Vodík palivo budoucnosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Alternativní pohonné látky Auta na vodík!!! zpracoval Honza Brandejs.
Advertisements

Indukční stroje 5 jednofázový motor.
Snižování emisí škodlivin u vznětových motorů
stlačený zemní plyn vs. nafta
Organický Rankinův cyklus
Elektromobily Předpokládá se, že elektromobily se budou v budoucnosti stále více využívat. Jejich největší výhodou je převádění energie na pohyb s účinností.
PARNÍ STROJ Zpracovali
Přečerpávací elektrárna
Akumulator.
Magnetohydrodynamický (MHD) generátor
Tepelné stroje a motory Sadi Carnot (1796 – 1832)
Vodík Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Vysoká cena ropy mnoha lidem způsobuje značné problémy. U autodopravců nebo jiných firem, které jsou závislé na vysoké spotřebě paliv, může vysoká cena.
Výzkumný úkol Gymnázium Zábřeh
Jaké jsou technické prostředky ke snižování vlivu dopravy na životní prostředí - Jaká auta budeme používat? Patrik Macháček ZŠ Vítězná, Litovel 1250.
Ing. Jiří Štochl, technický ředitel, TEDOM-VKS s.r.o
Hybridní pohon Vojtěch frajt
Co je to motor? Zařízení zpravidla přeměňující energii z chemické reakce (zpravidla hoření) na energii pohybovou. Motor je obvykle součástí a pohonem.
FAKULTA TECHNOLOGIE OCHRANY PROSTŘEDÍ Ústav plynárenství, koksochemie a ochrany ovzduší Emisní charakteristiky vodíku se zemním plynem SEMESTRÁLNÍ PROJEKT.
Olověný akumulátor Obr. 1.
Tepelné motory.
Tepelné stroje -motory
Magazín o budoucnosti dopravy
Obnovitelné zdroje energie (OZE)
Výzkum, vývoj a výroba palivových článků
Oddělení vodíkových technologií
Palivové články - - teoretické základy a praktická realizace
1. 2 VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Katedra elektrických pohonů a trakce K ČVUT Praha ELEKTROMOBILY A HYBRIDNÍ ELEKTROMOBILY Díl II Prof. Ing. Zdeněk.
AUTOR : PATRIK MAHNERT SŠ EDUCHEM A.S. OKRUŽNÍ 128 MEZIBOŘÍ
Mezinárodní autopůjčovna - auta na elektřinu nebo CNG -
PROPAN - BUTAN CH3 – CH2 – CH3 CH3 – CH2 – CH2 – CH3.
PARNÍ TURBÍNA Barbora Čomová, Milan Večeřa, Veronika Nováková, Vojtěch Rezek, Adam Kostrhun.
ZŠ Rajhrad Ing. Radek Pavela
Hybridní káry Slovem "hybridní" se rozumí kombinace několika zdrojů energie pro pohon jednoho dopravního prostředku.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Magnetohydrodynamika
Výstupní počítačová zařízení tiskárny
Tepelné elektrárny.
Projekt: UČÍME SE V PROSTORU Oblast: Stavebnictví
Vznětový motor Přemysl Opálka, David Šebestík, Michal Laška, Vu Thi Bao Ngoc, Klára Helešicová.
Spalovací Turbína.
Raketový motor Simona Coubalová C2B.
POLOHA TĚŽIŠTĚ AUTOMOBILU
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Řízení kondenzačního chladiče pyrolýzní jednotky Vedoucí DP: prof. Ing Radim Farana, CsC. Student: Bc. Svoboda Radek.
VODÍK 1H.
Bugatti Veyron Valérie Grodová.
Využití energie Slunce
Palivový článek Vodík – palivo budoucnosti
ALTERNATIVNÍ PALIVA A ZDROJE ENERGIE PRO VOZIDLA
ALTERNATIVNÍ POHONY AUTOMOBILŮ Miroslav Kubíska
Dominik Thomas. 1. Trocha historie 2. Soutěž „Napájeni sluncem“ 3. Skladování vodíku 4. Vodíkové palivové články 5. Motory spalující vodík 6. Zdroje informací.
Jiří Emingr, Jan Petrášek, Tomáš Žák Supervizor – Jan Čepila
FF WHEEL EXPRESS, s. r. o. SŠ a JŠ Volyně Lidická VOLYNĚ Tel.: wheel. www
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti VODÍK.
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Elektrické chladničky.
Sondy Vypracoval: Ing. Bc. Miloslav Otýpka Kód prezentace: OPVK-TBdV-IH-AUTOROB-AE-3-ELP-OTY-003 Technologie budoucnosti do výuky CZ.1.07/1.1.38/
Elektromotorky A Vypracoval: Ing. Bc. Miloslav Otýpka Kód prezentace: OPVK-TBdV-IH-AUTOROB-AE-3-ELP-OTY-004 Technologie budoucnosti do výuky CZ.1.07/1.1.38/
Palivová soustava vznětového motoru OB21-OP-STROJ-SMV-JEŘ-U
Název školy Střední škola hotelová a služeb Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablonyVY_32_INOVACE CHE Název.
AUTOR: PETRŽELOVÁ EVA NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_A_10_GALVANICKÝ ČLÁNEK TÉMA: ORGANICKÁ A ANORGANICKÁ CHEMIE ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ Název.
Konference k výročí 60 let Ústavu plynárenství, koksochemie a ochrany ovzduší 10. – Vliv nečistot na palivové články Ústav plynárenství,
Stanoviště:Náměstí Republiky
Adsorpce vzácných plynů z helia
Topné plyny VY_32_INOVACE_17_328
Název školy: Základní škola Městec Králové
Vojtěch Razima Societas Rudolhpina
Tepelné motory - proudové a raketové motory
Třída 3.B 22. hodina.
Skútry pro přepravu osob
Transkript prezentace:

Vodík palivo budoucnosti Autor: Radek Papoušek Kontakt: Radek-mail@seznam.cz

Obsah Historie Princip palivových článků Typy palivových článků Výroba a skladování paliva Výhody a nevýhody Závěr a poděkování

Historie 1838 – Friedrich Schönbein 1839 - Sir William Growe 1932 - Francis Bacon 60.léta – kosmický výzkum současnost Obrázek - de.wikipedia.org/wiki/Christian_Friedrich_Schönbein

Princip Dvě elektrody Elektrolyt Palivo a oxidační činidlo Obrázek - http://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_cell

Typy palivových článků Alkalické články (AFC’s) Polymerní membránové články (PEMFC’s) Články s kyselinou fosforečnou (PAFC’s) Články s roztavenými uhličitany (MCFC’s) Články s tuhými oxidy (SOFC’s)

Vlastnosti PEMFC’s Elektrolyt – tenká polymerová membrána (iontoměničná membrána) Elektrody – tenký porézní grafitický papír s vrstvou platinové černi, teflonová ochrana Nízká provozní teplota (70 - 85° C) Elektrická účinnost 40 – 45(60)% Plošný výkon 2W/cm2 (se vzduchem 50%)

Vlastnosti PEMFC’s 2 Obrázek - www.visionengineer.com/env/fc_structure.shtml

Výhody a nevýhody + nízké opotřebení + životnost + tichý chod + emise - nutnost udržování optimální teploty a tlaku - cena (použití platiny, pomocné zařízení)

Výroba a skladování vodíku Výhody a nevýhody 2 Výroba a skladování vodíku Z 90% parní reforming lehkých uhlovodíků (zemní plyn) Elektrolýza Skladování v plynném i kapalném stavu Obrázky - http://vodik.czweb.org/view.php?cisloclanku=2006030801

Závěr – aplikace Přenosné palivové články Mobilní palivové články Stacionární palivové články Speciální palivové články Obrázek - http://www.novinky.cz/auto/.. Obrázek - http://www.novinky.cz/auto...

Závěr – aplikace 2 BMW 750hL Hybridní pohon(benzín a vodík) 12V, 5.4l, objem nádrže na vodík 140l, dojezd na vodíkový pohon 400km Představen na Expo 2000 Obrázek - http://www.bmwworld.com/media/wallpaper/750hl.htm

Závěr – aplikace 3 BMW Hydrogen 7 Motor – 12V, objem 6.0l, výkon 191kW, i benzín Max. rychlost 230km/h, 0-100km/h za 9.5s Dojezd na plnou nádrž(8l kapalného vodíku) 200km, navíc na benzín(74l) dalších 500km Obrázek - http://www.novinky.cz/auto/seriovy-vodikovy-bavorak_95703_pk2ej.html

Závěr – aplikace 4 BMW H2R Mercedes-Benz F-Cell Chrysler Natrium Fiat Panda Hydrogen Fuel Cell Bus Club General Motors Hy-wire General Motors Sequel Honda FCX Mazda RX 8 Morgan LIFEcar Peugeot Quark Obrázek - http://www.novinky.cz/auto/mazda-rx-8-na-vodik-v-realnem-provozu_83805_o0b3g.html Obrázek - www.daimlerchrysler.com/dccom/0-5-7179-49-199....

Zdroje Doc. Ing. Ivo Doležel, CSc. - Palivové články - princip, konstrukce, vlastnosti a využití ...heat.feld.cvut.cz/vyuka/ape/palivo.doc, 19.10.2006 www.enviros.cz/palivove_clanky/palivove_clanky.html, autor - Ing.Michal Šváb, 19.10.2006 cs.wikipedia.org/wiki/Palivový_článek, 19.10.2006 vodik.czweb.org/view.php?cisloclanku=2006021501, autor - Luboš Kotek, 15. 02. 2006 http://vodik.czweb.org/view.php?cisloclanku=2005120501, 5.12.2005 http://vodik.czweb.org/view.php?cisloclanku=2006030801, 8.3.2006 http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_vehicle a další …

Konec  … děkuji za pozornost …