Obecná psychologie I a II

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PŘEDMĚT ZÁKLADY SPOLEČENSKÝCH VĚD
Advertisements

prof. Iva Stuchlíková, CSc.
Psychologické směry Psychologie.
Každý může potřebovat pomoc aneb K čemu je sociální práce?
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Metodologie historického výzkumu volného času
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Psychologie Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov01 Autor Mgr.
Pozornost Sternberg, R.J.(2002). Kognitivní psychologie. Praha: Portál, s Plháková, A. (2003). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, s.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
1: Předmět a význam psychologie
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Obecná psychologie II
OB21-VVP-HUM-ZSV-MIK-L PSYCHOLOGIE, JEJÍ ODVĚTVÍ, VÝZNAM PRO ČLOVĚKA Mgr. Marie Mikulcová.
1. přednáška Specifika vědeckého výzkumu pedagogických jevů, jak může empirie mást, co je výzkum, jak se formuluje výzkumná otázka, výzkum jako tvorba.
1. přednáška specifika vědeckého výzkumu pedagogických jevů
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
Psychologie a komunikace Dělení psychologických věd
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Metody sociální psychologie
Duševní zdraví a psychohygiena
OP3BK_PSPP Pedagogická psychologie
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Psychologie koučování
Dějiny psychologie Strukturalismus.
Základy psychologie – úvod
PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA PSYCHOLOGICKÉ TEORIE. PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT SYSTÉM METODOLOGIE METODY PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA POZNAT - VYSVĚTLIT - OVLIVNIT - PREDIKOVAT.
prof. Iva Stuchlíková, CSc.
Základy sociální psychologie
Obecná a vývojová psychologie
Tereza Doležalová, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
Člověk jako osobnost (psychologie, disciplíny a směry)
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Experiment
Úvod do psychologie
Metodologie 2 Lekce 1 Lenka Slepičková.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Pedagogická diagnostika
Metodologické orientace
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
Výzkumné metody v psychologiI
Úvod do psychologie PhDr. David Kuneš, Ph.D.
Psychologie – úvodní informace PhDr. Eva Tomešová, Ph.D. konzultační hodiny:St: 12:00 – 13:30 Čt: 9:30 – 11:00 č.108 studijní materiály.
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
Epidemiologie Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
PSYCHOLOGICKÉ SMĚRY. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Jana Ženíšková, 3.B Behaviorismus. je psychologický směr, založený na tvrzení, že chování lze vědecky zkoumat bez odkazu na vnitřní duševní stavy druh.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Váňová. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
ŠKODA AUTO VYSOKÁ ŠKOLA, O.P.S.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Filozofie ošetřovatelství
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Standardy pro základní vzdělávání
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Dějiny psychologie Strukturalismus.
Sociální psychologie.
Nevědomí.
Úvod do psychologie II. přednáška
Témata kognitivní psychologie
Psychologie koučování
Dějiny psychologie současná psychologie.
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Obecná psychologie I a II

Stručná anotace předmětu: Vymezení obecné psychologie jako disciplíny – předmět, jeho různé koncepce (výklad základních kategorií – psychika, prožívání, vědomí, chování, činnost, osobnost); základní metody a cíle; Biologická a sociokulturní determinace psychiky. Funkce psychiky. Psychické procesy – popis a charakteristika jejich výsledků. Přehled vývoje chápání kognitivních, emocionálních a motivačně volních procesů; aktuální směry bádání. Vzájemné vztahy psychických procesů, psychická regulace.

Literatura Základní literatura: Plháková, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2004 Sternberg, R. J. (2009). Kognitivní psychologie. Praha: Portál Noel-Hoeksema, S., Frederickson, L.B., Wagenaar, W.A. (2012). Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Praha: Portál Doporučená literatura: Cumminsová, D. (1998). Záhady experimentální psychologie. Praha: Portál Slaterová, L. (2008). Pandořina skříňka. Největší psychologické experimenty 20. století, Praha: Argo Rozšiřující Furnham, A. (2012). Psychologie. 50 myšlenek, které musíte znát. Kahneman, D. (2012). Myšlení rychlé a pomalé. Brno: Jan Melvil Publishing Kassin, S. Psychologie. Computer press, 2007 Hill, G.. Moderní psychologie,. Praha: Portál, 2005 Hartl, P., Hartlová, H. (2009). Psychologický slovník. Praha: Portál Koukolík, F. (2003). Já. O vztah mozku, vědomí a sebeuvědomování. Praha: Karolinum Nakonečný, M. (1998). Encyklopedie psychologie, Praha: Academia, Nakonečný, M. (2011). Psychologie. Přehled základních oborů. Praha: Triton

1: Úvod Psychologie jako vědní obor ψ 1: Úvod Psychologie jako vědní obor

Prosím, „přečtěte“ si následující obrázek a pak si ho namalujte

Ještě ke způsobu studia: SQ4R Method

Struktura přednášky Představení psychologie Kořeny současné psychologie Psychologie jako věda Výzkumné přístupy

Představení psychologie Co je psychologie? Vědecké zkoumání chování a prožíváníf (chování a mentálních procesů). Psychologie používá kritického myšlení a je vědecká. Pseudopsychologie (e.g., new age, parapsychologie) jsou NEvědecké.

Promyslete si: Proč studovat psychologii? Psychologie nám pomáhá vědecky vyhodnotit běžná laická přesvědčení a mylná pojetí toho jak probíhá lidské chování a mentální procesy. Na příklad – která z následujících tvrzení jsou správná a která nesprávná?

Správně nebo nesprávně? Lidé, kteří dosahují vysokých výkonů jsou ti, kteří jsou také více ochotni riskovat. Vysoce soudržná skupina je také vysoce produktivní. Očité svědectví je často nespolehlivé Detektor lži může přesně a jednoznačně určit zda osoba lže Podobnost je jeden z nejlepších prediktorů dlouhodobého vztahu Je-li více přihlížejících, je při nehodě se větší šance, že někdo z nich pomůže N A

Čtyři hlavní cíle psychologie: Deskripce - popis: říká nám „co“ probíhá Vysvětlení: říká “proč” k chování nebo mentálnímu procesu dochází Predikce - předpověď: určuje podmínky za nichž se pravděpodobně určité chování nebo mentální procesy objeví Změna: využívání psychologického poznání k zabránění nežádoucímu chování či podpoře žádoucích cílů

Oblasti psychologického poznání – teoretické obory (příklady) Sociální a kulturní ψ Psychologie osobnosti Vývojová ψ Biologická ψ (neuropsychologie, evoluční ψ, srovnávací ψ) Obecná ψ (experimentální ψ)

Aplikované (praktické obory) Klinická ψ Poradenská ψ Pedagogická a školní ψ Forenzní ψ Psychologie zdraví Psychologie práce a organizace Sportovní ψ atd.

Profesní uplatnění v psychologii: Data APA České profesní společnosti http://cmps.ecn.cz/?page=onas http://www.upacr.cz/index.php?lng=cs&kap=society

Počátky psychologie jako vědního oboru Wilhelm Wundt: “otec moderní psychologie” Strukturalismus: hledání základních stavebních jednotek, neboli struktur mysli cestou introspekce (W. Wundt a E.B.Titchener) Funkcionalismus: studoval jak mysl (mind) funguje při adaptaci organismu na prostředí ve kterém se nalézá o (W. James)

Počátky psychologie (pokrač.) Behavioristický přístup: objektivní, pozorovatelné vlivy prostředí ovlivňují zjevné (pozorovatelné) chování (J.B. Watson, I.P. Pavlov, B.F. Skinner)

Počátky psychologie (pokrač.) Psychoanalytický/ Psychodynamický přístup: nevědomé procesy a nerozřešené konflikty z minula (zakladatelem S.Freud)

Počátky psychologie (pokrač.) Gestalt psychologie Max Wertheimer (jedoucí vlak), Köhler, Koffka – principy organizace percepce

Počátky psychologie (pokrač.) Kognitivní přístup: mysl jako zpracovávání informací, myšlení, percepce (vnímání)

Počátky psychologie (pokrač.) Humanistický přístup: svobodná vůle, sebeaktualizace a přirozená tendence krůstu (C.R. Rogers and A. H. Maslow) + =

Počátky psychologie (pokrač.) Neurovědecký/ neurobiologický přístup: genetické a další biologické procesy v mozku a dalších částech nervového systému

Počátky psychologie (pokrač.) Evoluční přístup: přirozený výběr, adaptace a evoluce Sociokulturní přístup: sociální interakce a kulturní determinace

Psychologie současnosti - propojování přístupů Biopsychosociální model lidské psychiky (i spirituální dimenze) : kombinuje všechny předešlé hlavní přístupy

Promyslete si: Kritické myšlení Proč psychologové (a obecně další vědci) potřebují více různých přístupů ke zkoumání předmětu své vědy?

Výzkum v psychologii základní: získávání základního vědeckého poznání oboru aplikovaný : navržený k řešení konkrétních problémů

Vědecká metoda:

Etické zásady psychologického výzkumu: Potřeby participujicích osob: Informovaný souhlas Dobrovolná účast Omezení klamných informací Informovaní o provedeném výzkumu Důvěrné zacházení s osobními informacemi Možnost alternativy

Výzkumné strategie a výzkumné metody Kvantitativní výzkum Kvalitativní výzkum

Výzkumné strategie a výzkumné metody 4 klíčové výzkumné strategie: Experimentální Descriptivní Korelační Biologická

4 klíčové výzkumné strategie (pokrač.): 1. Experimentální výzkum: pečlivě kontrolovaná vědecká procedura, která manipuluje s proměnnými, aby umožnila zjistit příčiny a následky

Experiment (pokrač.) : Klíčové rysy experimentu: nezávislá proměnná (faktor, který měníme) versus závislá proměnná (faktor, který je měřen) experimentální skupina (zasahuje se do průběhu dějů) versus kontrolní skupina (děj probíhá bez zásahu)

Experiment (pokrač.) : Zvyšuje sledování násilí v TV agresivitu? jedině experiment může určit co je příčinou a co následkem.

Experiment (pokrač.) : Potenciální problémy na straně výzkumníka: zkreslení experimentátora (výzkumník ovlivňuje – bezděčně - výsledky ve směru očekávání) etnocentrismus (přesvědčení že vlastní kultura je nejtypičtější ze všech kultur)

Experiment (pokrač.) : nereprezentativní vzorek Potenciální problémy na straně účastníků: nereprezentativní vzorek zkreslení – sociální žádoucnost (účastníci jsou ovlivněni představou, co se od nich očekává)

Experiment (pokrač.) :

4 klíčové výzkumné strategie (pokrač.): Descriptivní výzkum: pozorování a zaznamenávání chování bez vytváření kauzálních (příčinných) interpretací

Deskriptivní výzkum (pokrač.): 3 typy of descriptivního výzkumu: pozorování v přirozených podmínkách (strukturované nebo ne) strukturované pozorování vzorku populace případové studie (intenzivní zkoumání 1 účastníka, hluboké zkoumání souvislostí jednotlivého případu)

4 klíčové výzkumné strategie (pokrač.): Korelační výzkum: pozorování nebo měření (bez přímého zasahování) dvou nebo více proměnných se záměrem zjistit vztahy mezi nimi

Korelační výzkum (pokrač.) Pozitivní korelace: dvě proměnné se „mění“ ve stejném směru

Korelační výzkum (pokrač.) Negativní korelace: dvě proměnné se „mění“ v opačném směru

Korelační výzkum (pokrač.) nulová korelace: mezi proměnnými není žádný vztah, když se hodnoty jedné zvýší, mohou hodnoty druhé být jakékoli

Korelační výzkum (pokrač.)

Korelační výzkum (pokrač.) Je zřejmé, proč korelace nemůže nikdy určit příčinu a následek?

4 klíčové výzkumné strategie (pokrač.): 4. Biologický výzkum: vědecké zkoumání mozku a tělesných funkcí, jež ovlivňují duševní procesy

4 klíčové výzkumné strategie (pokrač.):

Pamatujete si ? Připomeňte si. Jaké výzkumné strategie znáte? Umíte je charakterizovat? Proč je experiment jedinou cestou k určení příčina a následku? Jaký je rozdíl mezi pozitivní a negativní korelací?