Grafické techniky Název školy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autorka: Ivana Brožová
Advertisements

Alfons Mucha Název školy
Zemětřesení Název školy
MALÍŘSTVÍ DRUHY ZNAKY.
Monzuny Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Oběh vzduchu na Zemi Název školy
Podpovrchová voda Název školy
GRAFICKÉ TECHNIKY 9. ročník
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Postimpresionismus - Gogh Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Objektová tvorba - asambláž
Práce nutné ke vzniku mapy
Některé grafické techniky a grafické sounáležitosti
Národy světa Název školy
Socioekonomická geografie
Srovnej 1. a 2. světovou válku - zbraně
Antika II Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Body art - ruce Název školy
Antika I Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Otiskování - ruce Název školy
Tužka Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Realismus Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Vlastnosti stránky a tisk
Funkcionalistický Zlín – významné stavby
Měsíc Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Užití vektorového součinu
Pravěk II - Věstonická venuše
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_02 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
Eduard Manet Název školy
Kámen Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Barevné modely Název školy
Čas a časová pásma Název školy
Leonardo da Vinci Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Symbolismus Název školy
Jak pracuje počítač Název školy
Sníh Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Socioekonomická geografie - opakování
Tiskové techniky Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Pop-art Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Převody mezi číselnými soustavami 1
Digitální fotoaparáty Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Funkcionalistický Zlín
Autoportrét Název školy
Vzdělávací oblast: Umění a kultura Vzdělávací obor: Výtvarná výchova
Písmo obrázkové Název školy
Giuseppe Arcimboldo Název školy
Poznávání krajů českých
Poznávání krajů moravských
Tibet Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Surrealismus Název školy
Matyáš Bernard Braun Název školy
Geometrická abstrakce
Portrét - anfas Název školy
Datové formáty Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Gaudí Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Pravěk I Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Land-art Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Postimpresionismus – Cézanne, Gauguin Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Op-art Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Test číselné soustavy Název školy
Objektová tvorba – pokrývka hlavy
Batika Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Loutka Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Futurismus Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Masky Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Impresionismus Název školy
Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.
Transkript prezentace:

Grafické techniky www.zlinskedumy.cz Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM Grafické techniky Označení DUM VY_32_INOVACE_07_1_01 Mgr. Vlastimil Hrbáček Datum 30. 8. 2013 Vzdělávací oblast Umění a kultura Vzdělávací obor Výtvarná výchova Tematický okruh Výtvarné techniky, materiály a náměty Ročník Kvarta, 1. ročník a kvinta, 2. ročník www.zlinskedumy.cz

Grafika Obecně lze pod pojem grafika zahrnout veškeré psané a kreslené projevy, v užším slova smyslu se jedná o obrazy, které vznikají metodou tisku barvy z matrice na podklad, nejčastěji papír, textil či jiné materiály. Umělecká grafika je druh výtvarného umění, ve kterém pomocí tisku z matrice vytvořené autorem, vzniká dalším postupem větší množství téměř stejných obrazů, které jsou do určité míry považovány za originály. Jsou proto autorem číslovány, datovány a podepisovány! Umělecká grafika představuje řadu grafických technik, z nichž některé známe již ze starověku, jiné se objevily ve 20. století. V dnešní době známe také termín počítačová grafika. Tyto digitální techniky vzniku obrazu a technologie jejich tisku velmi posunuly možnosti zobrazení.

Grafické techniky Představíme si klasické grafické techniky, z nichž některé můžeme vyzkoušet a využít i ve školní praxi. Rozdělíme si tyto techniky podle způsobu tisknutí na: 1. Tisk z výšky 2. Tisk z hloubky 3. Tisk z plochy

Tisk z výšky Techniku tisku z výšky známe již z 9. století z Číny. Evropa ji začala výrazně používat až od objevení knihtisku (1445). Patří sem dřevořez, dřevoryt, linoryt Ve školní praxi používáme techniku linorytu

Princip tisku z výšky http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AVyska.png

Čtyři jezdci apokalypsy. Dřevořez Albrechta Dürera http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3ADurer_Revelation_Four_Riders.jpg

Detail http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3ADurer_Revelation_Four_Riders.jpg

Tisk z hloubky techniky tisku z hloubky lze kombinovat Patří sem různé druhy rytiny (mědirytina), dále mezzotinta, lept, akvatinta a suchá jehla Ve školní praxi používáme nejčastěji techniku suché jehly nebo rytiny

Princip tisku z hloubky http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AIntaglio_printing.png

Rytina – mědirytina A. Dürera http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AAdam_Eva%2C_Durer%2C_1504.jpg

Lept – Goya: Hrůzy války http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AGoya_War1.jpg

Akvatinta - – Goya: Hrůzy války http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AGoya_War3.jpg

Suchá jehla Technika je podobná rytině. Ryje se ostrou jehlou kolmo na matrici, kterou může být vedle měkkého plechu i plastová folie. Jehla vytváří po obou stranách rýhy tzv. grádek – měkký materiál se zvedá nad povrch matrice. Z tohoto důvodu má linka osobitý charakter. Matrice však nevydrží mnoho kvalitních tisků (max. 40 podle materiálu).

Tisk z plochy techniky tisku z plochy se objevily až v 19. a 20. století Patří sem litografie, světlotisk, sítotisk (průtlačná technika) či ofset (nepřímý způsob tisku) Ve školní praxi používáme zjednodušené techniky protisku monotypu

Princip tisku z plochy http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3APlocha.png

Litografie - kamenotisk Matrice - litografický kámen (negativ) a hotový výtisk na papíře (pozitiv) http://commons.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/59/Litography_negative_stone_and_positive_paper.jpg

Henri de Toulouse-Lautrec plakát – litografie – barevné varianty http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AHenri_de_Toulouse-Lautrec_049.jpg

Úkol Jak rozdělujeme grafické techniky podle způsobu tisknutí:

Úkol - řešení Jak rozdělujeme grafické techniky podle způsobu tisknutí: 1. Tisk z výšky 2. Tisk z hloubky 3. Tisk z plochy