ORIENTACE NA ZEMI zeměpisné souřadnice

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Advertisements

ZEMĚ JAKO VESMÍRNÉ TĚLESO
GLÓBUS COPAK NÁM ŘÍKÁ TENTO PŘEDMĚT, KDYŽ SE NA NĚJ PODÍVÁME?
PLANETA ZEMĚ 3.planeta od Slunce s výrazně odlišnými vlastnostmi oproti ostatním palnetám: ideální velikost umožňuje dostatečnou gravitaci pro udržení.
Zeměpisné souřadnice Již kolem roku 150 před Kristem rozdělil řecký matematik Hipparchos celou Zemi 360ti polokružnicemi a 180ti kružnicemi. Vznikla tak.
Povrch Země je pokryt pomyslnou sítí čar poledníků a rovnoběžek
Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400
Tvar a rozměry Země.
Tvar a rozměry Země.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Orientujeme se na planetě Zemi
POLEDNÍKY a ROVNOBĚŽKY
Oběh Země kolem Slunce.
Určování zeměpisné polohy
Geografie jako věda a její využití
Elektronická učebnice - II
Zeměpisné souřadnice Autorem všech uvedených součástí, není-li uvedeno jinak, je Pavel Žižka. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Určování zeměpisné polohy
GLÓBUS A ZEMĚPISNÁ SÍŤ.
Zeměpisné souřadnice - test
Zeměpisná poloha 6. října 2005.
STÁTNÍ ÚZEMÍ je prostor, který je tvořen pevninským územím, geologickým podkladem, teritoriálními vodami, vzdušným prostorem i územími velvyslanectví,
Zeměpisná síť II. Jan Dušek.
PLANETA ZEMĚ.
Určování zeměpisných souřadnic
Předmět: Zeměpis EU peníze školám
Určování zeměpisné polohy
Orientace na Zemi – poledníky a rovnoběžky
Registrační číslo projektu
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
1. Během jednoho oběhu kolem Slunce se Země otočí
Zeměpisná poloha.
Svět na mapě Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd zaměření VM:6. ročník – Člověk a příroda – Zeměpis – Glóbus- model Země autor VM:Ondřej.
Rozvoj v poznání světa přispěly objevné cesty
Autor: Mgr. Helena Nováková
Určování zeměpisné polohy – zeměpisná šířka VY_32_INOVACE_18 Sada 4
Autor: Mgr. Helena Nováková
Zeměpisná síť I. Jan Dušek.
Nejdelší rovnoběžkou je …. Rozděluje Zemi pomyslně na …. a ….
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Kartografie a topografie
Rovnoběžky.
GLÓBUS.
Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400
Geometrická podstata map
Tvar a rozměry Země.
ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_ZEMĚPISNÉ SOUŘADNICE 1 ROČNÍK: 6. ročník ZŠ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a.
Časová pásma.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ opakování učiva 6. ročníku Název sady: Zeměpis 7. ročník Číslo.
IT ve škole 2499/21/7.1.4/2010 Rovnoběžky a poledníky VY_32_INOVACE_C13 Sada 1 Člověk a příroda ZŠ Pačejov.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země1 Ověření ve výuce:
Poledníky rovnoběžky.
U RČOVÁNÍ ZEMĚPISNÉ POLOHY, MĚŘÍTKO - PROCVIČENÍ Autor: Hana Brýdlová.
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov Autor: Mgr. Květuše Hurdová Název: VY_32_INOVACE_ZEMĚPIS_2.PLANETA ZEMĚ Téma: Planeta Země Číslo projektu:
Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271, Křižany Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Autor.
VY_32_INOVACE_ Tomáš Kvasný Atmosféra - podnebí I. – teplotní pásy Tomáš Kvasný Zeměpis Březen ročník Pomocí práce ve dvojicích a výkladu.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV: Trvání dne a noci na Zemi TÉMATICKÝ CELEK:
ZEMĚPIS VY_32_INOVACE_05_05_ poledníky a rovnoběžky.
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_05_ZEMĚPIS
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Jiří Svoboda
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Planeta Země – 6. ročník Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Základní škola Frýdek-Místek,
STÁTNÍ ÚZEMÍ je prostor, který je tvořen pevninským územím, geologickým podkladem, teritoriálními vodami, vzdušným prostorem i územími velvyslanectví,
Předmět: Zeměpis Ročník: 6. Tématický celek: Glóbus a mapa
Autor: Mgr. Helena Nováková
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_01_Světadíly_a_oceány_ib2 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Autor:
Transkript prezentace:

ORIENTACE NA ZEMI zeměpisné souřadnice

POLEDNÍKY

ZEMĚPISNÁ SÍŤ soustava poledníků a rovnoběžek poloha každého bodu na Zemi: zeměpisná šířka a délka. POLEDNÍKY spojnice míst, která mají ve stejný okamžik poledne spojují nejkratším způsobem severní a jižní pól. určujeme jimi zeměpisnou délku (0°-180°) hlavní (nultý) poledník prochází Londýnem (Greenwich) nultý poledník dělí Zemi na východní a západní polokouli

ROVNOBĚŽKY

ROVNOBĚŽKY pomyslné kružnice o různých velikostech rovnoběžné s rovníkem pomocí rovnoběžek určujeme zeměpisnou šířku (0°- 90°) nejdelší nultá rovnoběžka je rovník (40 075 km) místa ležící severně od rovníku mají severní šířku (s. š.) místa ležící jižně od rovníku mají jižní šířku (j. š.) rovník dělí Zemi na severní a jižní polokouli další důležité rovnoběžky: obratníky (Raka a Kozoroha – 23,5°), severní a jižní polární kruh (66,5 °).