Spolupráce rodiny a školy z pohledu rodičů a učitelů ( Danuše Matýsková ) Bc. Andrea Štefková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Etický kodex I. Pedagogický pracovník jedná a rozhoduje se na základě principů humanity a demokracie, a to podle svých nejlepších dosažených znalostí.
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Děti se učí kvůli budoucnosti, ne kvůli známkám! Analýza dotazníkového šetření projektu Pohoda.
Autoevaluace ZŠ Krčín Mgr. Monika Nováková. Úvod Autoevaluace vychází z vyhlášky č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních.
Cesta ke kvalitě v praxi
Benchmarking nepřetržitý a systematický proces porovnávání a měření produktů, procesů a metod vlastní organizace s těmi, kdo byli uznáni jako vhodní pro.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
CHCI BÝT JAKO VY ZŠ VELTRUSY Projekt schválený Zastupitelstvem Středočeského kraje v rámci 2. výzvy 2. globálního grantu v oblasti podpory 1.2 Rovné příležitosti.
VLASTNÍ HODNOCENÍ Z POHLEDU SLOUČENÉ ZŠ A MŠ
Aktuální rizika dobrovolnického programu v nemocnicích a význam metodických doporučení MUDr.Ivana Kořínková Garant a konzultant zdravotně sociálních dobrovolnických.
PŘEDSTAVUJEME Fond ohrožených dětí je občanské sdružení na pomoc týraným, zanedbávaným, zneužívaným opuštěným nebo jinak sociálně ohroženým dětem, s působností.
Gymnázium Děčín. StudentUčitelé Škola Rodiče ŠkolaRodiče Student.
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
Zdravá škola.
MŠ DUHA Soběslav na cestě ke kvalitě ve vzdělávání Mgr. Krejčová Alena.
AUTOEVALUACE ZŠ Olomouc, Mozartova 48
Vyhodnocení besed a ankety studentů SŠ o neobnovitelných přírodních zdrojích VŠB - TU Ostrava, katedra společenských věd Ing. Jiří.
Druhá evaluace systému ARET pro automatické předčítání učebních textů a pro vytváření automaticky čtených učebních pomůcek Druhá evaluace systému ARET.
Škola Vinoř Anketa březen 2015.
ANGAŽOVANÉ UČENÍ Hana Horká.
Komunikace s rodiči.
Praktické zkušenosti ze ZŠ a MŠ ANGEL v Praze 12 Mgr. Petra Kohoutová
Znalost pojištění ve veřejném mínění Bc. Petr Horák Brno, červen 2012 Vedoucí: Ing. Zuzana Hrdličková, Ph.D. Obhajoba bakalářské práce Oponent: Ing. Ondřej.
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ
Centrum pro rodinu a sociální péči o.s. 1.
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
SETKÁNÍ PRACOVNÍCH SKUPIN MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
 program „Začít spolu“ (Step by Step) je realizován ve více než 30 zemích  v ČR od 1994 v MŠ, 1996 v ZŠ  pedagogický přístup orientovaný na dítě 
Inkluze pohledem rodiče: příklad dobré praxe z Liberce Dítě s mentálním postižením v běžné základní škole (ZŠ Sokolovská, Liberec) Mgr. Hana Kubíková.
Univerzita Palackého v Olomouci Centrum prevence rizikové virtuální komunikace PdF UP v Olomouci Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D. & Mgr. Veronika Krejčí
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Alfa Human Service Alfa Human Service, I INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Přátelská školka CZ.1.07/1.2.00/ Výměna.
CLIL zkušenosti Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Tisková konference k pětiletému výročí zavedení EtV jako DVO.
ÚSKALÍ SPOLUPRÁCE S RODINOU KLIENTA ,JIRKOV PHDR. MARTINA VENGLÁŘOVÁ.
Počet odevzdaných dotazníků: 40.  Kvalitní pedagogický sbor – 2x  Netřeba cokoli měnit  Skvělá úroveň výuky  Pohodové prostředí školy,
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Analýza vnitropodnikové komunikace ve vybrané organizaci Autor práce: Zdeňka Sukdoláková Vedoucí.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie PREZENTAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ DOVEDNOSTI MANAŽERA VE VYBRANÉM PODNIKU.
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Šablony OP VVV a podpora nadání
Analýza vnitropodnikového komunikačního systému ve vybraném podniku
Seminář pro zaměstnavatele Ing. Jana Váňová, NVF
Táňa Křížová Krajský úřad Kraje Vysočina
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
Téma: Spolupráce MŠ a ZŠ v rámci jednoho právnického subjektu
Praktické zkušenosti ze ZŠ a MŠ ANGEL v Praze 12 Mgr. Petra Kohoutová
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
dotazníkové šetření KLIMA ŠKOLY
CLIL v ČR a v zahraničí Content and Language Integrated Learning
PROFESE UČITELE Radek Šír.
České Budějovice, červen 2016
Případová konference v práci s rodinami a ohroženými dětmi
Psychologie výchovy a vzdělávání
Komunikace učitele se žáky
ANALÝZA VNITROPONIKOVÉHO KOMUNIKAČNÍHO SYSTÉMU VE VYBRANÉM PODNIKU
5. Rodina jako výchovný činitel, předškolní pedagog
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Týmová spolupráce v zájmu dítěte pohledem pracovníka OSPOD Mgr
Financováno Nadací Sirius
Vzorový projekt pro ZŠ.
Vzorový projekt pro gymnázia
Druhý stupeň malotřídně
Vzorový projekt pro ZŠ.
Transkript prezentace:

Spolupráce rodiny a školy z pohledu rodičů a učitelů ( Danuše Matýsková ) Bc. Andrea Štefková

Článek : se věnuje oblasti týkající se spolupráce rodiny a školy. Řeší otázky pohledu na ni a to jak ze strany rodičů tak učitelů. informuje o výsledcích šetření na dvou typech škol a to běžný typ školy a typ školy pracující podle programu „ Začít spolu“

Obecná východiska: Významný podíl na efektivitě učebního procesu, na spokojenosti žáků, učitelů i rodičů a na školním klimatu má právě SPOLUPRÁCE rodiny a školy. Je dokázáno, že lépe a trvaleji se něco nového naučíme v atmosféře klidu a pohody. Snaha o otevřenou komunikaci a pozitivní vzájemné vztahy jsou znakem dobré školy

Problematické situace Rodiče snižují význam učení nebo kritizují školu a učitele i bez osobního kontaktu Škola a učitelé mají vůči rodičům rezervovaný přístup, nemají zájem na spolupráci nebo je spolupráce čistě formální

Něco z historie Před r. 1990 byla spolupráce školy a rodiny založena na autoritativním, mocenském a „nepartnerském“ přístupu ( výjimky existovaly) Celkový trend vycházel z principu: učitel = odborník versus rodič = laik. Od počátku 90.let 20.stol. se realita vztahů škola-rodina proměňuje

Řada škol si začala být vědoma důležitosti spolupráce rodiny a školy (první výzkumy z pol.90.let) i přes trvalé překážky, nedůvěru, nevhodné komunikace a malý respekt. Jiné školy zůstaly u dříve obvyklé nadřazenosti, jiné se pokusily o minimální kontakt s rodiči. Problémy se objevily hlavně při řešení konkrétních problémů. Školy začaly hledat nové formy spolupráce často nahodilými a intuitivními metodami. Často se ale nechaly inspirovat jinými druhy škol (i zahraničních) a novými metodickými postupy a přístupy. (např. systémový přístup Začít spolu, Zdravá škola apod.)

Výzkumné šetření z období 2002 - 2003 Bylo provedeno studenty kombinovaného studia Učitelství 1. Stupně ZŠ. Bylo zaměřeno na zjištění pohledů na vzájemnou spolupráci rodičů a učitelů. Cíl: porovnání pohledů a zjištění vhodných přístupů vedoucí ke zlepšení vzájemné spolupráce rodiny a školy.

Šetření na dvou typech škol: Tradiční ZŠ: v oblasti vzájemné spolupráce uplatňuje převážně standardní způsoby (dále označováno jen jako ZŠ) ZŠ pracující podle programu „Začít spolu“: preferují partnerské, aktivní a „méně tradiční“ způsoby spolupráce s rodiči (dále jen ZaS)

Metodou pro získání údajů od rodičů i učitelů byl dotazník Počet respondentů – v každém typu škol bylo 50 (celkem rodičů 100) Počet učitelů tradiční ZŠ bylo 50 Počet učitelů škol programu ZaS 10 (jednalo se o učitele 1. Stupně na dvou školách pracující podle programu ZaS)

Základní principy ZS a ZaS v oblasti spolupráce s rodiči: schůzky Výhradně s rodiči Za účasti dítěte Přítomnost rodičů ve vyučování Ve „dnech otevřených dveří“ Kdykoliv má rodič zájem Oslovování učitele Vykání Pokud rodiče souhlasí, tykání Poznání rodinného prostředí dítěte Z vyprávění dětí či sdělení rodičů Při návštěvě rodiny Mimoškolní akce s rodiči Velmi omezené, většinou školní výlet (rodič jako pomocník) Pravidelné, plánované, organizované i samotnými rodiči Znalost rodičů navzájem Jen sporadicky Dobrá, mj. z přípravy akcí pro děti a účasti na nich

Představy rodičů o formě třídních schůzek: Třídní schůzky ZŠ ZaS a) Pouze s rodiči 29 10 b) Společně s rodiči a dítětem 12 39 c) Nemám vyhraněný názor 8 1 d) Mám jiný názor

Realizace návštěv v rodině – sdělení učitelů: Návštěvy v rodině ZŠ ZaS a) Ano, pravidelně 5 b) občas 6 c) ne 44

Mají rodiče možnost podívat se do vyučování? Rodiče ZŠ Rodiče ZaS Učitelé ZŠ Učitelé ZaS a) ano, kdykoliv 2 50 10 b) ano, ve dnech „otevřených dveří“ 26 36 c) ne 6 d) nevím 16 e) Jiná možnost 4

Reálné využití možnosti rodičů podívat se do vyučování – sdělení rodičů: ZŠ ZaS a) Nevyužil jsem, nemám zájem 9 b) Nevyužil jsem, z nedostatku času 20 6 c) Nevyužil jsem, z jiného důvodu 18 4 d) Využil jsem, jednou 3 10 e) Využil jsem, několikrát 30

Reálné využití možnosti rodičů podívat se do vyučování – sdělení učitelů: ZŠ ZaS a) Využívají všichni rodiče 5 b) Využívá většina rodičů 6 3 c) Využívá asi polovina rodičů 9 2 d) Využívá asi třetina rodičů 14 e) Využívá jen minimum rodičů 18 e) Rodiče nevyužívají

Názory rodičů a učitelů na možnost rodičů ovlivňovat dění ve škole: Rodič ZŠ Rodič ZaS Učitel ZŠ Učitel ZaS a) Rozhodně ano 5 15 3 b) spíše ano 21 18 c) nevím, nejsem si jist 8 17 7 2 d) Spíše ne 13 20 e) Určitě ne 23

Shrnutí šetření Výsledky šetření nelze zobecňovat, neboť zkoumaná skupina nebyla moc velká Byly ale naznačeny některé důležité rozdíly mezi typy škol Ze šetření vyplývá, že spolupráci rodiny a školy je třeba věnovat trvalou pozornost Vzájemná spolupráce ale závisí na ochotě vedení škol i samotných učitelů

ZaS x ZŠ rodiče projevovali více zájmu o školní dění aktivněji se zapojovali do vzájemné spolupráce ve větší míře byli přesvědčení o svých možnostech v oblasti dění ve škole cítili se být partnery školy. učitelé preferovali spíše vlastní nezávislost bránili se otevřenému dialogu s rodiči rodiče žáků byli zdrženlivější byli méně přesvědčeni o svých možnostech v oblasti dění školy respektovali zažitý vztah učitel – rodič.

Základní principy optimální vzájemné spolupráce rodiny a školy přijímání rodiče, resp. školy jako partnera ochota ke komunikaci a kontaktu vstřícnost, jasná a srozumitelná komunikace dostatek času na řešení konkrétních záležitostí oboustranná důvěra, otevřenost školy vůči bližšímu a širšímu okolí vymezená pravidla a kompetence vzájemné pochopení

Zdroj: Pedagogická orientace 2005, č. 1, s. 27-36, ISSN 1211-4669

Děkuji za pozornost