Výběr partnera.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Bažant obecný (Phasianus colchicus)
Advertisements

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Teorie selekce.
Konflikty a vnitrodruhový boj. Konflikt = působení dvou nebo více protikladných „sil“, projevů chování Agonistické chování = agresivní –Mezi dvěma jedinci.
Simona Svačinová Komunikace zvířat.
Vypracovala: Zuzana Chaloupková
Genetická determinace zbarvení vlasů a očí u člověka
J. Kolář - Biologické rytmy a fotoperiodizmus rostlin 5: Experimenty testující selekční výhody cirkadiánních rytmů.
Jestřáb lesní Accipiter gentilis
KIN RECOGNITION Lucie Reichová.
Chov ptáků Pozor, přistávám! Kde jsi zase lítal?!.
Ptáci 2 Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př 5
Základní škola a Mateřská škola Bělkovice – Lašťany
Teoretické základy šlechtění lesních dřevin Milan Lstibůrek 2005.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Etologie K. Šejbová.
Opakování 1. K čemu slouží DNA? 2. Kde jsou umístěny chromozomy?
Dělení PTÁKŮ Podle způsobu pohybu: LETCI mají duté kosti přední končetiny – křídla, jsou schopny letu tělo kryto prachovým a obrysovým peřím, které.
Jak bych vyučoval o krkavcovitých ptácích.
Základy genetiky Role nukleových kyselin DNA – A,T,C,G báze
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Nadřád: Létaví (Neognathae)
Třída PTÁCI Ptáci vznikli v druhohorách z plazů. Ptáci jsou obratlovci se stálou tělesnou teplotou. Mají KLOAKU. Mají zobák, kostra většiny ptáků.
Ptáci.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
CHOVÁNÍ PTÁKŮ Schopnost letu, stálá tělesná teplota a vejcorodost umožňují ptákům velké rozšířění= od tropů po polární oblasti (nejvíce jižní Amerika,
PTÁCI 3. a 4.ročník.
Krocan divoký Třída: Ptáci (Aves) Řád: Hrabaví (Galliformes) Čeleď:
ŠPLHAVCI. ŠPLHAVCI datel černý rozšíření strakapoud velký rozšíření.
Zdroj obrazového materiálu
Populační genetika.
Ptáci okrasných zahrad a parků 1
BIOLOGIE ČLOVĚKA Tajemství genů (28).
Měkkozobí Dominika Sattková.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Jak bych vyučovala o krkavcovitých ptácích.
Pyšný jako páv.
OBRATLOVCI ptáci.
Paraziti a pohlavní výběr
Evoluční a koevoluční procesy
Základní evoluční mechanismy
Ptáci – rozmnožování,hnízdění
(Streptopelia decaocto)
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
GENETIKA.
Projekt spolufinancován ze státního rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem EU-OPVK-CZ.1.07/1.4.00/ :III/2 VY_12_INOVACE_ ČLOVĚK A JEHO SVĚT NA I. STUPNI ZV-LMP.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/8 Šablona: III/2 Inovace.
Genetika populací Doc. Ing. Karel Mach, Csc.. Genetika populací Populace = každá větší skupina organismů (rostlin, zvířat,…) stejného původu (rozšířená.
Selekční postupy ve šlechtění rostlin I. Selekce = výběr Charles Darwin ( ) Darwinova evoluční teorie počítá s výběrem a rozmnožováním lépe.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
PTÁCI.
PTÁCI 6. ročník ZŠ Londýnská.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Veverka obecná Sciurus vulgaris.
Etologie.
Genetika Přírodopis 9. r..
Etologie ptáků.
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
PTÁCI.
Ekologie živočišných společenstev a populací
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Ptáci na rybnících a v jejich okolí Znáte některé ptáky z okolí rybníka? Proč mnoho ptáků žije na rybnících a v jejich okolí? Odpověď: Hledají zde.
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Třída: Ptáci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
Etologie.
PTÁCI – LETCI (ŠPLHAVCI)
PTÁCI OTEVŘENÉ KRAJINY
Řád: Pěvci znaky: v krku – hlasové ústrojí→zpěv
Transkript prezentace:

Výběr partnera

Pohlavní výběr (sexual selection) Darwin – boj jedinců jednoho pohlaví (samců) o přístup k pohlaví druhému (samicím) Intrasexual selection– přímí souboj mezi samci Intersexual selection – samičí výběr (mate choice) Síla selekce dána - rozdíly v míře rodičovské investice - operational sex ratio Spojeno s rozvojem pohlavních znaků (morfologických, ornamentů, ...), které jsou na jedné straně předmětem výběru, ale na druhé „ohrožují život“ jejich nositele Sexual selection a natural selection jdou proti sobě

Samičí výběr – (mate choice) intersexual competition Samičí výběr – (mate choice) podle čeho samice vybírá 1. Direct selection hypothesis (přímý výběr): Samice vybírá dle toho co jí samec může nabídnout - teritorium (a všechny „zdroje“ které obsahuje: potravu, místo k hnízdění, úkryty - péče a ochrana, ... Vlhovec červenokřídlý – teritorium větší hodnotu než jeho majitel/partner Kachna divoká – samec nepomáhá, nebrání teritorium, ale ochrana před predátory Podstatné u teritoriálních, sociálně monogamních druhů ...ale co druhy, kde samec poskytuje pouze sperma ? (rajky, lemčíci, pipulky, kolibříci, ... 2. Good genes Samice získává nepřímé výhody – vybírá zdravého samce a tím dobré geny pro potomky 3. Arbitrary mate choice

2. Good genes předpokládá dědičnost selektovaného znaku. samice odhaduje genetické vlastnosti partnera. hypotéza dobrých genů – předpokládá předání dobré alely , která pak zajistí u potomka expresi daného znaku jako u otce hypotéza komplementárních genů – exprimovaný znak je výsledkem součinnosti samčích a samičích alel v organismu potomka, znak je kombinací rodičovských haplotypů. Samice vybírá samce s co nejodlišnějším genotypem aby zajistila maximální heterozygotnost potomků. fittnes neni dědičná, ale určité komponenty ano, př: rezistence vůči parazitům (parasite hypothesis (Hamilton & Zuk 1982) rezistence vůči změnám prostředí v průběhu vývoje (fluctuating asymetry hypotheses, Møller 1994)

Parazity zprostředkovaný pohlavní výběr – na vnitrodruhové ůrovni – rozvinutějí znak budou mít zdravější samci, mohou si dovolit investovat do nákladného znaku Hamilton-Zukové hypotéza – na mezidruhové úrovni – výraznější ornamenty nalezneme u více parazitovaných druhů, zde působí silnější selekční tlak na vznik čestných signálů. v souladu s těmito hypotézami se dobré a komplementární geny nevylučují, ale mohou se uplatnit v různých situacích. selekce ve prospěch dobrých genů – populace sužovaná jedním dominantním parazitem. selekce ve prospěch komplementárních genů – populace s mnoha různými druhy parazitů Dobré a komplementární geny nemusí být alternativy – je možná i kombinace obou výběrů, samice napřed vybírá dle jednoho kriteria (dobré geny) a mezi vybranými samci pak dle kriteria druhého (jedince co nejkomplementárnějšího)

3. Arbitrary mate choice Obecný termín popisující preferenci samic pro určitý znak který nevypovídá o genetické či ekonomické kvalitě samce, ale je vybírán protože se samicím líbí (Burley 1986, Johnson 1993) Aesthetic and sensory bias - předpokládá, že samice má predispozice preferovat určitý znak (stimul) který se vyvinul v průběhu evoluce druhu, ale ne v souvislosti s pohlavním výběrem. Samičí preference předchází rozvoj samčího znaku. Hypotéza smyslového tahu (sensory choice hypothesis ) Aesthetic mate choice Fisherian runaway hypothesis (Fisher 1930,1958) – je založena na genetické vazbě mezi exprimací samčího znaku a samičí preferencí pro tento znak. řízeno přes etologii – nadnormálním podnětem. Preferovaný znak ovšem nic neříká o samcově kvalitě. Samicím se znak prostě líbí. Čím větší tím je samec atraktivnější (př. Syrmaticus reevesii)

Výběr partnera – exprese sekundárních pohlavních znaků Jak samice posuzuje komplementaritu neni zřejmé. při signalizaci dobrých genů a spol., hrajou hlavní roli optické signály. Dle mechanismu exprese znaku potažmu selektovaných alel dělíme následující hypotézy: Hypotéza limitace zdroji Všichni nemohou exprimovat daný pohlavní znak ve stejné míře, protože nejsou za daných podmínek schopni získat dostatek energetických zdrojů. Zdroj potřeba nalézt, ubránit, fyziologie – přijímané látky absorbovat, transportovat, metabolizovat, deponovat do pohlavního znaku. Všechny kroky tvorby pohlavního znaku jsou ovlivňovány současnou kondicí jedince a mírou jeho parazitace. Odráží „současný“ stav nositele. Hypotéza handicapu (Zahavi 1975) Sekundární samčí pohlavní znak hraje roli handicapu, který je nefalšovatelným indikátorem kvality samců. Samec, který se dožije reprodukce s větším handicapem je kvalitnější. Trade off v expresi znaku tak aby byl schopen ještě přežít a byl schopen reprodukce i v následujících sezonách. Znak neodráží poze současný stav nositele, ale je produktem plánování organismu

Výběr partnera Parametry - vizuální – (morfologické, pigmentace) - velikost, zbarvení, symetrie - pohybové - akustické – zpěv, napodobování Kombinace – morfologické ornamenty jsou předváděny pomocí specifického chování doprovázeného zpěvem – např. tučňák patagonský (barva, hlas, postoj) terej modronohý (pohyby, barva)

Vizuální parametry výběru partnera Pigmentace druhově specifické 2 typy pigmentů: melaniny, karotenoidy - vypovídá o stavu jedince (kvalitě potravy, parazitech, ...) Kriteria kvality zbarvení – intenzita barvy velikost plochy symetrie ornamentu

Pigmentace Melanin – černá, hnědá, rezavá ... lze syntetizovat exprese těchto znaků zároveň závislá na testosteronu - indikuje sociální status, dominanci (př. černá skvrna na hrdle vrabce domácího) indikace nutriční stav či rezistenci vůči parazitům (ťuhýk obecný - velikost černé plochy na ocase pozitivně koreluje s mírou parazitace (krevní)

Karotenoidy žlutá, oranžová, červená, zelená (s melaninem), fialová (s proteiny) Nelze syntetizovat, nutno získat s potravou - nákladné co karotenoidy samicím o samcích sdělují ? - schopnost získat potravu - schopnost získat dostatek na karotenoidy bohaté potravy (nezávisle na jejím množství) a nebo látky z potravy lépe absorbovat. (schopnost získat karotenoidy je dobrá pro řadu metabolických procesů) (Carpodacus mexicanus)

- signalizace zdravotního stavu jedince (asi hlavní fce) – korelace mezi parazitací a intenzitou exprese znaku, př. zvonohlík zahradní, zvonek zelený

Strukturní barvy – bílá, modrá, fialová, zelená ... - může fungovat jako indikátor kondice zdroj UV reflektance – slouží k signalizaci parazitární rezistence

Morfologické znaky vypovídají o kondičním, zdravotním stavu jedince celá řada možností: oční duhovka kožní útvary zobáky nohy modifikované peří nápadné jsou pravidelné tvary (př. zrcátka u kachen) pravidelné opakování výrazná barva na celém těle výrazná barva na části těla kontrasty

Odráž kondici, zdravotní stav a hřebínky Odráž kondici, zdravotní stav a dominanci jedince (G. gallus), bělokur rousný (souvisí s vyšší hladinou testosteronu a méně lymfocytů) laloky krocan – délka laloku indikuje dominanci a parazitaci

vypovídají o současném stavu jedince jiné kožní útvary - vaky holá kůže na hlavě vypovídají o současném stavu jedince

zobáky hormonálně řízená exprese znaku

přilby hormonálně řízená exprese znaku, souvisí s dominancí

nohy – tarsi, prsty

– délka ostruh indikuje kondici (staří ptáci) karpální ostruhy (Anhimidae, Vanellinae, Jacanidae, Chionididae) ostruhy Bažant obecný – délka ostruh indikuje kondici (staří ptáci) a MHC genotyp (mladí ptáci)

ocasní pera - délka a tvar Tyran savanový modifikované peří – vypovídá o stavu jedince při pelichání ocasní pera - délka a tvar Vlaštovka obecná – odráží kondici, imunokompetenci, reprodukční potenciál – experimentální manipulace délek (Moller) Vdovka dlouhoocasá – – experimentální manipulace délek (Andersson) Páv korunkatý – nadocasní krovky – odráží kondici

chocholky, letky, ....    

Akustické parametry výběru partnera Zpěv - viz speciální přednáška Jiné akustické signály zvuky vyluzované pomocí modifikovaného peří: letkami a rýdováky : kolibříci, rajky, sluky, bekasiny, .... mechanické zvuky: kachnice kaštanová – samec se tluče zobákem do prsou a tím vypuzuje z peří bublinky vzduchu strakapoudi, čápi, ...

Pohybové parametry výběru partnera Akrobatické lety dravci - samci dravců jsou menší, lepší manévrovací schopnosti, nekonkurují si se samicemi o potravu - kolibříci - synchronizovaný let jakožto signál uzavření svazku Kvalita letu vlhovec bobolink - trochu narušená symetrie křídla – horší kvalita letu

Postoje, tanečky na převádění preferovaného znaku z toho nejlepšího úhlu albatrosi, tučňáci, terejové, potápky, jeřáby, velechvosti, rajky,....

Další parametry výběru partnera Dary Potrava - pokrývá energetické nároky samic a ukazuje, že samec je schopen přinést nějakou potravu Př.: rybáka obecného - rybička (rychlost krmení mláďat pozitivně korelovala s množstvím rybek, které rozdal samici během zásnub) brkoslavi, tukani, zoborožci - bobule kolibříci – nektar Napodobování krmení mláďat (papoušci, pěvci), žebravé postoje samic Stavební materiál na hnízdo Př.: tučňáci, racci - kamínek holoubek diamantový - stéblo trávy potápky r. Podiceps - rostlinný materiál ze dna

Teritorium Př.: vlhovec červenokřídlý - samice si primárně vybírají dle kvality teritoria pěvuška modrá rákosník seychelský Hnízdo Př.: rehek zahradní – předvádí vhodnou dutinu snovači r. Ploceus - staví a předvádí hnízdo mlynařík - staví a předvádí hnízdo

Lemčíci - loubí nebo terásky (2 fylogenetické linie) - rozšířený fenotyp samce Chlamydera guttata Amblyornis inornatus

Mnohonásobné signály Většina samců více než jeden signál Multiple message hypothesis – každý signál má vlastní hodnotu, efekt se nesčítá Redundant signal hypothesis – každý signál přináší jen částečnou informaci o celkové kondici, efekt se sčítá Unreliable signal hypothesis – některé signály nejsou spolehlivé, ale vyvinuly se, protože nejsou nákladné, ale samice se dle nich neřídí