Kombinovaná forma studia Východiska k realizaci
Kombinovaná forma studia Podle VŠ zákona – kombinace prezenční a distanční formy Obsahuje tedy prvky prezenční i distanční Je otázkou, v jaké míře chceme mít zastoupeny prezenční a distanční prvky?
Prezenční formy výuky a jejich rizika v kombinované formě studia Prezenční formy výuky Přednáška – důraz na práci pedagoga Seminář – důraz na práci studentů Cvičení – důraz na nácvik dovedností Tutoriál (formálně patří do prezenčních prvků DiV) – z předchozích forem je nejblíže k kombinaci semináře a cvičení Současný stav – konzultace v kombinované formě studia Je velmi nejasné, co se vlastně míní termínem „konzultace“? Nešlo spíše o zástupný termín pro jiné prezenční formy výuky? Rizikem je především časová tíseň a s tím související redukce obsahu ztráta kvality Dále pak značná obtížnost seminární práce (při množství studujících je prakticky nemožná) a nácviku dovedností
Distanční formy výuky. Výhody, nevýhody. Výhody Průběžné využívání času studujících vede ke zlepšení kvality Respektuje andragogické zvláštnosti dospělých studujících Nevýhody Je ale náročná, protože vyžaduje aktivní přístup – náročnější než konzultace (resp. přednášky) Má sekundární nároky na studující – zejména dovednosti při práci s ICT a dále jazykové kompetence (cizojazyčné texty?)
Distanční formy výuky. Distanční opory, distanční text. Distanční formy výuky jsou v současnosti takřka výhradně realizovány e-learningem Distanční opory Jsou v každém případě náročné na vlastní přípravu a organizaci realizační fáze výuky Distanční opora jako „Distanční text“ Rizikem u distančních textů je zejména tendence k pořizování „výtahů z výtahů“ – tedy další redukce vzdělávacího obsahu a tedy snižování kvality výuky Návrh alternativy: obrat „Ad Fontes“:
Obrat „Ad Fontes“: Pracuje se s původními texty (prameny), což je klíčové pro humanitní vzdělávání obecně Autor opory je vlastně uspořadatelem studijních pramenů (vlastní texty pedagogů, původní texty autorit – v elektronické podobě či bibliografickým odkazem, multimedia), kterými provází jako průvodce studující. Součástí tohoto doprovázení je také evaluace a autoevaluace studujících.
Jak konkrétně realizovat kombinovanou formu studia těmito prostředky?