Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_EK.2.08 Ekosystém Vytvořeno: Ověřeno: Třída: ESO2
Ekosystém Vzdělávací oblast:Odborné vzdělávání Předmět:Ekologie Ročník:2. ročník Autor:Bc. Kateřina Tymešová Časový rozsah:např. 1 vyučovací hodina Pomůcky:dataprojektor, notebook Klíčová slova:demos, biocenoza, druh, konzument,producent, reducent Anotace: Žák se z prezentace dozví vše podstatné o ekosystémech. Prezentace se doporučuje používat společně s pracovními listy.
Funkční soustava živých a neživých složek životního prostředí, jež jsou navzájem spojeny výměnou látek, tokem energie a předáváním informací a které se vzájemně ovlivňují a vyvíjejí v určitém prostoru a čase. Ekosystém - definice Dynamický cirkulační systém živých organismů a jejich abiotického prostředí, s koloběhem látek a tokem energie, schopný samostatné existence; jde o základní, prostorově vymezenou jednotku biosféry populace + populace = biocenóza biocenóza + neživé prostředí = ekosystém biocenóza jedinec populace EKOSYSTÉM
Co je vstupní bránou energie do ekosystému 6 CO2 + 6 H2O + energie C6H12O6 + 6 O2
Složky ekosystému: anorganické látky (C, N, CO2, H2O) organické látky (cukry, tuky, bílkoviny) producenti (zelené rostliny) konzumenti (býložravci, masožravci) dekompozitoři (reducenti, baktérie, houby) rybník, pole, akvárium, les, louka, půda Příklady ekosystému: Myslíte si, že zkumavka s mikroorganismy je ekosystémem
Typy ekosystémů: přirozený - přirozený přírodní ekosystém s minimálními nebo žádnými zásahy člověka. Druhově bohaté území s nižší produkcí. Jsou schopné autoregulace a vývoje, při částečném porušení mají možnost obnovy umělý - dnes převažující typ ekosystému. Vznikl zásahem člověka. Lze mezi ně zařadit pole, louky, zahrady,parky, lesy, rybníky, přehrady, akvária... Druhově méně početné, proto nestabilní, snadno narušitelé, nejsou schopny autoregulace.
Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména. Použitá literatura