Výukový program: Mechanik elektrotechnik Název programu: Číslicová technika II. ročník Šestnáctková číselná soustava Vypracoval: Mgr. Holman Pavel Projekt.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Advertisements

Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Digitální technika Tematická oblast:Digitální technika Téma:Převody mezi číselnými soustavami Ročník:2. Datum.
Digitální učební materiál
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Úvod do informačních technologií autor Jana Truxová
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
RoBla Číselné soustavy.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Reprezentace dat v počítači
ČÍSELNÉ SOUSTAVY OSMIČKOVÁ, ŠESTNÁCTKOVÁ
ČÍSELNÉ SOUSTAVY ČÍSLA S DESETINNOU ČÁRKOU
Výukový program: Mechanik - elektrotechnik Název programu: Elektrické měření II. ročník Měření výkonu DC, AC 1f Vypracoval: Ing. Jiří Smílek Projekt Anglicky.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Základy číslicové techniky
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
ČÍSELNÉ SOUSTAVY Desítková Dvojková.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Výukový program: Mechanik elektrotechnik Název programu: Číslicová technika II. ročník Osmičková číselná soustava Vypracoval: Mgr. Holman Pavel Projekt.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Výrok „Dostali na to neomezený rozpočet, a podařilo se jim ho překročit …„ (Michael Armstrong, CEO, problém Y2K, )
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
ČÍSELNÉ SOUSTAVY Mgr. Petr Němec ©2009
 Vyjmenování a vysvětlení principu nejpoužívanějších číselných soustav  Jejich použití  Převody mezi nimy (do desítkové soustavy)
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Číselné soustavy dekadická binární hexadecimální
Převody mezi číselnými soustavami 1
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
ČÍSELNÉ SOUSTAVY.
Základní pojmy číslicové techniky
Číselné soustavy IV Jana Bobčíková.
Základy číslicové techniky
Číselné soustavy V Jana Bobčíková Převody mezi dvojkovou, osmičkovou a desítkovou soustavou.
Šestnáctková soustava
Číselné soustavy I Jana Bobčíková.
MATEMATICKÝ KVÍZ – ČÍSELNÉ OBORY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Převody mezi desítkovou a dvojkovou soustavou.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Číselné soustavy.
Číselné soustavy.  Obecně lze libovolné celé kladné číslo zapsat polynomem a n  z n + a n-1  z n-1 + … + a 0  z 0, kde z je libovolné přirozené číslo.
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_18-18
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_18-17
Převody mezi číselnými soustavami 3
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
AUTOMATIZAČNÍ TECHNIKA Číselné soustavy
Aritmetické operace v číselných soustavách
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Číselné soustavy.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Aritmetické operace s binárními čísly
Číselné soustavy Číselné soustavy reprezentují čísla, která jsou pro nás symbolem určitého množství – kvantity. Desítkovou soustavu se učíme již v první.
Šestnáctková a osmičková soustava
Číslicová technika - operace s binárními čísly
Transkript prezentace:

Výukový program: Mechanik elektrotechnik Název programu: Číslicová technika II. ročník Šestnáctková číselná soustava Vypracoval: Mgr. Holman Pavel Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Číselné soustavy

Hexadecimální soustava (šestnáctková soustava) – je vyjádřena symbolem H nebo indexem (16). Hexadecimální soustava je poziční a proto stejně jako u předchozích pozičních soustav lze i zde každé číslo vyjádřit jako součet součinů, které jsou tvořeny číslicemi 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, a písmeny A, B, C, D, E, F a mocninou základu 16, která udává opět řád neboli váhu. Dle pozic v pozičním systému lze Hexadecimální soustavu charakterizovat řádově takto: 16 n ; 16 n-1 ;…; 16 5 = ; 16 4 = 65536; 16 3 = 4096; 16 2 = 256; 16 1 = 16; 16 0 = 1; = 0,0625; = 0,0039; = 0,0002; = 0,125; …; … ; 16 -(n-1) ; 16 -n Příklad: Vyjádřete číslo 1A56 (16) v hexadecimální soustavě podle jednotlivých řádů a koeficientů součinu. 1A5C = 1* * * *16 0

Hodnotu čísla v osmičkové soustavě lze snadno vyjádřit v desítkové Soustavě. Stačí jen sečíst jednotlivé hodnoty členů v řádovém zápisu čísla. Příklad: Převeďte číslo 1B3 (16) z šestnáctkové do desítkové číselné soustavy. 1* * *16 0 = 1* *16 + 3*1 = = 435 Příklad: Převeďte číslo 12CA (16) z hexadecimální soustavy do decimální číselné soustavy. 1* * * *16 0 1* * * * = 4810

MocninaRozdílVýsledek 16 3 = – 4096 = = – 8*256 = = – 13*16 = 6D 16 0 = 16 – 6*1 = 06 Metoda postupného odčítání Tuto metodu lze snadno použít k přechodu od jednoho základu k druhému. Původní číslo se rozkládá postupným odečítáním zmenšujících se mocnin nového základu, kdy je hledaná mocnina nového základu menší nebo rovna než zbývající část původního čísla. Příklad: Převeďte číslo 6358 (10) do hexadecimální číselné soustavy.

Metoda postupného dělení je mnohdy považována za základní metodu dělení určeného dekadického čísla základem hexadecimální soustavy. Po provedení dělení základem 16 zapíšeme výsledek dělení tak, že dělíme na celá dekadická čísla a zároveň musíme zjistit, jaký je zbytek po operaci dělení. Hodnota zbytku může nabývat hodnot 0 až 15. Pro hodnoty zbytku 10 až 15 používáme písmena A = 10, B = 11, C = 12, D=13, E = 14 a F = 15. V dalším kroku se tento postup opakuje tak, že se dělí základem soustavy předchozí výsledek. Opět zapíšeme výsledek celočíselného dělení a hodnotu zbytku. Takto postupujeme až do toho stavu, kdy výsledek dělení základem soustavy bude hodnota 0. Zapíšeme hodnotu všech zbytků a provedeme zápis výsledku. Pozor, je důležité nezapomenout, že výsledek píšeme v od posledního zbytku k prvnímu. Příklad: Vyjádřete číslo 958 (10) v hexadecimální soustavě VýpočetDílčí podíl Zbytek 9548 : 16 = = C 596 : 16 = : 16 = : 16 = (10) = 254C (16)

Převod z Hexadecimální do Decimální číselné soustavy Převod z desítkové do šestnáctkové číselné soustavy 1B2 (16) = A2C3 (16) = B1A2 (16) = A1B2 (16) = ABC (16) = 1BC (16) = A2C (16) = B1A (16) = A1B (16) = BAC (16) = 7B (16) E7 (16) FF (16) 64 (16) 4D (16) 444 (10) 2604 (10) 2842 (10) 2587 (10) 2988 (10) 123 (10) = 231 (10) = 255 (10) = 100 (10) = 77 (10) = 1234 (10) = 4321 (10) = 1278 (10) = 1434 (10) = 2012 (10) = 4D2 (16) 10E1 (16) 4FE (16) 59A (16) 7DC (16) 434 (10) (10) (10) (10) 2784 (10)

Tabulka otázek: za 100za 500za 300 ABCD EFGH Prémie

Otázka za 100 Kolik symbolů používá hexadecimální soustava?

Jaký číselný základ se používá v hexadecimální soustavě? Otázka za 100

Kolik písmen používá šestnáctková soustava? Otázka za 100

Jaké hodnoty nabývá šestnáctkové číslo 1A3 (16) v desítkové soustavě? Otázka za 300

Jaké hodnoty nabývá šestnáctkové číslo A13 (16) v desítkové soustavě? Otázka za 300

Jaké hodnoty nabývá hexadecimální číslo A2 (16) v desítkové soustavě? Otázka za 300

Jaké hodnoty nabývá desítkové číslo 123 (10) v šestnáctkové soustavě? Otázka za 500

Jaké hodnoty nabývá desítkové číslo 248 (10) v hexadecimální soustavě? Otázka za 500

Jaké hodnoty nabývá desítkové číslo 1234 (10) v šestnáctkové soustavě? Otázka za 500

 Mužík, J. Management ve vzdělávání dospělých. Praha: EUROLEX BOHEMIA, ISBN  Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost, ESF 2007 –  Dostupné na: konkurenceschopnosthttp:// konkurenceschopnost  MALINA, V. Digitální technika. České Budějovice: KOPP, 1996  KRÝDL, M. Číslicová technika. Dubno, 1999  PODLEŠÁK, J., SKALICKÝ, P. Spínací a číslicová technika. Praha, 1994  PECINA, J. Ing. PaedDr. CSc.; PECINA, P. Mgr. Ph.d. Základy číslicové techniky. Brno, 2007