ECB a ESCB SE_403 Evropská hospodářská a měnová unie
ESCBa ECB Úkoly ESCB a Eurosystému jsou popsány ve Smlouvě o ES. Podrobněji jsou pak definovány ve Statutu Evropského systému centrálních bank (ESCB) a Evropské centrální banky (ECB). Statut je jedním z protokolů připojených ke Smlouvě. Eurosystém - není zakotven v primárním právu ES - nově jej ustavuje Lisabonská smlouva Čl. 105 SES „Prvořadým cílem ESCB je udržovat cenovou stabilitu." Dále, „aniž je dotčen cíl cenové stability, podporuje ESCB obecné hospodářské politiky ve Společenství se záměrem přispět k dosažení cílů Společenství, jak jsou vymezeny v článku 2 SEU." - cíli jsou: vysoká úroveň zaměstnanosti a trvalý a neinflační růst
ECB - Frankfurt n. M.
Úkoly ECB Podle Smlouvy o založení Evropského společenství (článek 105 odst. 2) plní ESCB tyto základní úkoly: vymezuje a provádí měnovou politiku ES provádí devizové operace v souladu s čl. 111 SES drží a spravuje oficiální devizové rezervy členských států podporuje plynulé fungování platebních systémů Další pravomoci: ECB má výlučné právo povolovat vydávání bankovek v ES - vydává ECB a národní CB (ECB schvaluje objem emise mincí).
Organizace ESCB a ECB (čl. 107 SES) ESCB = ECB a národní centrální banky všech členských států EU ECB - právní subjektivita ESCB - řízen Radou guvernérů a Výkonnou radou Nezávislost ECB a národních CB - (čl. 108 SES) - orgány ES, vlády členských států, jiné subjekty. ECB přijímá nařízení, rozhodnutí, doporučení a stanoviska (čl. 110 SES)- ECB obdobnou funkci jako EK - může udělovat podnikům pokuty či penále při neplnění povinností vyplývajících z nařízení
Orgány ECB Rada guvernérů - Výkonná rada +guvernéři národních CB eurozóny, nejvyšší orgán ECB –přijímání obecných zásad a rozhodnutí nezbytných pro provádění činnosti, kterou byl pověřen Eurosystém, –určování měnové politiky eurozóny - rozhodování o zaměření měnové politiky, klíčových úrokových sazbách a vytváření měnových rezerv Eurosystému. Rada guvernérů také přijímá obecné zásady pro provádění těchto rozhodnutí. Rada guvernérů zpravidla zasedá dvakrát za měsíc v budově Eurotower člen Rady guvernérů - 1 hlas
Zasedání Rady guvernérů
Výkonná rada - prezident, viceprezident ECB + 4 členové jsou jmenování z uznávaných a zkušených osobností v měnových a bankovních záležitostech vzájemnou dohodou vlád členských států 8-leté funkční období (pouze jednou) pouze státní příslušníci členských států příprava zasedání Rady guvernérů, provádění měnové politiky v eurozóně na základě rozhodnutí a obecných zásad přijatých Radou guvernérů. pokyny národním centrálním bankám států eurozóny, řízení běžné činnosti ECB a vykonávání pravomocí, které jí svěří Rada guvernérů
Výkonná rada ECB
Generální rada ECB Generální radě zasedá prezident ECB, viceprezident ECB a guvernéři národních centrálních bank 27 členských států EU. V Generální radě je tedy zastoupeno 13 států eurozóny a 14 států nacházejících se mimo eurozónu. Generální rada také přispívá k: poradní funkci ECB, shromažďování statistických informací, sestavování výročních zpráv ECB, Generální rada bude v souladu se statutem rozpuštěna, jakmile všechny členské státy EU zavedou euro.
Generální rada ECB
Nezávislost ECB Při výkonu pravomocí a plnění úkolů a povinností nesmějí ECB, žádná národní centrální banka ani žádný člen jejich rozhodovacích orgánů vyžadovat ani přijímat pokyny od orgánů či institucí Společenství, od žádné vlády členského státu ani od jakéhokoli jiného subjektu. Orgány a instituce Společenství a vlády členských států se zavazují zachovávat tuto zásadu a nesnažit se ovlivňovat členy rozhodovacích orgánů ECB či národních centrálních bank při plnění jejich úkolů. (článek 108 Smlouvy). Finanční záležitosti ECB jsou spravovány odděleně od finančních záležitostí Evropského společenství. ECB má vlastní rozpočet a její základní kapitál je upsán národními centrálními bankami eurozóny.
Transparentnost, odpovědnost Transparentnost: Transparentnost znamená, že centrální banka poskytuje veřejnosti a trhům veškeré příslušné informace o své strategii, závěrech, rozhodnutích týkajících se její politiky i o svých postupech. Tyto informace jsou poskytovány včas a otevřeným a jednoznačným způsobem. Odpovědnost: Nezávislá centrální banka musí být za účelem zachování legitimity odpovědná vůči demokratickým institucím a veřejnosti za jednání učiněná při výkonu svého pověření. měsíční bulletin (a dále čtvrtletní bulletin), konsolidovanou týdenní rozvahu, výroční zprávy.
Upsání kapitálu - eurozóna Euro area national central banks (NCBs) NCBCapital key %Paid-up capital (€) Banque Nationale de Belgique ,334, Deutsche Bundesbank ,182,149, Bank of Greece ,659, Banco de España ,917, Banque de France ,813, Central Bank and Financial Services ,183, Authority of Ireland Banca d'Italia ,792, Banque centrale du Luxembourg ,073, De Nederlandsche Bank ,302, Oesterreichische Nationalbank ,128, Banco de Portugal ,720, Banka Slovenije ,399, Suomen Pankki - Finlands Bank ,708, Total ,004,183,399.81
Non-euro area NCBs (from 1 January 2007) NCBCapital key %Paid-up capital (€) Danmarks Nationalbank ,104, Sveriges Riksbank ,400, Bank of England ,187, Subtotal initial non-euro area NCBs ,692, (Bulgarian National Bank) ,561, Česká národní banka ,597, Eesti Pank , Central Bank of Cyprus , Latvijas Banka ,134, Lietuvos bankas ,684, Magyar Nemzeti Bank ,299, Central Bank of Malta , Narodowy Bank Polski ,657, Banca Naţională a României ,156, Národná banka Slovenska ,727, Subtotal other non-euro area NCBs ,260, Total ,952,830.19
Počet zaměstnanců ECB , analytici 200 Bundesbank , analytici nutnost spolupráce mezi ECB a národními bankami Národní CB kromě výkonu samotné měnové politiky také dělají činnosti spojené s bankovní regulací, dohled nad kapitálovým trhem, bankovní licence… Vyvstávají otázky vlivu NCB na ECB