3D modelář – základy práce se scénou a zobrazením VY_32_INOVACE_Design1r0114Mgr. Jiří Mlnařík.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_04_01 Autor: Mgr. Ivana Matyášková
Advertisements

Prezentační manažer Kapitola 8.0 (Rozšířené efekty)
Prezentační nástroj Open Office, Impress EFEKTY SNÍMKU
Multimediální systémy Přednáška XI
Ukázková data grafická jsou majetkem IMIP. Popisná data jsou fiktivní.
Zpracováno v rámci projektu SIPVZ 0120P2006
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Vizualizace Perspektivní pohledy, materiály, světla, Render.
Plakát – kreativa 1 - barva VY_32_INOVACE_Mul4r0103Mgr. Jiří Mlnařík.
MS Malování II. VY_32_INOVACE_58_MS_Malovani_II.
Ovládání a přizpůsobení prostředí AutoCADu
GIMP - úvod. GIMP je aplikace pro vytváření a úpravu rastrové grafiky, zejména fotografií a webové grafiky vznikl v linuxovém prostředí, ale existuje.
GIMP - úvod. GIMP je aplikace pro vytváření a úpravu rastrové grafiky, zejména fotografií a webové grafiky vznikl v linuxovém prostředí, ale existuje.
Prezentační manažer Kapitola 3.0 (Úvodní práce v programu)
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Počítačová 3D grafika Daniel Beznoskov, 1IT A.
3D GRAFIKA ÚVOD DO 3D & Základy zobrazování
Modelování v prostoru.
3D modelář – 2D návrh 3D rotačního tělesa VY_32_INOVACE_Arch2r0116Mgr. Jiří Mlnařík.
3D modelář – úpravy pokročilými nástroji, vlastní návrh VY_32_INOVACE_Design1r0118Mgr. Jiří Mlnařík.
3D modelář – designový návrh interiérového prvku VY_32_INOVACE_Design1r0119Mgr. Jiří Mlnařík.
3D modelář – práce se světlem v interiéru VY_32_INOVACE_Arch2r0120Mgr. Jiří Mlnařík.
TEXTOVÝ EDITOR.
3D modelář – povrchy VY_32_INOVACE_Design1r0116Mgr. Jiří Mlnařík.
3D modelář – primitivní tělesa, vlastnosti a transformace VY_32_INOVACE_Design1r0115Mgr. Jiří Mlnařík.
3D modelář – užitý design VY_32_INOVACE_Design1r0120Mgr. Jiří Mlnařík.
Popis a ovládání Plocha I
Filmový střih 2 - efekty VY_32_INOVACE_Mul4r0110Mgr. Jiří Mlnařík.
Počítačová grafika Výpočetní technika.
Základy práce na PC Ing. Jan Roubíček.
Struktura projektu, vlastnosti objektu ve scéně VY_32_INOVACE_Mul4a0201Mgr. Jiří Mlnařík.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
ProgeCAD Modifikace prvků.
Informatika GIMP – zajímavé nadpisy
Zvuk VY_32_INOVACE_Mul4a0220Mgr. Jiří Mlnařík. Synfig studio je primárně obrazový software. Teoreticky můžeme do scény vložit zvuk pomocí volby File /
Kreslíme vektorovou grafiku (6) Práce s textem Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Software pro správu multimediálního díla VY_32_INOVACE_Mul4r0114Mgr. Jiří Mlnařík.
Křivky, tvary, výplně VY_32_INOVACE_Mul4a0201Mgr. Jiří Mlnařík.
Univerzita třetího věku kurz Pokročilý Tabulkový procesor 2.
OPERAČNÍ SYSTÉMY.
14. června 2004Michal Ševčenko Architektura softwarového systému DYNAST Michal Ševčenko VIC ČVUT.
Vrstvení úprav do skupin VY_32_INOVACE_Mul4a0207Mgr. Jiří Mlnařík.
Nastavení animace, jednoduchý pohyb VY_32_INOVACE_Mul4a0203Mgr. Jiří Mlnařík.
Publikování scény - rendering VY_32_INOVACE_Mul4a0216Mgr. Jiří Mlnařík.
3D modelář – konstrukce tělesa z půdorysu VY_32_INOVACE_Arch2r0117Mgr. Jiří Mlnařík.
Celtx – další nástroje scénáře VY_32_INOVACE_Mul4r0118Mgr. Jiří Mlnařík.
BU51 CAD systémy RNDr. Helena Novotná. Obsah přednášek  Co potřebujeme z teorie  Ovládání a přizpůsobení AutoCADu (profily, šablony, pracovní prostory,
Grafické systémy II. Ing. Tomáš Neumann Interní doktorand kat. 340 Vizualizace, tvorba animací.
Počítačová grafika Zoner Callisto – tabulky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického portálu.
Základy úpravy digitální fotografie Seznámení s program Zoner PhotoStudio.
CorelDRAW – prostředí programu (12). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Ovládání a přizpůsobení prostředí AutoCADu uživatelské rozhraní možnosti nastavení profily.
Inf Složky, soubory a objekty. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Grafická úprava sestavy Access (15). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Kreslíme vektorovou grafiku (6)
Architektura tužkou a v 3D
Využití klíčových snímků
Základy práce s programem
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Základy práce s programem
Zoner Callisto Pracovní prostředí editoru
Vytvoření 3D modelu hračky – Game Boy v programu Cinema 4D
Vytvoření 3D modelu hračky – Game Boy v programu Cinema 4D
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
TVORBA VIDEA Pinnacle Studio Michal Přidálek 3ma
ProgeCAD Modifikace prvků.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_18-19
ProgeCAD Modifikace prvků.
Transkript prezentace:

3D modelář – základy práce se scénou a zobrazením VY_32_INOVACE_Design1r0114Mgr. Jiří Mlnařík

Modelovací (CAD) software je třída softwaru, která pokrývá oblast návrhu grafiky či designu od her přes filmové triky až po návrh a vývoj strojů a zařízení či návrhy staveb. Velmi často nahrazuje přípravu reálných modelů, což využijeme i v případě návrhu designového prvku. Z „průmyslově“ využívaných programů můžeme uvést například 3Dstudio, Cinema 4D, AutoCAD a další. Naštěstí máme k dispozici i řadu volně šiřitelných programů. Pro pokročilejší uživatele lze doporučit software Blender, pro začátečníky třeba i starší verze programu TrueSpace. My použijeme v tomto projektu verzi TrueSpace3.2, která je pro začátek ideální – obsahuje všechny potřebné nástroje, není však přeplněna specializovanými utilitami. Modelovací software

Prostředí 3D modeláře obvykle obsahuje scénu, sekundární okna (pohledy), více nástrojových lišt a panely vlastností (pozice, materiál, renderer...) Prostředí TS3

Scénu můžeme pozorovat v několika režimech: Drátěný model – je nejrychlejší a vidíme i „zakryté“ objekty Open GL rychlý náhled (či jiný rychlý vizualizační režim, např. 3DR) Renderovaný obraz (nejpomalejší, při samotném návrhu se nepoužívá) Pohled na scénu

Pohledem na scénu můžeme pohybovat Posunem Rotací vůči středu scény (pouze v režimu perspektivního pohledu) Přiblížením / oddálením od středu scény Manipulace se scénou

Většinou máme k dispozici čtyři základní pohledy a pohledy z kamer. Základní pohledy jsou: Půdorys Nárys Bokorys Perspektivní zobrazení Pohled

Velmi často se nám hodí vidět scénu/objekt z více než jednoho pohledu. K tomu slouží až tři sekundární okna (v jiných 3D editorech se používá dělené hlavní okno). Každé z oken má vlastní nastavení režimu i pohledu. Sekundární pohledy

Rendering je finálním výstupem z 3D modeláře. V zásadě se používají dva základní postupy, které si jen velmi zjednodušeně popíšeme: Scanline - procházejí se jednotlivé řádky scény, pro každý bod se najde nejbližší polygon (povrch) a z jeho materiálu a osvětlení (případně stínů) se určí barva příslušného bodu – je to výchozí volba rendereru Raytrace – pro každý bod scény se vypočítá imaginární paprsek vycházející od pozorovatele, počítá se s odrazy tohoto paprsku k dalším a dalším polygonům, s reálným lomem světla, u pokročilých renderovacích programů také s radiozitou (nepřímým osvětlením) Rendering scanlineraytrace

V přiloženém materiálu VY_32_INOVACEDesign2r0114.scn najdete scénu se sklenkami. Je připravena včetně světel a materiálů, pohledy jsou bohužel chybně nastavené. Pomocí manipulace se scénou najděte vhodný perspektivní pohled a vytvořte do souboru renderovaný výstup jak bez, tak se zapnutým raytracingem a porovnejte oba výstupy. Nastavení renderingu je přístupné stiskem pravého tlačítka myši na skupině voleb pro rendering. Rendering na obrazovku má nápovědný text Render scene Rendering do souboru má nápovědný text Render scene to file Vyzkoušejte si

Vlastní 3D modely Caligari True Space 3.2 volně dostupný „za registraci“, SN: Zdroje