Biostatistika 1. přednáška Aneta Hybšová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

“Jsou tři druhy lží: lži, odsouzeníhodné lži a statistiky.”
kvantitativních znaků
Testování parametrických hypotéz
Testování neparametrických hypotéz
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Cvičení 6 – 25. října 2010 Heteroskedasticita
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Statistika II Michal Jurajda.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
4EK416 Ekonometrie Úvod do předmětu – obecné informace
Testování hypotéz (ordinální data)
Základní statistické pojmy a postupy
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Hypotézy ve výzkumu.
kvantitativních znaků
Analýza dat.
MUDr. Michal Jurajda, PhD. ÚPF LF MU
Sociologický výzkum.
Biostatistika 9. přednáška Aneta Hybšová
Biostatistika 10. přednáška
KVANTITATIVNÍ NEBO KVALITATIVNÍ VÝZKUM?
ÚVOD DO STATISTIKY „Jsou tři druhy lží: lži, odsouze-níhodné lži a statistiky“ (Swoboda 1977) Význam statistiky ve vědě Základní pojmy statistiky Statistická.
Biostatistika 5. přednáška Aneta Hybšová
STATISTIKA přednáška 1 Martin Sebera, FSpS MU, Sázíte-li ve Sportce, je to hazard. Sázíte-li se, že vám v kartách přijdou tři postupky po sobě,
Biostatistika 6. přednáška
Biostatistika 7. přednáška
- Pojmy - SPSS Statistické zpracování kvantitativních šetření.
Biostatistika 4. přednáška
Ekonometrie „ … ekonometrie je kvantitativní ekonomická disciplína, která se zabývá především měřením v ekonomice na základě analýzy reálných statistických.
Pohled z ptačí perspektivy
Dvouvýběrové testy parametrickch hypotéz
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Úvod do statistiky VY_32_INOVACE_M4r0117 Mgr. Jakub Němec.
Fitování Konstrukce křivky (funkce), která co nejlépe odpovídá naměřeným hodnotám. - může podléhat dodatečným podmínkám Lineární vs. nelineární regrese.
Praktikum elementární analýzy dat Třídění 2. a 3. stupně UK FHS Řízení a supervize (LS 2012) Jiří Šafr jiri.safr(zavináč)seznam.cz poslední aktualizace.
8. Kontingenční tabulky a χ2 test
Pearsonův test dobré shody chí kvadrát
Biostatistika 8. přednáška
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Základy pedagogické metodologie
Korelace.
Aplikovaná statistika 2. Veronika Svobodová
1. cvičení
STATISTICKÝ ROZCESTNÍK aneb CO S DATY Martin Sebera.
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
HYPOTÉZY ● „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v podobě.
Aplikovaná statistika 2.
Metodologie pedagogiky. Základy vědeckého výzkumu. Základy pedagogiky, KS – I. ročník.
Statistické metody pro prognostiku Luboš Marek Fakulta informatiky a statistiky Vysoká škola ekonomická v Praze.
BIOSTATISTIKA LS 2016 Garant předmětu: Ing. Martina Litschmannová, Ph.D. Přednášející: Ing. Martina Litschmannová, Ph.D. Cvičící: Ing. Martina Litschmannová,
Základy pedagogické metodologie Kateřina Vlčková Katedra pedagogiky PdF MU PS 2015.
Základy zpracování geologických dat R. Čopjaková.
Ústav lékařské informatiky, 2. LF UK 2008 STATISTIKA II.
INDUKTIVNÍ STATISTIKA
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Přednáška č. 3 – Posouzení nahodilosti výběrového souboru
Regresní analýza výsledkem regresní analýzy je matematický model vztahu mezi dvěma nebo více proměnnými snažíme se z jedné proměnné nebo lineární kombinace.
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Hodnocení závislosti STAT metody pro posouzení závislosti – jiné pro:
ORDINÁLNÍ VELIČINY Měření variability ordinálních proměnných
Homogenita meteorologických pozorování
Neparametrické testy pro porovnání polohy
Koncepce normality/normálnosti v medicíně
Statistika a výpočetní technika
7. Kontingenční tabulky a χ2 test
Základy statistiky.
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Biostatistika 1. přednáška Aneta Hybšová

Náplň kurzu 1. Úvod do biostatistiky. Význam biostatistiky v biologii a v učitelství. Biostatistický znak, náhodná veličina. Základní a výběrový soubor v biostatistice. 2. Analýza jednorozměrných biostatistických dat, četnosti, střední hodnoty, charakteristiky variability, grafické zobrazení. Grafy, tabulky. 3. Vícerozměrná biostatistická data. Testování hypotéz v biostatistice, vybrané parametrické a neparametrické testy, testovací kritérium, kritická hodnota. T-testy, F-test, Mann-Whitneyův pořadový test, Wilcoxonův test, znaménkový test. 4. Měření závislosti mezi kvantitativními a kvalitativními proměnnými (jednoduchá a vícenásobná regresní a korelační analýza, jednorozměrná analýza rozptylu, analýzy v kontingenčních tabulkách). Pearsonův koeficient, Spearmanův koeficient pořadové korelace. 5. Obecný postup analýzy biostatistických dat. Prezentace biostatických výstupů. 6. Úvod do vícerozměrných metod. Analýza rozptylu, Analýza kovariance, Analýza hlavních komponent, Faktorová analýza, Shluková analýza, Diskriminační analýza.

Literatura  Cyhelský L., Kahounová J., Hindls R.: Elementární statistická analýza (Management Press, Praha 1999)  Tomáš Havránek: Statistika pro biologické a lékařské vědy (Academia Praha, 1993)  Miroslav Chráska: Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. (Grada Publishing, Praha 2007)

Biostatistika  spojení biologických dat a statistiky  specifika biologických dat  statistika je nástrojem vědy  statistika = souhrnná informace  popisná  matematická

Význam biostatistiky v učitelství přírodovědných předmětů  socioekonomické prostředí  BOV  závěrečné práce  odborné publikace a nové trendy

Metody výzkumu 1. kvalitativní 2. kvantitativní 3. smíšený

Kvantitativní výzkum  testování hypotéz  teorie hypotézy vydedukování závěrů výběr proměnných sběr dat testování hypotéz přijetí či zamítnutí hypotéz výběr závěru podle výsledku testování  deduktivní  několik proměnných na velkém množství jedinců  sbírají se jen ta data, která potřebujeme  můžeme zde zobecnit problémy

Kvalitativní výzkum  porozumění, vytváření teorie  pozorování sběr dat analýza nalezení pravidelnosti mezi daty vytvoření generalizujících výroků, předběžných závěrů konfrontace s dalšími daty vytvoření dalších předběžných závěrů v bodě nasycenosti systému (kdy nová data nepřinášejí žádnou novou informaci) vytvoření teorie  induktivní  mnoho proměnných na několika jedincích  sbírají se úplně všechna data  nemůžeme zde zobecnit výsledky

Postup vědeckého výzkumu 1. stanovení vědeckého problému 2. formulace hypotézy 3. testování hypotézy 4. vyvození závěrů

Formulace problému a hypotézy  Vědecký problém  konkrétní, jednoznačná otázka  implikuje možnost empirického ověření  vyjadřuje vztah mezi proměnnými  Hypotéza  konkrétní, jednoznačné tvrzení  vyjadřuje vztah mezi proměnnými  lze empiricky ověřit