cesty k poznávání historie Pamatujte: Tím nejzákladnějším pramenem pro poznávání historie je obyčejné mluvené SLOVO.
Advertisements

Úvod do studia dějepisu
ÚVOD DO DĚJEPISU II. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Jančová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
zpracovaný v rámci projektu
Historická období a historické prameny
SLUNCE Přírodověda 5.ročník Gabriela Mikulková 2012.
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 1 Autor: Lenka Poláková
Úvod do učiva dějepisu.
Číslo projektu: CZ.1.07./1.4.00/ Autor: Mgr. Vendula Báčová
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Stvoření světa, vznik člověka
Dějepis 6. ročník Mgr. Lenka Venclová 2009.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Rybářová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Historické prameny.
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.07 Název pro školu:EU CH 07 Název materiálu:Směsi různorodé Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací obor:Chemie.
Středová souměrnost Autor: Mgr. Jolana Sobotková
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
VY _12_INOVACE_D HISTORICKÉ PRAMENY – 6. ROČNÍK. Autor: Mgr
ÚVOD DO DĚJEPISU III. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Jančová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Historické prameny.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
6. ročník Pravěk.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_PR_II.C.03
HISTORICKÉ PRAMENY A JEJICH UCHOVÁVÁNÍ
Instituce zpracovávající historické prameny
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová.
Práce s časovou osou 6. třída.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Základní škola Kpt. Jasioka, Havířov-Pr. Suchá Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Název: VĚCI V ČASE Autor: Mgr. Irena Tomicová výukový materiál zpracován.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Pomocné vědy historické
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Mgr. Soňa Jarošová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Vlasta Havránková Název.
ČLOVĚK A PŘÍRODA Zeměpis
Románský sloh. Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Biosféra Savany Jan Dušek.
Úvod do dějepisu. Materiál byl vytvořen v rámci projektu
ÚVOD DO DĚJEPISU PhDr. Jana Žáková.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Mgr. Z.Šupková Název šablonyIII/2.
Z_088_Politická mapa dnešního světa světa _Státní hranice
Historické prameny Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
POVRCH KRAJINY Vlastivěda Pro 4.ročník Gabriela Mikulková 2012.
Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Mgr. Lenka Zedníková
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Karolína Beranová Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Úvod do vyučování dějepisu
Charakteristika Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Listopad 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
ANTROPOGENEZE Vznik a vývoj člověka
Jméno autora: Mgr. Jana Vrbová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_15_NJ Ročník: IV. Vzdělávací oblast: jazykové vzdělávání a komunikace.
Dějepis Pravěk 2 Pavel Šupka
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Úvod do učiva dějepisu Zdroj: Ref Number: Photographer: Ian BrittonIan Britton Tags: southern england stonehenge world heritage.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Úvod do historie, periodizace dějin, historické prameny OB21-VVP-HUM-DEJ-BUJ-M
PRAMENY K POZNÁVÁNÍ MINULOSTI Zvídavý člověk si jistě položí otázku, jak mohou dějepisci znát o životě lidí v minulosti tolik informací? Odkud je získali,
Dějepis 6.ročníku Úvod do dějepisu.
ÚVOD DO DĚJEPISU uč. str
Opakování národních dějin (1)
Dějepis 6. třídy Datování v dějepise.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Jak pracovat s učebnicí
Úvod do dějepisu HISTORICKÉ PRAMENY 6.ROČNÍK.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Úvod do učiva dějepisu.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Dějepis 7. ročník
ÚVOD DO DĚJEPISU.
Transkript prezentace:

Historické prameny Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Altamira,_bison,_museum_02.JPG

Co mají společného vyobrazené předměty? Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ancient_Greek_pottery_%28NAMA_7107%29.JPG?uselang=cs Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Altamira,_bison,_museum_02.JPG Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Viking_swords.jpg?uselang=cs Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ancient_Greek_jewelry_Pontika_%28Ukraina%29_300_bC.jpg?uselang=cs

Co mají společného vyobrazené předměty? Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Svan_plow_%28Ernst_Platz%29.jpg Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Acropolis_closeup.jpg?uselang=cs Autor:REUVEN FRIZI Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Alit-Yam_%E2%80%93_Human_skeleton.JPG?uselang=cs Autor: Hanay Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Steam_locomotive_rocket.png?uselang=cs

Hmotné prameny vykopávky,kostry, nástroje nádoby, keramika zbraně nářadí, stroje šperky, ozdoby základy staveb stavby – kostely, hrady, zámky, obytné domy, radnice, kasárna…. 

Co mají společného? Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Berlin_Wall_Newspapers.JPG?uselang=cs Autor: Lucia Constance Wallbank Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Musee_du_Moyen_Age_A09.JPG?uselang=cs Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Proportions_des_populations_en_Asie_Mineure_statistique_officielle_d1914.png Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Golden_Bull_of_Sicily.jpg?uselang=cs

Písemné prameny kroniky, letopisy listiny smlouvy, účetní spisy noviny zápisy v matrikách dopisy, poznámky, soudní spisy literární díla… 

Prohlédni si obrázky. Z které doby asi jsou? Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Altamira,_bison,_museum_02.JPG Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ancient_Greek_jewelry_Pontika_%28Ukraina%29_300_bC.jpg?uselang=cs Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Alit-Yam_%E2%80%93_Human_skeleton.JPG?uselang=cs Autor: Hanay Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Srubna_hut.jpg?uselang=cs

Hmotné prameny slouží hlavně k poznávání nejstaršího období (pravěk) význam mnohdy neznámý, odhadován pro dobu neznalou písma jediný zdroj poznání 

Doba prehistorická  pravěk – poznáváme pouze z hmotných pramenů Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Excavations_in_Tavsan_Adasi.jpg?uselang=cs Autor: François Bertemes

Z které doby jsou tyto prameny? Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Golden_Bull_of_Sicily.jpg?uselang=cs Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Georgian_historical_document,_18th_century.jpg?uselang=cs Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Berlin_Wall_Newspapers.JPG?uselang=cs Autor: Lucia Constance Wallbank Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tahemenmut_Papyrus.jpg?uselang=cs

Písemné prameny  slouží k poznávání období, kdy vzniklo písmo – starověk až současnost jsou přesnější řada nejstarších druhů písma ale nebyla (ještě) rozluštěna Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gebrochene_Schriften.png?uselang=cs

Starověké písmo Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Egyptian_-_Horus-Stele_-_Walters_22333.jpg?uselang=cs Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Dispilio_tablet_text.png?uselang=cs

Z které doby pocházejí tyto prameny? Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:First_portrait_photo_Daguerre_Huet.jpg?uselang=cs Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Magnetic_audio_tape.svg Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:CD_autolev_crop.jpg Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Web_abteve.png?uselang=cs Autor: Moisés García

Audiovizuální prameny slouží k poznání moderních dějin (20.-21.století) jsou nejpřesnější (autentické)  Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Crystal_128_camera.png?uselang=cs Autor: Everaldo Coelho

Zopakuj: Co byla tzv. doba prehistorická? Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:9187_-_Milano,_Museo_storia_naturale_-_Amigdale_paleolitiche_-_Foto_Giovanni_Dall%27Orto_22-Apr-2007.jpg?uselang=cs

Správná odpověď Doba, kterou poznáváme pouze podle hmotných pramenů (písmo neznáme)  pravěk Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ban_Chiang_excavations.jpg?uselang=cs Autor: Steve

Na přemýšlení: Z jakých pramenů poznáváme doby mladší – starověk, středověk, novověk, moderní dobu?

Správná odpověď: z pramenů hmotných i písemných Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Milkau_Der_heilige_Baum_von_Heliopolis_mit_Thot_und_Seschet_15-2.jpg

Doba historická poznáváme z pramenů hmotných i písemných pro různá období převažují některé prameny více, některé méně, některé zcela chybí  Úkol: zkus u druhého bodu uvést příklady

Příklady příkladů  starověk – vykopávky, pozůstatky chrámů středověk – kroniky, letopisy, hrady novověk – úřední listiny, zámky moderní doba – fotografie, magnetofonové a televizní záznamy, internet 

K přemýšlení: Kde se můžeme setkat s prameny poznání? Uveď příklad k pramenům: kosterní pozůstatky obrazy staré knihy staré listiny, letopisy, kroniky knihy narození a úmrtí soupisy půdy, majetková přiznání starý nábytek, nádobí zbraně šperky

Kde se s prameny setkáváme: Hmotné prameny archeologická naleziště muzea galerie hrady, zámky, církevní stavby městské památkové rezervace 

Kde se s prameny setkáváme: Písemné prameny archívy knihovny muzea hrady, zámky soukromé sbírky 

Úkol  Uveď ke každému zdroji pramenů praktický příklad (nejlépe z okolí Brna).

Opakování Jaký je rozdíl mezi prameny hmotnými a písemnými? Uveď několik příkladů hmotných a písemných pramenů. Kam zařazujeme fotografie, noviny, kroniku, historickou zbraň,magnetofonový záznam, keramickou vázu, historickou mapu, soupis půdy? Kde bys tyto prameny našel/našla?

Opakování Jaký je rozdíl mezi dobou historickou a prehistorickou? V jaké době žijeme dnes? Jak bys postupoval/a, kdybys měl napsat článek o vzniku městské části Řečkovice?

Na příště:  Vysvětli pojmy: archeologie antropologie geologie