PŘ č.4: ÚVOD DO VÝVOJOVÉ PSYCHOLOGIE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kojenecké období.
Advertisements

Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
PRENATÁLNÍ STADIUM NOVOROZENEC KOJENEC BATOLE
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Vývoj člověka - postnatální
VÝVOJ LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Prenatální období Škola:
Vývojová psychologie Škola:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Etika „Žít spolu a žít jeden pro druhého je vztah, ve kterém se zúčastnění mohou plně rozvinout svou osobnost.“ E. H. Erikson.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Piaget, Kohlberg, Selman, Gilliganová
Teorie Lawrence Kohlberga
EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Vývojová psychologie úvod
Opakování - vývoj jedince
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE NOVOROZENECKÉ OBDOBÍ
Novorozenec Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov22 Autor Mgr.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
E TIKA „Žít spolu a žít jeden pro druhého je vztah, ve kterém se zúčastnění mohou plně rozvinout svou osobnost.“ E. H. Erikson.
Rozdíly mezi osobnostmi
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov41 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE KOJENECKÉ OBDOBÍ
Kognitivní vývoj Jean Piaget viděl vývoj intelektových ( v širším slova smyslu kognitivních) schopností jako 4 etapy, přičemž každá z nich znamená objevení.
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Vývojová psychologie I Prezentace z přednášky 3 v JS 2008
Vývojová psychologie I Prezentace z přednášky 2 v JS 2009
RŮST A VÝVOJ DÍTĚTE Mgr. Petra Sedlářová.
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Členění životního cyklu
Vývojová psychologie Prenatální období.
Ontogeneze lidské psychiky
13. Psychický vývoj, jeho zákonitosti, periodizace - 3. cast.
Vývojová psychologie I Prezentace z přednášky 1. a 2. v JS 2007
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Kojenecké období TEREZA BENEŠOVÁ C3B Obecné informace  0. až 12. měsíc  velmi rychlý rozvoj a výrazné změny  rozhodující pro další vývoj.
Ontogeneze motoriky Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
V ÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.19.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_34_01_ontogeneze jedince.
V ÝVOJ PLODU V DĚLOZE Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Novorozenecké období. Od narození – do 6. – 8. týdne Od narození – do 6. – 8. týdne Vývojový mezník na počátku období Vývojový mezník na počátku období.
Osoba a osobnost Pavlína Jordánová, Margita Přikrylová, Eliška Roubalová.
Vývoj osobnosti I. Od prenatálního období po batole Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné.
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Zákony vývoje.
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Obecná a vývojová psychologie Přednáška
Vývoj člověka Ontogeneze.
ANTROPOMOTORIKA.
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Alena Uhrová, Pavel Humpolíček Psychologický ústav FF MU
Periodizace lidského vývoje
Období lidského života
5. Kultura jako řešení problémů přežití
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Vývoj dítěte od narození do 6 let
Transkript prezentace:

PŘ č.4: ÚVOD DO VÝVOJOVÉ PSYCHOLOGIE KKI/PSFA1 9.11.2009

Předmět vývojové psychologie Poznání souvislostí a pravidel vývojových změn v jednotlivých oblastech lidské psychiky Duševní vývoj= proces vzniku a zákonitých změn psychických procesů a vlastností v rámci celé osobnosti

Základní pojmy Oblasti psychického vývoje: 1. Biosociální vývoj 2. Kognitivní vývoj 3. Psychosociální vývoj Činitelé psychického vývoje: dědičnost, faktory vnějšího prostředí (související pojmy: genotyp, fenotyp, socializace) Způsob realizace psychického vývoje: zrání, učení

Obecné znaky psychického vývoje Psychický vývoj: zákonitý proces, na sebe navazující vývojové fáze; pořadí fází vývoje je neměnné Celistvý proces, zahrnuje psychickou i somatickou složku Proces typických proměn Nebývá zcela plynulý a rovnoměrný (střídání období rychlejšího a pomalejšího tempa vývoje a fází stabilizace)

Obecné znaky psychického vývoje 4. Nebývá zcela plynulý a rovnoměrný (střídání období rychlejšího a pomalejšího tempa vývoje a fází stabilizace) 5. Proces vývoje: individuálně specifický

Principy zrání: Kontinuita Vývojové krize Senzitivní fáze Vývojové úkoly

Periodizace životná dráhy člověka

Nejznámější vývojové teorie (Periodizace vývoje) S. FREUD - TEORIE PSYCHOSEXUÁLNÍHO VÝVOJE E.H. ERIKSON - EPIGENETICKÁ STÁDIA J. PIAGET (VÝVOJ MYŠLENÍ, T. MORÁLNÍHO VÝVOJE) L. KOHLBERG (T. MORÁLNÍHO VÝVOJE)

Teorie psychosexuálního vývoje Autor: Sigmund Freud (1856-1939) 1. Orální období (0-1) 2. Anální období (1-3) 3. Falické období (3-5) 4. Období latence (6-12) 5. Genitální období (12- )

Erik Homburger Erikson (1902-1982) „OSM VĚKŮ ČLOVĚKA“ 1. Důvěra x nedůvěra (0-1)  naděje 2. Autonomie x zoufalství (1-3)  vůle 3. Iniciativa x vina (3-6)  účelnost (cíl) 4. Snaživost x méněcennost (6-12)  kompetence 5. Identita x konfúze rolí (12-19)  věrnost 6. Intimita x izolace (19-25)  láska 7. Generativita x stagnace (25-50)  pečování 8. Integrita „já“ x zoufalství (50- )  moudrost

J.Piaget (1896-1980) TEORIE VÝVOJE MYŠLENÍ 1. Senzomotorické stádium (0 – 2 roky) 2. Předoperační stádium (2 - 7 let) a) Stádium symbolického a předpojmového myšlení (2 – 4 r.) b) Stádium názorného myšlení (4 – 7 l.) 3. Stádium konkrétních operací (7 – 11 l.) 4. Stádium formálních operací (11/12 - )

Lawrence Kohlberg Stádia morálního vývoje: Heteronomní stádium 1. Předkonvenční stádium Heteronomní stádium Stádium naivního instrumentálního hédonismu 2. Konvenční stádium Shoda s ostatními „morálka hodného dítěte“ Morálka svědomí a autority 3. Postkonvenční stádium Morálka jako forma společenské smlouvy Morálka vyplývající z univerzálních etických principů

Ontogeneze lidské psychiky Periodizace, jednotlivá vývojová období, související poznatky

Prenatální období Ve fyziologické podobě trvá přbližně 9 kalendářních měsíců (10 lunárních m.). 3 fáze PO: 1. Fáze oplození - Blastemové o. (0 - 3t. od početí) 2. Emryonální obd. (4 - 12 t.) 3. Fetální obd. (od 12. t.) Fyziologický porod probíhá mezi 38. - 42. týdnem od oplození vajíčka.

Základní dělení Období blastemové oplození uhnízdění blastocysty vytvoření zárodečných listů.

1. den

1,5 - 3 dny

4 dny

5 - 6 dnů

7 - 12 dnů

16 dní

3 zárodečné listy Ektoderm: kůže, vlasy, nehty, zuby, nervový systém Entoderm: plíce, slinivka Mezoderm: svaly, kostra, cirkulační a vylučovací systém Blastemové období trvá do konce 3. - 4.týdne.

Období embryonální 4. týden - konec 12. týdne Vytvoření základů jednotlivých orgánů.

41 dní

57 dní

12 týdnů Je možno určit pohlaví dítěte, vyvíjejí se svaly, hlava tvoří polovinu celkové velikosti dítěte. 16 týdnů První fetální pohyby, pociťované matkou, začátek vývoje svalů, je vytvořeno vysoce komplikované ucho. 20 týdnů Začínají růst vlasy, plod má již do značné míry lidskou podobu, i když hlava je stále veliká ( 1/3 těla). 24 týdnů vývoj očí je dokončen (jsou ale zavřeny), objevují se nehty, chuťové pohárky. Při předčasném porodu je již v tomto stádiu schopno dýchat, i když procento přežití je v tomto věku velice nízké. 28 týdnů Nervový systém, krev, dýchací systém jsou již dobře vyvinuty. Předčasně narození mývají poruchy spánku a nepravidelné dýchání. 29 - 40 týdnů Vývoj dalších spojů mezi neurony, přibírání na váze, „dokončování“ tělesného systému.

Prenatální prostředí matky Výživa Léky Alkohol – FAS Onemocnění v prvním trimestru toxoplazmosa zarděnky Emocionální stav matky Prostředí

Novorozenecké období (0 - 4/6 t.) - doba adaptace Výbava: zákl.reflexy, vrozené způsoby chování, schopnost učení Porod – má vliv na pozdější adaptaci

Behaviorální stavy novorozence Brazelton, 6 základních stavů psychiky novorozence: Hluboký spánek Lehký spánek (REM) Dřímota Klidný bdělý stav Aktivní bdělý stav Pláč

Novorozenecké reflexy 1. Reflexy, které slouží k přežití 2. Reflexy,kt. jsou pozůstatkem z dřívějších fylogen. fází Příklady reflexů: Sací Úchopový Moorův (objímací) klinický význam - pohybová reakce předpokládá neporušený reflexní oblouk. Babinského (kožní plantární reflex) Auropupilární (zornicový)

Adaptační reflexy Potravové reflexy: (uchopovací, sací, polykací…) Orgánové reflexy: (např. reflex vypouštění moči) Obranné reflexy: reakce na podněty, jež jsou organismu nepříjemné

Lidské jednoduché reflexy

Ukázky novorozeneckých reflexů Moorův reflex Babinského reflex Reflex chůze

Tonický-šíjový reflex

Uchopovací reflex

1. Princip vývojového směru postup kefalokaudální postup proximodistální postup ulnoradiální

Prosociální chováni novorozence Svědčí o možnostech rozvoje sociálních dovedností již útlém věku: Reakce na lidský hlas (zejména mateřský) Úchopový reflex Plazivé reflexní pohyby

Prosociální chováni novorozence Pláč a křik Má ve svém repertoáru všechny dispozice a základní mimické výrazy emocí

Synchronizované interakce matka - dítě Brazelton (1972) Trvá několik sekund Zahájení interakce (vzbuzení zájmu o signální podnět prezentovaný druhou osobou) Vyladění vzájemné pozice (zajišťující optimální pozici z očí do očí) Pozdravení (mimika, vokalizace, úsměv...) Zapojení všech smyslových modalit , vrchol radostného setkání, excitace.. Oslabení Odvrácení zájmu

Přítomnost jednotlivých typů emocí } Zájem neonatální smích (bez sociální příčiny) úzkost (reakce na bolest) odpor (reakce na nepříjemnou chuť nebo vůni) Od narození

Přítomnost emocí Sociální úsměv Zlost, překvapení, smutek Strach Empatie, žárlivost, plachost,vina 3 - 6 týdnů 2 - 4 měsíce 5 - 7 měsíců 12 - 18 měsíců

Milníky motorického vývoje Časné motorické projevy limitovány reflexy Další rozvoj mozkových struktur a CNS umožňuje plazení a následně chůzi

Vývoj hrubé motoriky 1.měsíc

Vývoj hrubé motoriky 2.měsíc

Vývoj hrubé motoriky Tříměsíční dítě v poloze naznak převážně již v symetrické poloze, s ručičkami otevřenými v sedu s oporou pod pažemi většinou již hlava vzpřímená ve stoji se vzpírá jen málo na bříšku se začíná opírat o předloktí

Vývoj hrubé motoriky 3.měsíc

Vývoj hrubé motoriky 4.měsíc

Vývoj hrubé motoriky 5.měsíc

Vývoj hrubé motoriky Šestiměsíční dítě: spontánně se přitahuje do sedu s oporou sedí, bez oporu sedí v předklonu (žabí pozice) aktivně se převrací z břicha na záda

Vývoj hrubé motoriky (pokrač.) Šestiměsíční až devítiměsíční dítě začíná se v poloze na bříšku stavět na dlaně a kolena připravuje se k lezení

Vývoj hrubé motoriky(pokrač.) Devítiměsíční dítě: leze po čtyřech pokouší se pohybově osamostatnit dokáže se samo posadit, sedí pevně bez opory vzpřimuje se do stoje u opory vnímá hloubku

Lezení

Vývoj hrubé motoriky Dvanáctiměsíční dítě: chodí za ruku nebo s oporou kolem nábytku samostatná chůze na hranici kojeneckého a batolecího období

Jak vychovávat? Potřeba stimulace (zkušenost, zóna nejbližšího vývoje) Potřeba interakce - rozum: myšlení a řeč - cit: egocentrismus x sociální interakce Potřeba seberealizace - vůle: egocentrismus x sociální interakce

Změna tělesných proporcí v průběhu života