Úvod do studia Strategie vyhledávání zdrojů Robert Zbíral.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
XXIX. Mezikrajské dny klinické biochemie 2011, Seč Jana Sedláková, OKBH Oblastní nemocnice Kladno.
Advertisements

Vyhledávací stoje na Internetu. (vyhledavače pro začátečníky)
Úvod do studia.  Primární zdroje – původní zdroje informací, nejsou dále zpracovány:  Ústava, zákony, nařízení, vyhlášky  Návrhy zákonů, důvodové zprávy.
B130P16: Praktické základy vědecké práce Katedra experimentální biologie rostlin PřF UK SciVerse - plnotextové vyhledávání.
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Prezentační dovednosti Zdroje Právní informační systémy (ASPI), Úvod do studia, seminář č. 5 Bronislava Wittnerová (insp. Dr. Zbíral)
Eva Filípková Informační zdroje = zdroje, který přináší uživatelům informace, = zdroje, který přináší uživatelům informace, poznatky.
Představení projektu Seminář k projektu Vliv změn světa práce na kvalitu života Ing. Lenka Svobodová VÚBP Praha, 25. září 2006.
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Tomáš Doseděl, Jak psát práci SOČ Tomáš Doseděl,
Úvod do studia - 4. seminář
PŘÍKLAD * SOUČÁST POMŮCKY
Jak psát práci SOČ Tomáš Doseděl,
InspIS ŠVP pro ZV, SV.
Relační databáze.
PPíšeme vědecký článek. Jaký článek – domácí úkol o dvou brožurách o jaderné fyzice a zkušenostech z jejich použití (ověření použitelnosti, expertní posouzení)
Oborová informační brána KIV Jak ji využívat. Bránu KIV vytvořili Hlavní garant: Knihovnický institut NK ČR Technologie: Ústav výpočetní techniky UK v.
Úvod do studia Elektronické informační databáze Robert Zbíral.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_09.
DIPLOMOVÝ SEMINÁŘ Vyhledávání zdrojů ZP. P RÁCE S LITERATUROU - DP neprobíhá ve vakuu – nutné zařadit znalosti, poznatky do širšího kontextu existujícího.
Rozbor nejčastějších chyb v odborných pracích 12. Seminář BW.
Chyby v psaní seminárních prací
Úvod do studia- 3. seminář Definice tématu Robert Zbíral.
Jak získat nové informace (nejen !) v hydrobiologii 1.Knihovna (UP, PřF UP) – fyzicky málo dostupných časopisů 2.Odebírané časopisy s on-line přístupem.
Úvod do studia- 7. seminář Elektronické informační databáze Robert Zbíral.
Strategie vyhledávání zdrojů s důrazem na elektronické zdroje Robert Zbíral,
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A5 Nástroje informatiky pro získávání informací a jejich zpracování.
Osnova kurzu – modulu A3 PŘÍPRAVA PROJEKTU
B130P16: Praktické základy vědecké práce Katedra experimentální biologie rostlin PřF UK iHOP - plnotextové vyhledávání Pubmed.
B130P16: Praktické základy vědecké práce Katedra fyziologie rostlin, PřF UK RNDr. Jan Petrášek, Ph.D. Základní dělení 3.1.
Zpracování rešerše Mgr. Anna Vitásková.
Informační zdroje pro odbornou práci Kuchařka pro vědecký fast food.
Aplikace vyhledávače Google na zdroje odborných informací
doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. prof. Ing. Radim Farana, CSc.
Úvod do studia- 8. seminář Elektronické informační databáze II Robert Zbíral.
Základy vyhledávání zdrojů Úvod do studia,22. října 2010 Robert Zbíral a Petra Měšťánková.
Základy vyhledávání zdrojů Úvod do studia,18. října 2010 Robert Zbíral.
Projektový cyklus, analýza SWOT
1. SETKÁNÍ Bakalářský seminář. Cíle bakalářského semináře Hlavní cíl: seznámit se strukturou a hlavními požadavky na BP Formální náležitosti zadání a.
3. Odborná literatura, její zdroje na Internetu a PřFUK
CODEXIS Mgr. Alena Doláková Centrum informačních a knihovnických služeb Odbor informační podpory studia a výzkumu
Úvod do studia- 3. seminář Definice tématu Robert Zbíral.
Web of Science - Web of Science TM Core Collection Mgr. Libuše Simandlová Centrum informačních a knihovnických služeb Odbor informační podpory studia a.
Psaní právních dokumentů
Úvod do studia Základní informace o předmětu Robert Zbíral Maxim Tomoszek.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Jak napsat zprávu z praxe
Využití citačních databází při psaní odborného textu.
J AK PSÁT SEMINÁRNÍ PRÁCI. V ÝBĚR TÉMATU, VYHLEDÁNÍ ZDROJŮ Výběr tématu zvolit téma, které mne zajímá zvolit raději užší, specifické téma (příliš široká.
Úvod do zpracování rešerší I. Mgr. Drahomíra Dvořáková
Vyhledávání informací Zdroj: pixabay.com. ÚVODEM  Seznámení  Cíl semináře  Zpětná vazba  Prezentace Vaše zkušenosti?
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Závěrečné seminární práce 9. ročník 2016/2017
PSY103 Vývojová psychologie I Zuzana Masopustová
EBSCO PhDr. Ivana Reznerová
Ukázka zpracování referátu.
VIKMA06 Rešeršní a studijně rozborová činnost
Informační zdroje pro vědu a výzkum na ČZU
EBSCO PhDr. Ivana Reznerová
EconLit with Full Text Ivana Reznerová
Elektronické informační zdroje (EIZ)
METODOLOGIE PROJEKTOVÁNÍ
Osm dobrých rad, jak dělat doktorský výzkum
Vyhledávání je zaměřeno na informační zdroje z oblasti vědy, výzkumu a
EBSCO Centrum informačních a knihovnických služeb VŠE
Praktické dovednosti při psaní bakalářské práce
OECD iLibrary Centrum informačních a knihovnických služeb
EBSCO Centrum informačních a knihovnických služeb VŠE
Scholar Google Vyhledávání je zaměřeno na informační zdroje pro vzdělávání, vědu a výzkum.
Vyhledávání je zaměřeno na informační zdroje z oblasti vědy, výzkumu a
Transkript prezentace:

Úvod do studia Strategie vyhledávání zdrojů Robert Zbíral

Proč jsou zdroje důležité? text napsaný bez zdrojů není textem odborným nikdo nemá v hlavě veškeré informace –i kdyby ano, tak mu nebyly vrozeny výběr zdrojů ovlivní obsah i kvalitu vaší práce –špatné zdroje = špatná práce –vhodné zdroje = ??? práce nepodceňujte fázi vyhledávání zdrojů –neoddělitelně spojeno se zpracováním zdrojů

Dělení zdrojů: primární vs sekundární zdroje primární (originální, původní) zdroje –není založen (nevychází) z jiných zdrojů –výhody: nezkreslenost (ne bezchybnost!) obsahují nejvíce informací možnost volné práce s nimi (nejsou ovlivněny názorem autora) –příklady: právní předpisy, judikáty, statistiky, zprávy ministerstev (ne hodnotící) atd. sekundární (druhotné, odvozené) zdroje –jsou založeny na jiných primárních nebo sekundárních zdrojích –cílem není jen sdělit informace, zapracovávají je oba druhy jsou pro psaní důležité! –sekundární nejsou „horší“, naopak budou použity vždy

Odborné vs obyčejné zdroje i neodborný text může autorovi posloužit –výhoda: jednoduchost, pro pochopení rámce tématu odborný text vychází zásadně z odborných zdrojů –popisnost vs analýza jsou primární zdroje odborné? –neřeší se, kritériem důvěryhodnost sekundární zdroje: jak poznat odbornost? (prvek kvality) –odbornost lze posoudit jen při znalosti tématu –použijte selský rozum (podoba textu, počet odkazů) –pomůcky: původ zdroje, autor, citovanost uplatní se u všech druhů zdrojů –internet: v ČR minimum odborných zdrojů, raději nepoužívat –tzv. necitovatelné zdroje (wikipedia, epravo atd.)

Schéma získávání zdrojů

Strategie vyhledávání fáze začátečnická (informativní) –tzv. ber kde ber, cílem co nejrychleji překonat svůj deficit –už bych měl narazit i na odborné zdroje fáze slepé uličky –zadávat dle názvu tématu (Google, knihovna etc.) fáze „oblastně“ určitá –chci zjistit co nejširší okruh zdrojů k tématu –předmětové vyhledávání katalogy knihoven (předmětová hesla) systémy Codexis, ASPI atd.

Strategie vyhledávání fáze metoda kaskády –logika: odborné zdroje odkazují na jiné odborné zdroje –výhody: odkazuje se jen na to, co se týká dané otázky odkazuji jen na to, co je kvalitní lze si přečíst, proč je na co odkazováno (citováno) vše ve vzájemné souvislosti obecně –přístup tzv. novějšího zdroje poslední stav výzkumu odkazuje na důležitou literaturu (role odstupu) –přístup tzv. staršího zdroje jestli je kvalitní, tak byl často citován (získání širokého okruhu zdrojů)

Kaskáda: pomůcky pro „zahraniční“ témata: Google Scholar – –vše informačně propojené –pouze zpětné citace (ze staršího zdroje), ale možnost časového vymezení příklad: –téma: Odstrašující účinek trestu smrti –zadám „death penalty deterrence“ –plné texty vs citace

Kaskáda: ukázka české zdroje –„zahraniční“ témata pozor na opisování! raději jít přímo k původním textům –„domácí“ témata stejná logika kaskády, ale nutné ručně/papírově příklad: Role Ústavního soudu v období první republiky –najdu si (narazím) na relevantní zdroj

Praktická ukázka postupu při psaní diplomové práce

Kaskáda: ukázka naplnění kaskády vždy kombinací aplikace mnoha konkrétních nástrojů nezapomínat ale na potřebu zpracování zdrojů –nejen akumulace, ale i vhodnost a zapadnutí do záměru