Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140 Autor: Mgr. Jiří Vávra Datum: Název: VY_32_INOVACE_01_F8 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Práce Anotace: DUM; prezentace slouží k zopakování probraného učiva Práce. Žáci si interaktivně, ústně i písemně opakují učivo.
Když působíme silou F po dráze s, vykonáme práci. Práce, kterou vykonáme, tedy závisí na tom, jakou silou působíme a po jaké dráze.
Práci spočítáme podle vzorce: W= F ∙ s VELIČINAZNAČKAJEDNOTKA PRÁCEWJ joule (džaul) SÍLAFN newton (njutn) DRÁHAsM metr
Základní jednotkou práce je joule. Další jednotkami práce jsou: Kilojoule, 1 kJ = 1000 J Megajoule, 1 MJ = J Příklad: 5 kJ =J 7 MJ =J
Práce není když: Pokud je síla kolmá na směr pohybu, žádnou práci nekoná. Například ten, kdo tlačí kočárek ve směru pohybu, práci koná. Ten, kdo v kočárku sedí a působí kolmo na směr pohybu, práci nekoná.
Spočítej příklad: Bedna tlačí silou 1000 N. Máme ji přesunout o 2 m dál. Tlačíme ji po podlaze silou 350 N. Jakou práci při tom vykonáme? F = 350 N s = 2 m W = ? W = F ∙ s W = 350 ∙ 2 W = 700 J Vykonaná práce při tlačení bedny je 700 J.
1) Spočítej příklad: Traktor při orbě táhne pluh silou 10 kN. Jakou práci vykoná, když ujede vzdálenost 100 m? 2) Vysvětli pojem práce. 3) Urči podle obrázku, kdo práci koná a kdo ne. W = F ∙ s W= ∙ 100 W= J W= 1 MJ W = F ∙ s W= ∙ 100 W= J W= 1 MJ Když působíme silou F po dráze s, vykonáme práci. Práci konají pouze nosiči. Nesený práci nekoná.
RNDr. Martin Macháček, CSc., Fyzika pro 8. ročník základní školy a víceletá gymnázia, nakladatelství Prometheus, 2006, ISBN Kliparty galerie office Kliparty galerie SMART Notebook 11 Vlastní zdroje - obrazový materiál Vlastní zdroje - texty