Ochrana životního prostředí v právu a politice EU Vybrané otázky práva ŽP 2. 5. 2011.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Advertisements

Správní právo Pojem správního práva.
charakteristické rysy práva © JUDr. Monika Forejtová, Ph.D.
© JUDr. Monika Forejtová, Ph.D.
Chci ovlivnit rozhodování EU… Seminář v Evropském domě František Čakrt, Parlamentní institut Národní parlamenty v rozhodovacím procesu EU Úvod Co přinesla.
Aarhuská úmluva a požadavky na účast veřejnosti Zuzana Drhová, Zelený kruh.
Čl. 290 SFEU: akty v přenesené pravomoci
KOMBI Obsah: Legislativa Evropské unie.
VY_32_INOVACE_ Politiky unie oblasti činnosti unie dělení podle resortu, kterých se týkají (doprava…), nebo podle toho, jak v nich rozhoduje Rada.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
VY_32_INOVACE_29-06 DUM 6 PRÁVO EU.
Veřejná správa – úvod.
Evropské společenství uhlí a oceli (ESUO) Vzniklo v roce 1951 jako první ze tří evropských společenství. Jeho cílem byla podpora rozvoje dvou tehdy klíčových.
Lisabonská smlouva a tvorba práva Evropské unie
MEZINÁRODNÍ ORGANIZACE
Historické milníky evropského práva
PRÁVO NA INFORMACE O ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ, ÚČAST VEŘEJNOSTI PŘI OCHRANĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ.
Dopady Lisabonské smlouvy na fungování Evropské unie
Řízení před Soudním dvorem EU
Struktura a principy Evropského práva
Evropské environmentální právo Přednáška č. 4.
Mezivládní organizace – jediná úroveň
Rozhodovací proces v Evropské unii
Právo životního prostředí pojem, systém, principy v mezinárodním a evropském kontextu Jana Dudová.
Monika Matysová.  Belgie  Nizozemsko  Lucembursko  Itálie  Francie  Německo.
Právo životního prostředí JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
Metodika praktického využití judikatury ESD a práva EU obecně: Přestaňme se ho bát David Petrlík Referendář (asistent soudce), Soudní dvůr Evropských společenství.
Spotřebitelská legislativa EU a nejnovější vývoj
Monika Matysová.  Belgie  Nizozemsko  Lucembursko  Itálie  Francie  Německo.
Evropské environmentální právo JUDr. Veronika Vlčková
Evropské environmentální právo
Intergovernmental Organization one level State D State C State E State F State A State G State B Intergovernmental Organization.
Evropské environmentální právo Osnova Úvod: hlavní změny v EU po ratifikaci LS Ochrana ŽP jako cíl EU Pravomoci EU Prameny EP + legislativní.
Evropské právo životního prostředí Přednáška č. 2 Úvod: hlavní změny v EU po ratifikaci LS Ochrana ŽP jako cíl EU Pravomoci EU Prameny EP.
Evropské právo životního prostředí Osnova přednášky Ochrana životního prostředí v EU - vývoj EPŽP Environmentální politika + akční programy.
EVROPSKÁ UNIE.
Právo životního prostředí I.
Administrativní nástroje, integrovaná prevence, sankční nástroje 11. března 2009.
Evropské právo životního prostředí Osnova Opakování z předchozí přednášky Prosazování evropského práva Soudní dvůr EU a jeho role v ochraně.
Základy práva ŽP Mezinárodní a komunitární právo ŽP JUDr. Veronika Tomoszková, Ph.D.
ECB a ESCB Evropská měnová integrace. ESCBa ECB Úkoly ESCB a Eurosystému jsou popsány ve Smlouvě o ES. Podrobněji jsou pak definovány ve Statutu Evropského.
Monika Matysová.  řízení o porušení povinnosti  žaloby na orgány EU:  a)řízení na neplatnost  b) řízení na nečinnost  náhrada škody  řízení o předběžné.
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU
Evropské environmentální právo úvodní přednáška
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. PRÁVO EVROPSKÉ UNIE Vývoj a organizační struktura Masarykova univerzita Brno 2016.
Připravované změny ve VaVaI. Obsah prezentace Posuzování výzkumných organizací Novela zákona č. 130/2002 Sb.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Nesplněné legislativní závazky Ministerstva zdravotnictví s ohledem na členství České republiky v Evropské unii.
Evropská integrace RNDr. Oldřich Hájek. Principy a kompetence  Politiky EU se liší v kompetencích členů a EU  Každá politika je řízena principy  Při.
H ARMONIZACE PRÁVEM EU 1. B) PROVÁDĚNÍ ČLENSKÝMI STÁTY Při provádění různých opatření - zejména programů - spolupůsobí členské státy  Oznamují Komisi.
Evropská integrace Environmentální politika EU RNDr. Oldřich Hájek.
P RÁVO E VROPSKÉ UNIE 2 Prezentace ES A EU Evropská společenství – původně tři Společenství 1951 – ESUO (fungovalo v období 1952 – 2002) 1957.
Právo Evropské unie 2 Prezentace ES a EU Evropská společenství – původně tři Společenství 1951 – ESUO (fungovalo v období 1952 – 2002) 1957 –
Pravomoci EU. Zásada svěřených pravomocí. Typy pravomocí EU Článek 5 Smlouvy o EU 2. Podle zásady svěření pravomocí jedná Unie pouze v mezích pravomocí.
Proces komitologie Mgr. Ondřej Veselský Ředitel odboru Evropské unie a mezinárodního práva Ministerstvo vnitra.
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia
Žaloby k Soudnímu dvoru EU
Žaloby k Soudnímu dvoru EU
Sociální zabezpečení v EU
Právo mezinárodní a právo vnitrostátní
Metodický pokyn k § 23a vodního zákona
Správní řízení I. Správní řád, rozsah jeho působnosti
Ekologická politika EU
Vnitrostátní, mezinárodní a evropský rozměr práva
ČR a EU, judikatura ÚS, Ústava ČR, pojem „ultra vires“
Právo na dobrou správu.
Digitální učební materiál
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Transkript prezentace:

Ochrana životního prostředí v právu a politice EU Vybrané otázky práva ŽP

OCHŽP jako cíl EU Čl. 3 odst. 3 SEU: Unie vytváří vnitřní trh. Usiluje o udržitelný rozvoj Evropy, založený na –vyváženém hospodářském růstu –cenové stabilitě, –vysoce konkurenceschopném sociálně tržním hospodářství směřujícím k plné zaměstnanosti a společenskému pokroku –vysokém stupni ochrany a zlepšování kvality životního prostředí. Podporuje vědecký a technický pokrok.

Klíčové události ve vývoji EPŽP 1972 – konference OSN ve Stockholmu, první akční program ochrany ŽP v EU 1985 – rozhodnutí ADBHU 1986/1987 – Jednotný evropský akt 1992 – konference OSN v Rio de Janeiru 1993 – Maastrichtská smlouva 1997 – Amsterdamská smlouva 2009 – Lisabonská smlouva

Případ ADBHU C-240/83 ESD: –princip volného obchodu nelze považovat za absolutní, neboť je předmětem určitých omezení odůvodněných cíli obecného zájmu Společenství za předpokladu, že nejsou podstatně nepřiměřená –OCHŽP je jedním ze základních cílů Společenství –OCHŽP je obecným zájmem

Jednotný evropský akt zakotvil pravomoc EHS v oblasti ekologické politiky ex. čl. 130r-130t, 100a odst. 4, 6 Smlouvy o založení EHS

1992/ Rio de Janeiro: mezinárodní konference OSN o ŽP a rozvoji Maastrichtská smlouva: –pojem ŽP byla zaveden do klíčových čl. 2, 3 SES –Zaveden pojem udržitelný růst (sustainable growth) –změny v rozhodovací proceduře

1997 – Amsterdamská smlouva vyjasnění ústavního postavení OCHŽP udržitelný rozvoj (sustainable development) princip integrace (čl. 6 SES) Čl. 95 odst. 4-6 SES spolurozhodování EP

po „Lisabonu“ EU má právní subjektivitu, nahrazuje ES Pilířovitá struktura EU zrušena – rozšíření pravomocí orgánů EU Nový institucionální rámec Právní úprava – primární právo: –Smlouva o EU (SEU) –Smlouva o fungování EU (SFEU)

Pravomoci EU EU jedná dle svěřených pravomocí Druhy pravomoci EU: –výlučná (čl. 3 SFEU) –sdílená s MS (čl. 4 SFEU) Řídí se principy: –subsidiarity a proporcionality (čl. 5 SEU) Čl. 11 SFEU = princip integrace

Základní pojmy politika –správa věcí veřejných, kterou vykonávají politické subjekty mající moc –v určité oblasti jde o politický rámec aktivit směřujících k dosažení určitého cíle (ve smyslu ang. policy) environmentální (ekologická) politika –základním účelem je poskytovat rámec a vodítko pro rozhodování a aktivity na mezinárodní, celostátní, krajské i místní úrovni, směřující k dosažení dalšího zlepšení kvality životního prostředí jako celku i stavu jeho složek a součástí.

Environmentální politika EU Formulována v tzv. akčních programech (Environment Action Programme) doposud jich bylo vydáno 6: 1973, 1977, 1982, 1987, 1993, 2002 dokumenty politické povahy stanoví priority ochrany ŽP a veřejného zdraví na určité časové období slouží jako vodítko pro legislativní činnost přijímané ve formě rozhodnutí Rady a EP (čl. 192 odst. 3 SFEU)

Environmentální politika EU čl. 191 SFEU cíle EP (odst. 1) –kvalita ŽP, –ochrana lidského zdraví, –obezřetné a racionální využívání přírodních zdrojů a –podpora opatření na mezinárodní úrovni, čelící regionálním a celosvětovým problémům ŽP základní principy EP (odst. 2) –PPP, prevence, předběžná opatrnost, proximita = princip nápravy škody u zdroje, vysoká úroveň ochrany příprava EP (odst. 3) – co je třeba zohlednit spolupráce EU a MS se třetími zeměmi a MO (odst. 4)

Prameny EPŽP Primární: SFEU, SEU, Listina základních práv EU Čl. 288 SFEU: pro výkon pravomocí EU přijímají orgány EU –Nařízení –Směrnice –Rozhodnutí –Doporučení a stanoviska (právně nezávazná) Postup přijímání právních (legislativních) opatření = legislativní proces

Legislativní proces Řádný = spolurozhodování Rady a EP na návrh Komise (čl. 289 SFEU) Zvláštní = rozhoduje Rada za konzultace EP, HSV a VR –uvedeno u jednotlivých ustanovení (např. čl. 192 odst. 2 SFEU)

Čl. 192 SFEU odst. 1: legislativní proces (řádný) odst. 2: legislativní proces (speciální) odst. 3: přijímání akčních programů odst. 4: povinnost MS financovat a provádět politiku v oblasti ochrany ŽP

„More Stringent Measures“ Čl. 114 odst. 4-6 a čl. 193 SFEU Možnost MS ponechat si stávající nebo přijmout nové vnitrostátní předpisy, které stanoví přísnější ochranu ŽP Postup se liší dle právního základu: Čl. 114 odst. 4-6 SFEU:  Slučitelnost se Smlouvami  Oznámení Komisi  Zdůvodnění  Komise do 6 měsíců od oznámení rozhodne Čl. 192, resp. 193 SFEU:  Slučitelnost se Smlouvami  Oznámení Komisi

Povinnost implementace Čl. 4 odst. 3 SEU: MS učiní veškerá vhodná obecná nebo zvláštní opatření k plnění závazků, které vyplývají ze Smluv nebo z aktů orgánů Unie. Čl. 291 odst. 1 SFEU: MS přijmou veškerá nezbytná vnitrostátní právní opatření k provedení právně závazných aktů EU. Čl. 192 odst. 4 SFEU: –MS financují a provádějí politiku v oblasti ŽP.

Pojem „implementace“ = souhrn aktivit směřujících k přizpůsobení vnitrostátních právních předpisů AC a jejich praktická aplikace  Transpozice  Aplikace  Prosazování (vynucování, enforcement)  Monitoring (Směrnice Rady 91/692/EHS)

Infringement = porušení povinnosti členského státu Kategorie: –Non-communication (neoznámení) –Non-conformity (nesoulad) –Bad application (špatná aplikace)

Prosazování EP = enforcement, vynucení EP, nucený výkon EP - zahrnuje kontrolu dodržování povinností a případný postih za jejich nedodržení subjekty podílející se na prosazování EP: –Komise + SD –soukromé osoby –členské státy (prostřednictvím státních org.)

Role Komise Čl. 17 SEU Komise zajišťuje uplatňování Smluv a opatření přijatých na jejich základě Pod kontrolou SDEU dohlíží na uplatňování práva EU V případě porušení povinností MS jedná (infringement procedure)

Role SD EU v ochraně ŽP čl. 19 SEU: zajišťuje dodržování práva při výkladu a provádění Smluv v oblasti ochrany ŽP se nejčastěji vedou řízení: –o porušení povinnosti –o předběžné otázce

Prosazování EEP Komise/Soudní dvůr Řízení o porušení povinnosti –Čl. 258 SFEU = „first round“ Formální upozornění Komise → vyjádření MS Odůvodněné stanovisko Komise MS nevyhoví stanovisku → Komise předloží případ ESD –Čl. 260 SFEU = „second round“ MS neplní rozsudek ESD → pouze formální upozornění Komise → vyjádření MS MS nevyhoví rozsudku → Komise předloží případ ESD a navrhne peněžní sankci (penále n. paušální částku), která je co do max. výše pro ESD závazná C-304/02 Komise v. Francie –SD poprvé uložil MS zaplacení penále (€ ) i paušální částky (€ 20 mil.) z důvodu závažného a přetrvávajícího (od r. 1984) neplnění povinností vyplývajících z EP

Rozhodovací činnost SD ochrana ŽP : 21 rozsudků : cca 400 rozsudků 2010: –nové případy: předběžná otázka – 26 z oblasti ŽP 136 žalob – 34 z oblasti ŽP = 1. místo (na 2. místě doprava a svoboda poskytování služeb – obě oblasti 13 žalob) –dokončené případy: předb. otázka 139 žaloby – 48 z oblasti ŽP

Rozhodovací činnost SD Věcně z oblasti ochrany ŽP: nejčastěji odpady, vody, ochrana přírody, ochrana před škodlivými účinky chemických látek, hluk, EIA MS, proti kterým je nejčastěji vedeno řízení o porušení povinnosti z oblasti ochrany ŽP: –Belgie, Itálie, Německo, Francie Délka řízení: –Předběžné otázky: 16,1 měsíců –Žaloby: asi 17 měsíců (16,7)

ČR u SD EU Vládní zmocněnec pro zastupování ČR před ESD (MZV ČR) – každoročně zpráva o činnosti ČR obecně ( ): –předb. otázky (15) –řízení o porušení povinnosti (22)