Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Indikátory Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2735 Šablona: III/2 Autor VM: Mgr. Šárka Bártová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
TEORIE KYSELIN A ZÁSAD NEUTRALIZACE, pH.
Advertisements

Teorie kyselin a zásad.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Speciální základní škola a mateřská škola Litomyšl,
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.C.16 Název pro školu:
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH18/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Určování pH roztoku.
Kyselost a zásaditost látek
Kyselost a zásaditost látek v domácnosti
Kyseliny a zásady.
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
Kyselost a zásaditost, indikátory
Kyselost a zásaditost vodných roztoků. pH
Acidobazické reakce (učebnice str. 110 – 124)
Síla kyselin a zásad.
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Zástupci halogenidů Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Hydroxidy Richard Horký. pH a indikátory Názvosloví 2Názvosloví 1SymbolyVlastnosti
Kyselost, zásaditost, pH
Kyseliny Ing. Jarmila Kirvejová.
ZÁSADY_OBECNÝ NÁHLED CH_108_Zásady_Obecný náhled Autor: PhDr. Jana Langerová Škola: Základní škola a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková organizace.
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Fotosyntéza Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr. Šárka Bártová.
Protolytické reakce.
16.1 Vím, co je pH, znám podstatu neutralizace.
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Benzín Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr. Šárka Bártová.
Kyselost a zásaditost roztoků
Jméno : Ing. Renata Šandová
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Kyseliny - zástupci Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VLASTNOSTI ACIDOBAZICKÝCH INDIKÁTORŮ
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
Acidobazické indikátory
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Sulfidy Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr. Šárka Bártová.
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Nobelova cena Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr. Šárka.
Acidobazické indikátory
Výukový materiál:VY_32_INOVACE_Ionty Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr. Šárka Bártová.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
PaedDr. Ivana Töpferová
CHEMICKÁ ROVNOVÁHA V ACIDOBAZICKÝCH ZVRATNÝCH REAKCÍCH II
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Chemický prvek Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr. Šárka.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Výukový materiál:VY_32_INOVACE_Veličiny Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr. Šárka Bártová.
Kyseliny a zásady Měření pH
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Složení roztoku Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr. Šárka.
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Soli - křížovka
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč.
Kyselost a zásaditost vodných roztoků Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je. Mgr. Vlastimil Vaněk. Dostupné z Metodického portálu.
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/ch17/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák Určení pH látek Co je to pH??? Hydroxid = zásadité Kyselina = kyselé Látka.
KYSELINY, pH Cíl: seznámení se zástupci, jejich vlastnostmi, vznikem a použitím a zjišťováním pH látek Výstup: VY_52_INOVACE_CH.8.25 Výukový materiál zpracovaný.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Kyselost a zásaditost vodných roztoků pH. Kyselost - kyselina KYSELOST roztoku způsobují vodíkové kationty H + (přesněji oxoniové kationty H 3 O + ) Poznámka:
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE Měření kyselosti a zásaditosti roztoků Mgr. Jitka Říhová.
Rozlišování látek podle vlastností Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Anotace: Prezentace je určena k výkladu a procvičení učiva chemické sloučeniny, hydroxidy v 8. ročníku a opakování učiva v 9. ročníku. Období: září - prosinec.
Kyselé a zásadité roztoky, pH stupnice
KYSELOST - ZÁSADITOST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_16_26.
VY_52_INOVACE_31_MIKL_CH
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.13_pH Název: pH Číslo.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
VY_32_INOVACE_Slo_II_15 Hydroxidy ppt.
Chemické sloučeniny Autor: Mgr. Iva Hirschová
Měření pH VY_32_INOVACE_29_591
pH Kyselost nebo zásaditost roztoků
Transkript prezentace:

Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Indikátory Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr. Šárka Bártová VM byl vytvořen: listopad 2012

Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Chemie VM určen pro: 9. ročník Tematický okruh: Kyselé a zásadité látky Téma: Indikátory Anotace: Indikátory označují látky různého charakterů: kyselého, zásaditého, neutrálního. Které látky to jsou, jak zmíněnou situaci ukazují? Klíčová slova: Indikátory, kyseliny, zásady, barvy. Metodika: Možné použití jako seznámení s problematikou indikátorů, jejich různými příklady. Také možno použít k procvičení.

INDIKÁTORY

Indikátor obecně znamená ukazatel Acidobazické indikátory změnou barvy indikují = ukazují jinak nepozorovatelnou veličinu kyselost / zásaditost prostředí.

pH prostředí je číslo, kterým se v chemii vyjadřuje, zda vodný roztok reaguje kysele či naopak zásaditě (alkalicky). Jedná se o stupnici s rozsahem hodnot od 0 do 14: neutrální roztok má pH rovno 7, u kyselin je pH  než sedm – čím menší číslo, tím „silnější“ kyselina, zásady mají pH ˃ 7 – čím větší číslo, tím „silnější“ zásada.

Acidobazické indikátory Lakmus přechází z kyselé červené formy na zásaditou modrou používá se ve formě fialového roztoku nebo lakmusového papírku 1

Acidobazické indikátory Fenolftalein přechází z kyselé bezbarvé formy na zásaditou fialovou používá se ve formě lihového bezbarvého roztoku nebo bílého papírku 2

Acidobazické indikátory Univerzální indikátorový papírek jeho zbarvení se mění s pH měřeného roztoku od červené až po tmavě modrou používá se ve formě žlutého papírku 3 4

Úkol: vyzkoušej a zapiš do tabulky Indikátor:Látka/roztok:Barva:pH:Reakce Univerzální indikátorový papírek H 2 SO 4 kyselina citrónová voda soda NaOH

Řešení Indikátor:Látka/roztok:Barva:pH:Reakce Univerzální indikátorový papírek H 2 SO 4 červená1 kyselá kyselina citrónováoranžová3 - 4 vodažlutozelená7neutrální sodasvětle modrá11 zásaditá NaOHtmavě modrá14

Zdroj vlastní zdroj 1 QalhiwCnlO8/TzZJ3UbY_nI/AAAAAAAAAKs/I1XjrdTBBzg/s320/LAKMUS+PAPER.jpg 2 4afB6REoai8MPnEg4v5PInGyQ 3 5DkWI3zy-TGb 4 qyYHwMPwR8lx1