Oligopol.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie II – přednáška č. 5: Dokonalá konkurence
Advertisements

Mikroekonomie I Chování firmy v nedokonalé konkurenci
Firma a odvětví. Koncentrace odvětví
Optimální výstup firmy v podmínkách oligopolu
Rozhodování firmy o výstupu a ceně v monopolistické konkurenci
Volba výstupu dokonale konkurenční firmou
Mikroekonomie II – Přednáška č. 7: Oligopol
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
Mikroekonomie I Cvičení 11 – Chování firmy v podmínkách monopolu
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
DOKONALE A NEDOKONALE KONKURENČNÍ PROSTŘEDÍ
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
Struktura přednášky Oligopol
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
neDokonalá konkurence Mikroekonomie i
nabídka DOKONALe konkurenční firmy Mikroekonomie I
Rovnováha firmy na trhu finální produkce
nedokonalá konkurence Mikroekonomie I
Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence
Optimalizace chování firmy v podmínkách nedokonalé konkurence
Základy ekonomie Téma č. 4: Nabídková strana trhu výstupu
Výrobní náklady firmy a jejich vztah k nabídce
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Mikroekonomie I Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
CHOVÁNÍ FIRMY V DOKONALÉ KONKURENCI
Optimalizace chování firmy v podmínkách nedokonalé konkurence
Monopol charakteristika monopolu příčiny jeho vzniku
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
DOKONALÁ KONKURENCE.
Trh výrobků a služeb – teorie firmy
Odvození nabídkové křivky
Optimalizace chování firmy v podmínkách nedokonalé konkurence
Mikroekonomie I Chování firmy v podmínkách monopolu Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Dokonalá konkurence (DK)
Základy ekonomie Seminář Spotřebitel nakupuje statky X a Y, přičemž MUX = MUY. Platí, že PX < PY. Plyne z toho, že racionální spotřebitel zvýší.
Teorie rozdělování a její kontexty
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Struktura přednášky Monopolní cenová tvorba. Monopolistická konkurence
Nedokonalé konkurence
Teorie rozdělování a její kontexty
8. Monopolistická konkurence
6. MONOPOL.
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
Nabídka a náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
Mikroekonomie II – přednáška č. 8: Monopolistická konkurence
Teorie rozdělování a její kontexty
Monopolistická konkurence
1. Předpoklady dokonalé konkurence 2. Příjmy v DK
Ekonomie 1 Magistři Devátá přednáška Čistý přebytek a tržní struktury
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Nedokonalá konkurence
7. OLIGOPOL.
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Modely oligopolu Společné předpoklady modelů oligopolu
Předpoklady dokonalé konkurence
8. Monopolistická konkurence Obsah charakteristika volba výstupu firmy v SR a LR Chamberlinův model efektivnost monopolistické konkurence.
Formy konkurence v tržní ekonomice - monopolistická konkurence M. MokrýC2A.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Monopol charakteristika monopolu příčiny jeho vzniku
7. OLIGOPOL.
Dokonalá konkurence přednáška č. 8.
Transkript prezentace:

Oligopol

Charakteristika oligopolu malý počet firem (alespoň dvě)‏ vysoký stupeň vzájemné rozhodovací závislosti homogenní i diferencovaný produkt významné bariéry vstupu do odvětví a výstupu z něj (ale nejsou nepřekonatelné)‏ bariéry vstupu: úspory z rozsahu, limitní ceny, právní restrikce, náklady na diferenciaci produktu atd. oligopolní firma je „price maker“ (tvůrce ceny) Krátkodobá rovnováha oligopolu je i dlouhodobou rovnováho oligopolu!

Rovnováha oligopolu Nastává pro takové množství produkce (Q0), ve kterém se protínají křivky MR a MC. Oligopol realizuje EP na jednotku ve vžši rozdílu AR-AC. Vzhledem k vysokým nákladům na vstup do odvětví, do odvětví nevstupují další firmy – křivka poptávky po produktech oligopolu zůstává stejná. Oligopol tak může dlouhodobě dosahovat kladného ekonomického zisku.

Oligopol – vysoké náklady na vstup do odvětví Pokud jsou náklady na vstup do odvětví vysoké, tak v odvětví bude působit malý počet firem – jen ty firmy, které jsou schopny náklady uhradit. Vstup další firmy může způsobit, že poptávková křivka po produkci některého ze stávajících nebo nových producentů ( teoreticky všichni producenti) poklesne pod jeho úroveň průměrných nákladů. Tento producent bude dosahovat ztráty, Bude-li dlouhodobá, tak odjede z trhu.

Kartel kartel = smluvní neboli koluzivní oligopol skupina firem, chovající se jako monopol s více závody cíl kartelu = maximalizace zisku celého odvětví (nikoli jednotlivých firem)‏ π = P.Q – [TC1(q1) + TC2(q2) +…+ TCn(qn)] MR(Q) = MCi(qi)‏ qi = produkce i-té firmy v kartelu příklad kartelu: OPEC – homogenní oligopol

Rovnováha kartelu MR(Q) = MCi(qi)‏ Firma 2 Firma 1 Kartel CZK/Q CZK/Q AC2 AC1 PK D MR(Q)‏ q2 q q1 q Q* Q Celý kartel bude realizovat produkci Q* - tato produkce se rozdělí mezi jednotlivé firmy v kartelu – firma 1 bude dodávat množství q1, firma 2 množství q2

Zásadní problémy kartelu Kartel je značně nestabilní uspořádání oligopolního trhu, protože: je většinou nelegální tudíž nelze právně vymáhat dodržování kartelové dohody if nestejné zisky firem v kartelu, odstředivé tendence tendence firem stanovit nižší cenu než je cena kartelu a tím zvýšit svůj tržní podíl a zisk

Oligopol s dominantní firmou dominantní firma = cenový vůdce – firma, jejímiž jedinými konkurenty jsou firmy na tzv. konkurenčním okraji (konkurenční lem)‏ konkurenční lem přebírá cenu od dominantní firmy (podmínky jako v DoKo.)‏ max. zisk pro dominantní firmu: MR=MC max. zisk pro konkurenční lem: P=MCi(qi)‏

Oligopol s dominantní firmou ∑MC=SKO P Dominantní firma bude dodávat množství, při kterém se rovnají její MR a MC, čili množství QD, za cenu PD MC P1 Konkurenční okraj přejímá cenu PD a bude při ní dodávat množství QKO PD DD P2 DT MR QKO QD QT Q Celkové tržní množství při ceně PD je dáno součtem produkce dominantní firmy a produkce konkurenčního okraje: QT= QD+QKO Při ceně P1 a vyšší bude veškerou poptávku uspokojovat pouze konkurenční okraj Při ceně P2 a nižší bude výstup konkurenčního okraje nulový, QD = QT