Průzkum trhu
Je to získávání informací, které slouží při rozhodování firem, neziskových nebo vládních organizací, politických stran atd… Je to marketingový nástroj Velký rozvoj po druhé světové válce V ČR do roku 1989 Sociologický ústav, po r. 1989 vznik agentur např. Ipsos Tambor, Median, GfK … Nejvýznamnější agentury jsou sdruženy v SIMAR Přibližuje firmám požadavky na jejich výrobky a služby Umožňuje lepší orientaci na trhu Zvyšuje zisk firmy
Důležité pojmy výzkumu trhu Výzkumná agentura/Tazatel Respondent Dotazník Cílová skupina Závěrečná zpráva = doporučení pro klienta
Další druhy výzkumů Desk research Mystery shopping Oční kamera Peoplemetry
VYŠŠÍ ZISKY FIRMY Výzkumná agentura Terénní sběr dat Doporučení Přijmutí opatření na základě výsledků výzkumu trhu VYŠŠÍ ZISKY FIRMY Výzkumná agentura Marketingové oddělení ve firmě Terénní sběr dat Doporučení Pro firmu
Zásady výzkumu trhu Anonymita dotazování Anonymita klienta Nezaujaté otázky Nepodsouvat odpovědi Neposkytnutí informací třetím subjektům
Druhy marketingového průzkumu Kvantitativní Kvalitativní Osobní dotazování Dotazování prostřednictvím internetu Telefonické dotazování
Kvantitativní výzkumy Dotazuje se větší počet respondentů Dotazování prostřednictvím papírových dotazníků, NTB, telefonu, on-line Většinou se dotazuje celá populace v ČR Reprezentativní vzorek
Kvalitativní výzkum Malý počet respondentů Náročnější na určení cílové skupiny Skupinové diskuse, individuální rozhovory