Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Hodnotová orientace svobodné generace
Ústav pedagogických věd FF MU
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Struktura poradenského procesu
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Hypotézy ve výzkumu.
Společně Měníme a Rozvíjíme Venkov – SMARV PRV ČR III /005/3310a/672/
Sociologický výzkum.
KVANTITATIVNÍ NEBO KVALITATIVNÍ VÝZKUM?
Švec Vlastimil - Krátká Jana - Kubiatko Milan - Pravdová Blanka
Zpracování dat Kvalitativní výzkum.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
Základy pedagogické metodologie
VÝZKUM V OŠETŘOVATELSTVÍ
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Klíčové kompetence, výchovné a vzdělávací strategie Náměty a zkušenosti, jak pracovat s KK a VVS.
OBSAHOVÁ ANALÝZA TEXTU ● nekvantitativní způsob obsahové analýzy - kategorie se nezpracovávají numericky ● kvantitativní způsob obsahové analýzy -obsahové.
Téma Výzkumný problém Přednášky ze Základů pedagogické metodologie
Skupinové interview (Focus group)
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Základy pedagogické metodologie
Sběr dat, tvorba výzkumného souboru PSY 118, PSY474 Metodologie psychologie (kvalitativní přístup) Přednáška 4 Prof.PhDr. Ivo Čermák, CSc.
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
Základy pedagogické metodologie
Metoda ohniskových skupin
Základy pedagogické metodologie
Případová studie Seminář 2014.
Pedagogická komunikace
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Přehledová studie soustřeďuje původně rozptýlené informace do jednoho zdroje zhušťuje a sumarizuje existující informace interpretuje (vysvětluje) existující.
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Téma Hypotézy ve výzkumu
Etický kodex české pedagogické vědy a výzkumu Jan Průcha, Roman Švaříček Filip Votava Učo:
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Jak napsat zprávu z praxe
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
HYPOTÉZY Hypotéza je tvrzení (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými
ETNOGRAFICKÉ INTERVIEW ● cíl: zjistit, jak zkoumané osoby interpretují svět kolem sebe ● raport - navození příjemné, uvolněné atmosféry ● informant - osoba,
Výzkumné techniky Neintervenující výzkumné techniky Sekundární analýza
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
HYPOTÉZY ● Hypotéza je tvrzrní (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými ● Hypotézy vychází z výzkumného problému. ● Hypotézy se stanoví na začátku výzkumu.
HYPOTÉZY ● „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v podobě.
7. STRUKTURA ODBORNÉHO TEXTU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
CO JE DŮLEŽITÉ VĚDĚT O KVALITATIVNÍM VÝZKUMU?
Metodologie pedagogiky. Základy vědeckého výzkumu. Základy pedagogiky, KS – I. ročník.
POZOROVÁNÍ - VZORKY UDÁLOSTÍ ● Vzorky událostí - specimen records, anecdotal records, chronicles - jsou to velmi podrobné zápisy o lidech a osobách - výzkumník.
Základy pedagogické metodologie Kateřina Vlčková Katedra pedagogiky PdF MU PS 2015.
Metoda ohniskových skupin Princip: získání údajů a pohledů, které by bez interakce ve skupině byly obtížně přístupné.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Analýza vnitropodnikového komunikačního systému ve vybraném podniku
Struktura poradenského procesu
Evaluace v mateřských školách
Workshop k akčnímu výzkumu
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Úvod do kvalitativního výzkumu
Metodologie 2 Lekce 2 Lenka Slepičková.
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Práva dítěte Výchova k občanství
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách Současné chápání kvalitativního přístupu v pedagogice „Nikdo nemůže porozumnět určité kultuře bez porozumnění jazyka této kultury, protože lidé používající jiný jazyk odlišně přemýšlejí. Mnoho kvalitativních badatelů v edukačních vědách se domnívá, že podobná kognitivistická hypotéza a její možné důsledky se týkají pouze studia amerických Indiánů či hráčů počítačových her. Opak je pravdou, neboť pedagogická teoretická literatura (na kterou jsou badatelé spíše uvyklí) používá odlišný jazyk než učitelé v praxi“ (Švaříček 2007 s. 19) příklad str. 19

Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách „Začínající badatelé zpravidla zůstávají u popisu toho, jak jednal jeden účastník, co si myslel a proč... badatelé si zapomínají klást jednu podstatnou otázku, která odlišuje vědu od novinářské praxe. Je to otázka Kde se bere pohled účastníka? Sociální vědu ani tak nezajímá, proč se nějaký jedinec choval určitým způsobem, jaká byla jeho osobní motivace, ale co jej přimělo, aby tak jednal.“ (Švaříček 2007 s. 20)

Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách Důvěryhodnost - vnitřní validita je silnou stránkou kvalitativního výzkumu - závěry zkoumání musí být podpořeny důkazy Techniky k zajištění důvěryhodnosti - členské ověřování: ověřování přímo u členů zkoumané skupiny (jak se dívají na závěry našeho výzkumu); někteří výzkumníci to pokládají za nejlepší techniku pro zajištění důvěryhodnosti, jiní ne. Otázka zní: mají respondenti takový status, aby mohli korigovat závěry výzkumu? - audit kolegů: skupina zkušených expertů nezávisle na sobě posuzuje závěry výzkumu - reflexe kolegů: podobné jako audit expertů - autor průběžně prezentuje své úvahy kolegům

Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách Techniky k zajištění důvěryhodnosti - výběr účastníků výzkumu - výzkumník by měl zdůvodnit výběr účastníků - účastníci musí mít hluboké zkušenosti se zkoumaným jevem - deník výzkumníka: popis cesty výzkumníka, kterou prošel při kvalitativním výzkumu - postupy při interpretaci dat - ověřování teorie na jednotlivých případech (popř. přeformulování teorie) - přímé citace (či přepisy terénních zápisů): slouží k tomu, abychom ukázali specifický jazyk, výjimečný případ, atd. Chybou bývá, že dochází k nadužívání této techniky pro účely důkazu tvrzení v závěrech (obzvlášť nejsou-li citace interpretovány)

Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách Etické dimenze výzkumu - na každém badateli zůstává pečlivé zvažování všech etických aspektů výzkumu - důvěrnost - nebudou zveřejněná žádná data, jež by umožnila čtenáři identifikovat účastníky výzkumu (příklad Švaříček s.45); leda, že by všichni zúčastnění souhlasili, ale nedoporučuje se to - ovlivní to výsledky, aj.; výběr pseudnymů pro osoby i místa - poučený souhlas - získání souhlasu k výzkumu od účastníků výzkumu (výzkumník by to měl zdokumentovat - např. na diktafon); nepodávat klamavé informace (např. o délce rozhovoru, nebo výzkum na téma šikana je prezentován jako výzkum komunikace žáků) - utajené výzkumy - etický problém, je vždy důležité se ptát, jestli výzkum přinese i jiné informace než pikantní (které významně ovlivní vědecký diskurs); poradní etická komise rozhoduje o porušení kodexů, nikoli pouze výzkumník

Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách Etické dimenze výzkumu - zpřístupnění práce účastníkům výzkumu: sporné, ale, když jim to výzkumník slíbí, měl by to dodržet výše uvedené informace byly čerpány z Švaříček 2007

Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách Fáze kvalitativního výzkumu a jejich plánování - “Kvalitativní výzkum je proměnlivě plánovitý - to znamená, že se v něm střídají fáze, kdy se výzkumník drží předem stanoveného plánu s fázemi, kdy hledá použitelná řešení problémů a situací, které na počátku nepředpokládal“ (Šeďová 2007 s. 53) - plán je důležitý ze dvou důvodů: a) první důvod směřuje k výzkumníkovi - zpřesňuje svoji představu o předmětu, cílech zkoumání a cestách... b) druhý důvod směřujek lidem z vnějšku - k vedoucí diplomové, disertační práce, k lidem v grantových komisích, atd.

Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách Fáze kvalitativního výzkumu a jejich plánování - stanovení cílů výzkumu: na začátku výzkumu je třeba stanovit cíle a posoudit, jsou-li dostatečně významné - vyplatí se výzkumníkovi investovat? Pro koho jsou cíle obohacující? typické pojmy, které se používají v kval. výzkumu při vymezování cílů jsou: prozkoumat, vysvětlit, poposat, porozumět, odkrýt... mohou poskytnout zpětnou vazbu, pomoci zlepšit, poskytnout vodítko ke změně, ukázat možná řešení, atd. - Maxwell (2005) - 3 typy cílů: 1. intelektuální - jak výzkum rozšíří odborné poslání 2. praktický - jak výzkum pomůže praxi 3. personální - jak práce obohatí výzkumníka samotného tyto 3 typy cílů se vzájemně nevylučují

Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách Fáze kvalitativního výzkumu a jejich plánování - vytvoření konceptuálního rámce: systém konceptů, předpokladů, očekávání a teorií; formulování výzkumného problému (pojmenovat čemu se bude výzkum věnovat - blíží se tomu, co označujeme jako “téma” výzkumu); definování klíčových konceptů (jasná definice nejdůležitějších termínů ve v.p.); nastínění teoretického kontextu - literatura; nutné, ale u kval. výzkumu je to problematické, dokonce někteří odborníci na zakotvenou teorii varují, že by výzkumník neměl vcházet do výzkumu zatížen existující teorií

Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách Fáze kvalitativního výzkumu a jejich plánování - definování výzkumných otázek - jádro každého výzkumu; tázací věty; měly by být dostatečně široké; nevjadřují vztah mezi proměnnými; nedají se zodpovědět pomocí statistických analýz (př. Šeďová st. 71) příklady kval. v.o.: Jaké jsou divácké zvyklosti dítěte? Jaké názory a postoje vyjadřují rodiče ohledně dětského sledování televize? - rozhodnutí o metodách - rozhodnutí o vzorku, výběr metod sběru dat a zajištění vstupu do terénu Příklad výzkumu: Šeďová str. 55 Výše uvedené informace byly čerpány z Šeďová 2007

Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách literatura: Švaříček R.; Šeďová K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-807367-313-0.

ETNOGRAFICKÉ INTERVIEW cíl: zjistit, jak zkoumané osoby interpretují svět kolem sebe raport - navození příjemné, uvolněné atmosféry informant - osoba, se kterou se uskutečńuje interview etnografické interview je obyčejně nestrukturované přátelský rozhovor (neformální atmosféra) e. interview vede často k monologu informanta výzkumník se často vrací k probraným tématům, aby je informant interpretoval z jiných úhlů (opakované otázky) často dochází i k více setkání výzkumníka a informanta zpětná verifikace zjištění (member check) - ověřování - výzkumník se často vrací k informantovy a ověřuje zda to, co odpověděl, pochopil správně podle Gavora 2000

VÝZKUM ŽIVOTNÍHO PŘÍBĚHU výzkum životního příběhu (life history, oral history) je zápisem, analýzou a vyhodnocením života určité osoby důležité pro výzkumníka: jaké subjektivní významy zdůrazňovala osoba v průběhu svého života fakta nejsou cílem ale prostředkem výzkumu (z nich se rekonstruují subjektivní významy) životní příběh má někdy podobu biografie (autobiografie); v beletrizovnané podobě však většinou nemá výzkumnou hodnotu délka rozhovoru je velmi dlouhá (opakovaná setkání s vypravěčem) někdy se také označuje jako narativní interview (narace - vyprávění) podle Gavora 2000

Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta MU v Brně DĚKUJI ZA POZORNOST Zdeněk Hromádka 13549@mail.muni.cz Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta MU v Brně