Zpracování záznamů GPS dispečerských vozů DPO Vedoucí projektu : doc. Ing. Petr Rapant, CSc. Zpracovává : Radim Balon, G363 Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava Institut geoinformatiky
Co bylo předmětem práce : Prostudovat strukturu dat poskytnutých DPO Navrhnout vhodnou metodiku postupu Statisticky zpracovat záznamy GPS Vykreslit mapy pohybu vozidel
Datové zdroje potřebné k vypracování : Záznamy GPS z dispečerských vozů – Poskytnul DPO a.s. Mapa Ostravy v měřítku 1 : –Poskytnul institut Geoinformatiky Silniční síť města Ostravy –Poskytnul institut Geoinformatiky
Metodika zpracování Získat potřebné datové zdroje Prostudovat strukturu získaných dat Určit vývojové a programové prostředky Data zpracovat po stránce grafické a statistické Vyhodnotit výsledky zpracování
Struktura dat poskytnutých DPO a.s. Data poskytnuta ve formátu typu paradox - *.px Formát je kompatibilní s MS Access i Excel Tato data však nebyla čitelná na žádném počítači mimo toho, ze kterého byla kopírována – tedy počítač na DPO a.s. Export dat do formátu *.mdb
Struktura dat (1/3) Data koncipována do trojice souboru s označením W,M a S Pro každý dispečerský vůz je zaznamenáno –Přehled všech jízd za určité časové období – soubor „W“ –Podrobný záznam každé jízdy – interval uložení polohy vozidla je 4 s – soubor „M“ –Smysl souboru S je nejasný
Struktura dat (2/3) : Záznamy o všech jízdách (soubor „W“ obsahují tyto atributy: –Počáteční a koncový čas každé jízdy –ID číslo a počáteční a koncové místo jízdy –Ujetou vzdálenost a to jak z tachometru tak i podle GPS –Průměrnou, maximální rychlost a dobu jízdy –Údaj o jaký typ jízdy se jedná
Struktura dat (3/3) : Záznamy o podrobném průběhu každé jízdy (soubor „M“ ) obsahují: –Čas uložení aktuální polohy vozidla –Souřadnice daného místa v němž se vozidlo nachází –Aktuální rychlost a ujetá vzdálenost od začátku jízdy (i z GPS) –ID jízdy a záznamu
Souřadnice bodů : Body uloženy pomocí přijímače GPS do souřadnicového systému WGS-84 Při exportu došlo k deformaci souřadnic Je prakticky nemožné trasy jízd zobrazit do mapy Ostravy
Grafická část : Lze zobrazit trasy pohybu vozidel Není však možné lokalizovat aktuální polohu vozidla Realizace této části práce se proto nezdařila
Statistické vyhodnocení záznamů: Určoval jsem průměrné rychlosti jízd Průměrné doby jednotlivých jízd Maximální rychlosti a průměry těchto maximálních rychlostí Určoval jsem jak často a kolikrát průměrně za jízdu řidič překročí povolenou rychlost Počítal v kolika jízdách z celkového počtu řidič alespoň jednou překročil povolenou rychlost Počítal jsem délku jednotlivých zastávek
Statistické vyhodnocení Určoval jsem v jakém denním časovém období je největší četnost jízd Jak se liší průměrné rychlosti v závislosti na denní době Podrobně jsem popisoval podezřelé jízdy –Mohu zde však pouze odhadovat zda se vozidlo nepohybovalo či bylo mimo dosah signálu GPS
Pokračování projektu Rád bych na tento projekt v pokračování studia navázal Bude třeba vyřešit především grafickou část projektu –Získat data se správnými souřadnicemi –Trasy vozů správně lokalizovat
Tímto Vám děkuji za pozornost Prezentaci zpracoval Radim Balon, G363