Zařizovací předměty bezbariérové

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Konstrukce dveří pro bytovou a průmyslovou výstavbu
Advertisements

Ocelové zárubně Střední odborná škola Otrokovice
Výměna schodišťových stupňů
Ochrana proti zpětnému proudění vody
Dilatace potrubí Střední odborná škola Otrokovice
Vlastnosti posloupností
Výtokové armatury Střední odborná škola Otrokovice
Exponenciální rovnice řešené pomocí logaritmů
Kovové výrobky z oceli Střední odborná škola Otrokovice
Kovové výrobky – z litiny, mědi, hliníku
Servisní prohlídky – druhy, úkony
Výměna poškozených prvků střech
Zabezpečování kleneb Střední odborná škola Otrokovice
Tlaková zkouška vnitřního vodovodu
Rozvaha – sestavení Střední odborná škola Otrokovice
Odvodnění podzemních místností
Izolace potrubí Střední odborná škola Otrokovice
Dvojitá okna deštěná Střední odborná škola Otrokovice
Obložkové zárubně Střední odborná škola Otrokovice
DHM – degresivní odpisy
Odvodnění teras a balkónů
Odvodnění šikmých střech
Střední odborná škola Otrokovice
Účelové stravování Střední odborná škola Otrokovice
Dvoutrubkový rozvod Střední odborná škola Otrokovice
Jednotrubkový rozvod Střední odborná škola Otrokovice
Spojka třecí kotoučová – diagnostika
Vaření – rozdělení, způsoby
Posloupnosti – základní pojmy Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.
Kanalizační potrubí svislé
Požadavky na zařizovací předměty
Výměna a oprava pilířů Střední odborná škola Otrokovice
Zápachové uzavírky Střední odborná škola Otrokovice
Koupelnové sestavy – umyvadla
Přehled instalačních systémů
Vpusti Střední odborná škola Otrokovice
Potrubí vedená nad zemí
Nápravy – druhy, diagnostika závad
Odlučovače nečistot Střední odborná škola Otrokovice
Kontrola tlumičů pérování
Brzdy – kontroly, závady a opravy
Příklad na zpracování účetních dokladů
Snellův zákon lomu Střední odborná škola Otrokovice
Montáž otopných těles Střední odborná škola Otrokovice
Rozvaha – řešení bilanční rovnosti
Otevřený systém Střední odborná škola Otrokovice
Ostatní tepelné úpravy
Vaření rostlinných potravin Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Milena.
Záchody, záchodové mísy
Souvislý příklad na zásoby
Konstrukce otočných a posuvných vrat
Realizace logických obvodů
Kanalizační potrubí ležaté
Typy a výpočty hospodářského výsledku
Kola a pneumatiky – montáž a kontrola
DHM – lineární odpisy Střední odborná škola Otrokovice
Uzavřený systém Střední odborná škola Otrokovice
Směšovací armatury Střední odborná škola Otrokovice
Okna zdvojená Střední odborná škola Otrokovice
Aritmetická posloupnost – základní pojmy
Vedení potrubí vnitřního vodovodu
Dřezy Střední odborná škola Otrokovice
Palubová křídla Střední odborná škola Otrokovice
Uzavírací armatury Střední odborná škola Otrokovice
Komíny Střední odborná škola Otrokovice
Řízení – diagnostika závad, opravy
Objekty na tepelných sítích
Lineární nerovnice Střední odborná škola Otrokovice
Geometrická posloupnost – základní pojmy
Šikmé vzepření budov Střední odborná škola Otrokovice
Transkript prezentace:

Zařizovací předměty bezbariérové Střední odborná škola Otrokovice Zařizovací předměty bezbariérové Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Jaroslav Dufka Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. www.zlinskedumy.cz

Charakteristika DUM Název školy a adresa Střední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, 76502 Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0445 /2 Autor Ing. Jaroslav Dufka Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-In-Vi/2–SO-6/15 Název DUM Zařizovací předměty bezbariérové Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 36-52-H/01 Obor vzdělávání Instalatér Vyučovací předmět Vodoinstalace Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 16 – 17 let Anotace Výukový materiál je určený k výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium. Náplň: Prostory a zařizovací předměty pro špatně pohyblivé osoby Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Bezbariérové zařizovací předměty, umístění madel, umístění splachovačů Datum 29. 5. 2013

Zařizovací předměty bezbariérové Náplň výuky: Prostory pro zařizovací předměty Umístění madel, splachovačů a dalších funkčních zařízení Zařizovací předměty

Prostory pro zařizovací předměty Zařizovací předměty pro špatně pohyblivé osoby mají jiné rozměry a tvar než běžné zařizovací předměty. Předpokládám se, že osoby se pohybují na vozíku a je třeba více prostoru v koupelně nebo na záchodě. Proto musí být v bezbariérovém bytě dveřní otvor se světlou šířkou 80 cm nebo více a samozřejmě včetně dveří do koupelny. Dveře se musí otevírat směrem ven. Otevírání ven je důležité proto, aby byl umožněn volný vstup, pokud potřebuje postižená osoba pomoci. Dveře do koupelny nesmí mít práh. Vhodné jsou samozřejmě dveře posuvné do stavebního pouzdra, které kromě pohodlného ovládání na rozdíl od dveří posuvných na stěnu i dobře těsní. Při použití křídlových dveří je dobré instalovat přes celou šířku dveřního křídla vodorovné madlo ve výšce 80 až 90 cm. Musí se počítat se správným zámkem dveří – musí být možné dveře odjistit zvenčí.

Minimální půdorys koupelny vybavené speciálními zařizovacími předměty, madly a možností vjezdu vozíkem je 180 x 160 cm. Problémem může být kumulace funkcí. V případě malé koupelny se z ní musí odstranit pračka i sušička. Uvedený prostor je minimální aby bylo zajištěno vhodné umístění zařizovacích předmětů. Vana zabírá velký prostor a na jejím místě se buduje bezbariérový sprchový kout s madly a praktickým sedátkem. Madla se instalují všude, kde jsou třeba, běžné jsou u umyvadla, WC, případně dalších zařizovacích předmětů. Je třeba dát pozor na orientaci madel, pokud je umístíme opačně, postiženému na vozíku nepomůžeme, ba naopak. Nejčastěji se používá umyvadlo závěsné (bez nohy) a ukrytý by měl být i sifon. Umyvadlo má vpředu vykrojený prostor, aby bylo více místa, pod umyvadlo se neumisťuje skříňka. V koupelně nesmí ze zdi vystupovat žádné rozvody s výjimkou žebříkového topidla vhodného i k sušení ručníků. Na podlaze by měla být dlažba s protiskluznou úpravou – pojezd či pohyb s berlemi musí být bezpečný i na mokré podlaze.

Umístění madel, splachovačů a dalších funkčních zařízení Vozíčkář musí dosáhnout na veškeré funkční vybavení koupelny z vozíku. Veškeré vypínače a zásuvky, držadla (madla), splachovače a baterie musí být nainstalovány v takové výšce a místě, aby osoba na vozíčku rukou na vše dosáhla, což je podle normy 60 až 120 cm od podlahy. Nejvhodnější řešení ovládání všech prvků je pomocí senzorů – dá se u všech zařízení, kde je to jen možné. Senzorem lze ovládat spuštění vody z baterie nebo splachování. Důležité je i správné ukotvení madel. Při rekonstrukci bytového jádra není vhodné stavět stěny ze sádrokartonu, ale z cihelného zdiva, ideálně lehčenými pórobetonovými tvárnicemi, čímž se nezatíží statiku domu a přitom se zajistí dostatečná únosnost kotvení madel.

Zařizovací předměty Zařizovací předměty pro vozíčkáře nebo špatně pohyblivé osoby se vyrábí již mnoho let. Výrobci zdokonalili nejen jejich ergonomické vlastnosti, ale i vzhled. Umyvadla (označují se jako bezbariérová) jsou poměrně plochá a vepředu či na boku obloukově vykrojená (vykrojení může být i po obou stranách). K umyvadlu co nejblíže je přitom nutné s vozíkem snadno vjet. Zápachová uzavírka se volí do zdi, aby pod umyvadlem nepřekážela (tzv. podomítkový sifon). Výška horní hrany umyvadla by měla být 80 cm od podlahy, stejně, jako u běžných umyvadel. Špatně pohyblivé osoby by se měly v koupelně či na WC obejít bez pomoci někoho jiného. Pokud to není možné, je nutné, aby bylo vedle umyvadla ještě dalších alespoň 50 cm volného prostoru pro osobu, která případně pomáhá nemocnému. Do vhodného místa vedle umyvadla se umístí vodorovné madlo, které může být pevné nebo sklopné. Nad umyvadlo se připevní zrcadlo, buďto ve snížené rozhledové výšce, nebo sklopné (ovladačem či mechanicky).

Obr. 1: Umyvadla se zřetelným vykrojením přední části

Obr. 2: Umyvadla opatřená madly

Obr. 3: Sprchový kout se sedátkem a madlem

Obr. 4: Ergonomické řešení WC pro veřejné používání v Praze 4

Obr. 5: Bezbariérová koupelna s madly

Kontrolní otázky: Jak se řeší prostory pro umístění zařizovacích předmětů pro nemocné špatně pohyblivé osoby? Kde by měla být umístěna madla? Jaké se používají druhy madel? Jak jsou konstruována umyvadla pro handicapované osoby?

Seznam obrázků: Obr. 1: vlastní Obr. 2: vlastní Obr. 3: vlastní Obr. 4: anonym, [vid. 25. 5. 2013], dostupné z: http://www.im-stav.cz/reference/2/0/vystavba-verejneho-wc-centralni-park-praha-4-56.html Obr. 5: anonym, [vid. 25. 5. 2013], dostupné z: http://www.ceskestavby.cz/clanky/bezbarierove-koupelny-maji-sva-pravidla-19955.html

Seznam použité literatury: [1] Adámek, M., Jurečka, A.: Instalace vody a kanalizace II, Praha, Informatorium, 2005, ISBN 80-7333-033-4

Děkuji za pozornost 