FAKTORIÁL Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Advertisements

FAKTORIÁL Ing. Martina Sedláková.
Desetinná čísla Sčítání
Lomené algebraické výrazy
Lomené algebraické výrazy
Rovnice s absolutními hodnotami
Lomené algebraické výrazy
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jaroslava Zámostná. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného.
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
Řešení lineárních rovnic s neznámou ve jmenovateli
Lomené algebraické výrazy
PETS Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Rita Náplavová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Řešení lineárních rovnic s neznámou ve jmenovateli
POVRCH KVÁDRU - VÝPOČET
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Řešení lineárních rovnic s neznámou ve jmenovateli
Puzzle – jehličnaté stromy
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Exponenciální rovnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
PYTHAGOROVA VĚTA PŘÍKLADY
Hypertextové odkazy [cit ]. Dostupné pod licencí Public Domain – na
Vzájemná poloha dvou kružnic
KRUŽNICE KRUH Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
KRAJE ČR mapky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Neúplný podíl a zbytek s kočkou Lízinkou
SLOVNÍ DRUHY Podstatná jména pro druháky Podstatná jména Vlastní jména
Před, za, pod, nad aktivita
Rozklad mnohočlenů na součin
(řešení pomocí diskriminantu)
Kvadratické nerovnice
PROVĚRKY Převody jednotek času.
Rozklad čísel 6 – 10 – doplňování varianta A
Příprava na lomené výrazy
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rozklad mnohočlenů na součin
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Radomíra Kučerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Řešení lineárních rovnic
Kvadratická rovnice Vlastnosti kořenů kvadratické rovnice
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
Interaktivní třídění domovního odpadu.
Nerovnice v podílovém tvaru
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Příprava na lomené výrazy
Řešení nerovnic Lineární nerovnice 1
Třídíme podle dvou kritérií
Nerovnice v podílovém tvaru
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Nerovnice v podílovém tvaru
Najdi dva stejné obrázky
Název učebního materiálu
Interaktivní vyhledávání dvou stejných obrázků.
WHAT IS YELLOW? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Princip magnetoelektrického měřícího přístroje
UŽITEČNÁ ZVÍŘATA A ROSTLINY 2
Rozklad mnohočlenů na součin
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Zvířata na statku. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Hanzelín. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Najdi rozdíl IV. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
M O T Ý L Í L O T O 2 Najdi stejného motýla!
ZLOMKY pracovní listy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dušan Goš. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Zlomky Krácení zlomků Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Na které písmenko začíná obrázek?
Rovnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Před, Nad, Za, Pod 1) Vybarvi obrázek, který je: a) hned před jahodou
Transkript prezentace:

FAKTORIÁL Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Co to vlastně faktoriál je? Neboj, brzy se to dozvíme. Zdroj obrázků (barevně upraveny): Všechny uveřejněné odkazy [ ] dostupné pod licencí Public domain na Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

která jsou menší nebo rovna číslu n. Faktoriál čísla n je definován jako součin celých kladných čísel, FAKTORIÁL n! … faktoriál čísla n  Faktoriál nuly je roven jedné. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Stále mi to není jasné. Pohrajme si nejprve s číslicemi. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Zdroj obrázků (barevně upraveny): Všechny uveřejněné odkazy [ ] dostupné pod licencí Public domain na

 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

  Jestli jsem to správně pochopil, máme dvě možnosti řešení. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Zdroj obrázku (barevně upraven): Všechny uveřejněné odkazy [ ] dostupné pod licencí Public domain na

Už jsem princip faktoriálu pochopil. Pojďme si tedy ukázat pár příkladů. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Zdroj obrázků (barevně upraveny): Všechny uveřejněné odkazy [ ] dostupné pod licencí Public domain na

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Zdroj obrázků (barevně upraveny): Všechny uveřejněné odkazy [ ] dostupné pod licencí Public domain na

 Jeden faktoriál musíme rozložit, ale který? 10!, nebo 7!? Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Zdroj obrázku (barevně upraven): Všechny uveřejněné odkazy [ ] dostupné pod licencí Public domain na

  10! … vždy rozkládáme vyšší faktoriál na nižší. Zdroj obrázku (barevně upraven): Všechny uveřejněné odkazy [ ] dostupné pod licencí Public domain na Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Zdroj obrázků (barevně upraveny): Všechny uveřejněné odkazy [ ] dostupné pod licencí Public domain na

 Neboj, zkusíme vyšší faktoriály rozložit na nejnižší. V čitateli zlomku sčítáme dva faktoriály. Tuším problém! Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Zdroj obrázků (barevně upraveny): Všechny uveřejněné odkazy [ ] dostupné pod licencí Public domain na

  Nesmíme, nejprve 71! musíme vytknout v čitateli zlomku!!! Nevím, zda 71! můžeme nyní vykrátit. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Zdroj obrázků (barevně upraveny): Všechny uveřejněné odkazy [ ] dostupné pod licencí Public domain na

  Nyní můžeme upravit zlomek a příklad dopočítat. Zdroj obrázku (barevně upraven): Všechny uveřejněné odkazy [ ] dostupné pod licencí Public domain na Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Zdroj obrázků (barevně upraveny): Všechny uveřejněné odkazy [ ] dostupné pod licencí Public domain na

Vždy rozkládáme vyšší faktoriál na nižší.  Který z nich to bude? Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Zdroj obrázku (barevně upraven): Všechny uveřejněné odkazy [ ] dostupné pod licencí Public domain na

(n + 4)! = (2 + 4)! = 6! = 720   Za n dosadíme libovolné přirozené číslo (např.: n = 2) (n + 2)! = (2 + 2)! = 4! = 24 (n + 4)! = (2 + 4)! = 6! = 720 Zdroj obrázku (barevně upraven): Všechny uveřejněné odkazy [ ] dostupné pod licencí Public domain na Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

  Jelikož je faktoriál (n + 4)! větší, budeme jej rozkládat. Zdroj obrázku (barevně upraven): Všechny uveřejněné odkazy [ ] dostupné pod licencí Public domain na Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

  Nyní upravíme zlomek – krátíme. Neznámá je ve jmenovateli. Musíme zapsat podmínky řešitelnosti? Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Zdroj obrázků (barevně upraveny): Všechny uveřejněné odkazy [ ] dostupné pod licencí Public domain na

  Nemusíme psát podmínky řešitelnosti, jelikož 0! = 1. Zdroj obrázku (barevně upraven): Všechny uveřejněné odkazy [ ] dostupné pod licencí Public domain na Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Zdroj obrázků (barevně upraveny): Všechny uveřejněné odkazy [ ] dostupné pod licencí Public domain na

Musím rozložit vyšší faktoriál na nižší. Už vím, jak na to.  Mohu nyní dosadit libovolné přirozené číslo za n? Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Zdroj obrázku (barevně upraven): Všechny uveřejněné odkazy [ ] dostupné pod licencí Public domain na

(n – 2)! = (2 – 2)! = 0! = 1   Ne, za n dosadíme přirozené číslo větší nebo rovno 2. (n – 2)! = (1 – 2)! = (-1)! … neexistuje (n – 2)! = (4 – 2)! = 2! = 2 Podmínka řešitelnosti faktoriálu: n  2 Zdroj obrázku (barevně upraven): Všechny uveřejněné odkazy [ ] dostupné pod licencí Public domain na Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

(n + 1)! = (3 + 1)! = 4! = 24   Za n tedy dosadíme přirozené číslo n  2 (např.: n = 3) (n – 2)! = (3 – 2)! = 1! = 1 (n + 1)! = (3 + 1)! = 4! = 24 Zdroj obrázku (barevně upraven): Všechny uveřejněné odkazy [ ] dostupné pod licencí Public domain na Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

  Jelikož je faktoriál (n + 1)! větší, budeme jej rozkládat. Zdroj obrázku (barevně upraven): Všechny uveřejněné odkazy [ ] dostupné pod licencí Public domain na Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

  Nyní upravíme zlomek – krátíme. Příklad dopočteme. Zdroj obrázku (barevně upraven): Všechny uveřejněné odkazy [ ] dostupné pod licencí Public domain na Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Raději si zapíšeme postup. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Zdroj obrázků (barevně upraveny): Všechny uveřejněné odkazy [ ] dostupné pod licencí Public domain na

Podmínky řešitelnosti faktoriálu:  n  1 Podmínky řešitelnosti zlomku: Najdeme větší faktoriál: Rozklad většího faktoriálu Úpravy výrazu neurčujeme 0! = 1 (n + 1)! Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

A nyní již víte vše podstatné o faktoriálu.  Doma si vše zopakujte a příští hodinu budeme společně procvičovat. Zdroj obrázku (barevně upraven): Všechny uveřejněné odkazy [ ] dostupné pod licencí Public domain na Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

ZÁVĚREM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Jim Rohn: „Nepřejte si, aby to bylo snazší, přejte si, abyste byli lepší.” Mgr. Lenka Pláničková Opava 2010 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.