SMYSLY.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Hrádek u Nechanic Anna Vojtěchová.
Číslo v digitálním archivu školyVY_52_INOVACE_P8_26 Sada DUMPřírodopis 8 Předmět Přírodopis Název materiáluSmysly člověka 1. část Anotace Žáci pomocí prezentace.
Smysly Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci smyslové soustavy.
Rozkvět českého státu za Karla IV.
Smyslová ústrojí Funkce:
Základní škola a Mateřská škola Vraclav, okres Ústí nad Orlicí Vraclav 52, e:mail: Tel.: www: zsvraclav.cz Č íslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
PŘÍRODOPIS - 9. roč. VZNIK A STAVBA ZEMĚ.
BIOLOGIE ČLOVĚKA SMYSLOVÁ ÚSTROJÍ
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Chuťové ústrojí - umožňuje vnímat látky rozpuštěné ve slinách nebo vodě - chuťové receptory jsou umístěny v chuťových pohárcích na papilách na povrchu.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
PRVNÍ PŘEMYSLOVŠTÍ KRÁLOVÉ
Václav Hlavinka 1.L Země.
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
FYZIKA 9 ASTRONOMIE ILUSTRACE K TÉMATU SLUNCE Mgr. Eva Smolíková 2013.
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
 Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kate ř ina Č ermáková Datum: Cílový ro č ník: 8.
Čidla receptory.
SMYSLOVÉ ORGÁNY 3. ročník
VY_32_INOVACE_423, 22. sada, Prvouka
Autor: Lenka Kraváčková
Elektronická učebnice - I
SOUSTAVA SMYSLOVÁ ČIDLO ČICHU
Opakování Ploštěnci.
Opakování učiva - hlísti
Vzdělávací oblast: Český jazyk – sloh Autor: Vlasta Lindovská
VY_32_INOVACE_421, 22. sada, Prvouka
VY_32_INOVACE_CH.8.16 –KARBOXYLOVÉ KYSELINY- prezentace
Vypracovala Markéta Langrová
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
Základní škola a Mateřská škola Vraclav, okres Ústí nad Orlicí Vraclav 52, e:mail: Tel.: www: zsvraclav.cz Č íslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Vzdělávací oblast: Český jazyk – sloh Autor: Vlasta Lindovská
SOUSTAVA NERVOVÁ Dokonalý vývoj nervové soustavy umožnil savcům dosáhnout převahu nad ostatními obratlovci. Řídícím ústrojím těla savce je mozek Největší.
Lidské tělo - SMYSLY Prvouka 3.ročník. Lidské tělo - SMYSLY Prvouka 3.ročník.
Nervová soustava ll Přírodopis Autor: Mgr. Irena Hudcová
VY_32_INOVACE_PSYPS12560ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Roztoči Klíšťata.
Přírodovědné praktikum
Květ VY_52_INOVACE_B1 – 16 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Vzdělávací oblast: Český jazyk – sloh Autor: Vlasta Lindovská
Zpracoval: ing. Pavel Králík
OPYLENÍ a OPLOZENÍ VY_52_INOVACE_B1 – 20 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
SMYSLOVÁ SOUSTAVA Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Smyslové vnímání Čich, chuť, hmat, vnímání polohy hlavy
ZDRAVOVĚDA - 9. ročník OBVAZOVÁ TECHNIKA
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Zpracoval: ing. Pavel Králík Zlato, stříbro, platina, měď
PŘÍRODOPIS - 9. roč. PORUCHY ZEMSKÉ KŮRY
Třída: Chvostoskoci.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Inovace.
Anotace: Na číselné ose čtou čísla, která se postupně objevují.
Smyslové vnímání 1.část Filip Bordovský.
Z Á S A D Y – H YD R O X I D Y.
ČLENOVCI.
Obecná geologie Vznik života na Zemi Vznik života na Zemi - před více než 4 mld. let naráží planetka velikosti Marsu do Země ( t = 6000°C, vysoký tlak)
SMYSLOVÉ VNÍMÁNÍ.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 8 Autor: Mgr. Iveta Votápková Smyslová soustava Pětilístek oko
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._34.CHUŤOVÉ, ČICHOVÉ A HMATOVÉ ÚSTROJÍ TÉMA: CHUŤOVÉ,
Smyslová ústrojí Funkce:
VY_32_INOVACE_15_28_Smysly
ČICH, CHUŤ, HMAT smysly.
čichový, chuťový a hmatový
Prezentace – výklad učiva
NAŠE SMYSLY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Smyslové orgány.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Základní škola, Hradec Králové
Transkript prezentace:

SMYSLY

ZÁKLADNÍ SMYSLY · čich · chuť · hmat · zrak · sluch

ČIDLA = smyslové orgány zachycují informace o změnách vnitřního i vnějšího prostředí RECEPTORY = buňky smyslových orgánů reagují na podráždění

ČICH - čichové buňky – v horní části dutiny nosní – centrum čichu – spodní části čelních laloků koncového mozku - Dlouhotrvající podráždění otupuje vnímání vdechovaných látek

ULOŽENÍ ČICHOVÝCH BUNĚK – DUTINA NOSNÍ

člověk rozlišuje až 1000 pachů vliv na vyměšování slin a žaludeční šťávy hraje úlohu v mezilidských vztazích význam hygienický

CHUŤ ústředí v koncovém mozku – přední postranní část temenního laloku Chuťové pohárky (papily) na povrchu jazyka – vjem 4 základních chutí: - sladkost – špička jazyka - slanost – špička jazyka - kyselost – po stranách - hořkost – kořen jazyka

HMAT - ústředí - temenní lalok koncového mozku - kožní čidla (receptory) - receptory teploty - termoreceptory (chladové a tepelné) receptory bolesti- kůže, orgány - receptory dotyku a tlaku (mechanoreceptory) –na dlaních, konečcích prstů, rtech, jazyku a na čele, nejméně na zádech

Braillovo písmo 30000 tepelných receptorů 250000 chladových receptorů 500000 dotykových receptorů Braillovo písmo - zrakově postižení

Zdroje: VANĚČKOVÁ, Ivana, et al. Přírodopis8 : učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. nakladatelství Fraus, Plzeň 2006. Plzeň : Fraus, 2006. 128 s. http://www.google.cz/#pq=obr%C3%A1zky+ulo%C5%BEen%C3%AD+%C4%8Dichov%C3%BDch+bun%C4%9Bk+&hl=cs&cp=21&gs_id=9f&xhr=t&q=obr%C3%A1zky+%C4%8Dichov%C3%A9+bu%C5%88ky&pf=p&sclient=psy-ab&source=hp&pbx=1&oq=obr%C3%A1zky+%C4%8Dichov%C3%A9+bu%C5%88ky&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=&gs_upl=&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=e08faa0a9fbf8264&biw=1366&bih=636 http://www.google.cz/imgres?imgurl=http://www.lidsketelo-puchnerova.estranky.cz/img/mid/23/jazyk.jpg&imgrefurl=http://www.lidsketelo-puchnerova.estranky.cz/fotoalbum/smyslova-ustroji/jazyk.jpg.html&h=418&w=460&sz=28&tbnid=CBFrnsR04DhGwM:&tbnh=87&tbnw=96&prev=/search%3Fq%3Dobr%25C3%25A1zek%2Bjazyk%2Bchu%25C5%25A5%2Bobr%25C3%25A1zek%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zoom=1&q=obr%C3%A1zek+jazyk+chu%C5%A5+obr%C3%A1zek&docid=NogsDnMz80Gb9M&hl=cs&sa=X&ei=qMzbTsmkD-Lh0QHpzv3fDQ&sqi=2&ved=0CC8Q9QEwBQ&dur=388 http://withfriendship.com/images/d/15716/oct-18-2007braille-tattoos.gif