FAKTORIÁL Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Co to vlastně faktoriál je? Neboj, brzy se to dozvíme. Zdroj obrázků (barevně upraveny): Všechny uveřejněné odkazy [ ] dostupné pod licencí Public domain na Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
která jsou menší nebo rovna číslu n. Faktoriál čísla n je definován jako součin celých kladných čísel, FAKTORIÁL n! … faktoriál čísla n Faktoriál nuly je roven jedné. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Stále mi to není jasné. Pohrajme si nejprve s číslicemi. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Zdroj obrázků (barevně upraveny): Všechny uveřejněné odkazy [ ] dostupné pod licencí Public domain na
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Jestli jsem to správně pochopil, máme dvě možnosti řešení. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Zdroj obrázku (barevně upraven): Všechny uveřejněné odkazy [ ] dostupné pod licencí Public domain na
Už jsem princip faktoriálu pochopil. Pojďme si tedy ukázat pár příkladů. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Zdroj obrázků (barevně upraveny): Všechny uveřejněné odkazy [ ] dostupné pod licencí Public domain na
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Zdroj obrázků (barevně upraveny): Všechny uveřejněné odkazy [ ] dostupné pod licencí Public domain na
Jeden faktoriál musíme rozložit, ale který? 10!, nebo 7!? Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Zdroj obrázku (barevně upraven): Všechny uveřejněné odkazy [ ] dostupné pod licencí Public domain na
10! … vždy rozkládáme vyšší faktoriál na nižší. Zdroj obrázku (barevně upraven): Všechny uveřejněné odkazy [ ] dostupné pod licencí Public domain na Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Zdroj obrázků (barevně upraveny): Všechny uveřejněné odkazy [ ] dostupné pod licencí Public domain na
Neboj, zkusíme vyšší faktoriály rozložit na nejnižší. V čitateli zlomku sčítáme dva faktoriály. Tuším problém! Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Zdroj obrázků (barevně upraveny): Všechny uveřejněné odkazy [ ] dostupné pod licencí Public domain na
Nesmíme, nejprve 71! musíme vytknout v čitateli zlomku!!! Nevím, zda 71! můžeme nyní vykrátit. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Zdroj obrázků (barevně upraveny): Všechny uveřejněné odkazy [ ] dostupné pod licencí Public domain na
Nyní můžeme upravit zlomek a příklad dopočítat. Zdroj obrázku (barevně upraven): Všechny uveřejněné odkazy [ ] dostupné pod licencí Public domain na Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Zdroj obrázků (barevně upraveny): Všechny uveřejněné odkazy [ ] dostupné pod licencí Public domain na
Vždy rozkládáme vyšší faktoriál na nižší. Který z nich to bude? Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Zdroj obrázku (barevně upraven): Všechny uveřejněné odkazy [ ] dostupné pod licencí Public domain na
(n + 4)! = (2 + 4)! = 6! = 720 Za n dosadíme libovolné přirozené číslo (např.: n = 2) (n + 2)! = (2 + 2)! = 4! = 24 (n + 4)! = (2 + 4)! = 6! = 720 Zdroj obrázku (barevně upraven): Všechny uveřejněné odkazy [ ] dostupné pod licencí Public domain na Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Jelikož je faktoriál (n + 4)! větší, budeme jej rozkládat. Zdroj obrázku (barevně upraven): Všechny uveřejněné odkazy [ ] dostupné pod licencí Public domain na Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Nyní upravíme zlomek – krátíme. Neznámá je ve jmenovateli. Musíme zapsat podmínky řešitelnosti? Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Zdroj obrázků (barevně upraveny): Všechny uveřejněné odkazy [ ] dostupné pod licencí Public domain na
Nemusíme psát podmínky řešitelnosti, jelikož 0! = 1. Zdroj obrázku (barevně upraven): Všechny uveřejněné odkazy [ ] dostupné pod licencí Public domain na Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Zdroj obrázků (barevně upraveny): Všechny uveřejněné odkazy [ ] dostupné pod licencí Public domain na
Musím rozložit vyšší faktoriál na nižší. Už vím, jak na to. Mohu nyní dosadit libovolné přirozené číslo za n? Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Zdroj obrázku (barevně upraven): Všechny uveřejněné odkazy [ ] dostupné pod licencí Public domain na
(n – 2)! = (2 – 2)! = 0! = 1 Ne, za n dosadíme přirozené číslo větší nebo rovno 2. (n – 2)! = (1 – 2)! = (-1)! … neexistuje (n – 2)! = (4 – 2)! = 2! = 2 Podmínka řešitelnosti faktoriálu: n 2 Zdroj obrázku (barevně upraven): Všechny uveřejněné odkazy [ ] dostupné pod licencí Public domain na Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
(n + 1)! = (3 + 1)! = 4! = 24 Za n tedy dosadíme přirozené číslo n 2 (např.: n = 3) (n – 2)! = (3 – 2)! = 1! = 1 (n + 1)! = (3 + 1)! = 4! = 24 Zdroj obrázku (barevně upraven): Všechny uveřejněné odkazy [ ] dostupné pod licencí Public domain na Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Jelikož je faktoriál (n + 1)! větší, budeme jej rozkládat. Zdroj obrázku (barevně upraven): Všechny uveřejněné odkazy [ ] dostupné pod licencí Public domain na Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Nyní upravíme zlomek – krátíme. Příklad dopočteme. Zdroj obrázku (barevně upraven): Všechny uveřejněné odkazy [ ] dostupné pod licencí Public domain na Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Raději si zapíšeme postup. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Zdroj obrázků (barevně upraveny): Všechny uveřejněné odkazy [ ] dostupné pod licencí Public domain na
Podmínky řešitelnosti faktoriálu: n 1 Podmínky řešitelnosti zlomku: Najdeme větší faktoriál: Rozklad většího faktoriálu Úpravy výrazu neurčujeme 0! = 1 (n + 1)! Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
A nyní již víte vše podstatné o faktoriálu. Doma si vše zopakujte a příští hodinu budeme společně procvičovat. Zdroj obrázku (barevně upraven): Všechny uveřejněné odkazy [ ] dostupné pod licencí Public domain na Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ZÁVĚREM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Jim Rohn: „Nepřejte si, aby to bylo snazší, přejte si, abyste byli lepší.” Mgr. Lenka Pláničková Opava 2010 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.