Aktivizující metody výuky ve výuce biochemie:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Environmentální výchova pro základní školu
Advertisements

Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Vzdělávání a jeho kategorie
Živá historie konference Informační gramotnost – témata, trendy, inspirace Adéla Dilhofová Jiří Zounek.
„RESTART ŠKOLNÍCH METODIKŮ“. Aktuální situace Koncepce státu  ICT koordinátor  Enviromentalista  Koordinátor ŠVP Kariérní řád.
VÝUKOVÁ METODA DEFINICE KRITÉRIA VOLBY
Projekt „Učíme digitálně“ Registrační číslo CZ.1.07/1.3.00/ Profil Škola 21.
Didaktické prostředky
VLASTNÍ HODNOCENÍ Z POHLEDU SLOUČENÉ ZŠ A MŠ
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Aktivizující prvky při výuce F na ZŠ
Výstupy z Úvodního semináře
Didaktické testy doc. Mgr. Antonín Staněk, Ph.D.
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
 obsah vyučování nebo vzdělávání  Tento obsah potom můžeme rozdělit do tří základních skupin:  vědomosti,  dovednosti,  hodnotová orientace žáka.
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
Výzkumný ústav pedagogický v Praze PhDr. Jaroslav Jeřábek, CSc. Rámcové vzdělávací programy jako cesta zkvalitňování vzdělávání v ČR.
Praktikum k didaktice IVZ 2 jaro 2011 Projektová výuka nebo Integrovaná tématická výuka.
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Badatelské mimoškolní aktivity jako příležitost k identifikaci a rozvoji nadání i obohacení výuky Vojtěch Tutr.
Praktikum k didaktice IVZ 2 jaro 2011 Projektová výuka nebo Integrovaná tématická výuka.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Michaela Ožanová Adéla Gajdečková
Rámcové a školní vzdělávací programy
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DMPRA0509) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Olomouc,
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Projektová výuka.
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
DIDAKTIKA FYZIKY I. 1 Fyzikální vzdělávání
DIDAKTIKA FYZIKY I. 4 Vzdělávací technologie ve Fy
Didaktika geografie.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Učitelská praxe 2 Mgr. Libuše VODOVÁ,Ph.D Katedra biologie PdF MU.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
Profese učitele z pohledu praxe střední školy (vážně i nevážně) Duben 2008.
Projekt „ Vzdělávání dotykem“ CZ.1.07/1.3.00/ DIDAKTIKA ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ S ICT Autor: Mgr. Vendulka Vorlová.
Projektová výuka. Historie projektové výuky První známky – 17. a 18. století – Itálie a Francie – součást závěrečných zkoušek 18. a 19. století - Killpatrick.
CLIL zkušenosti Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Chemický experiment. Školní a vědecký experiment Školní experiment: Dříve řešený problém Známý výsledek pro experimentátora Vyvození výsledku na základě.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů Lukáš Wodecki
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Autor: Linda Dufková Vedoucí práce: PhDr. Pavla Kovářová, Ph. D.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Svět techniky Ostrava a jeho přínos podpoře podnikavosti žáků
Didaktické prostředky
TYPY VÝUKY výuka produkční výuka regulativní výuka heuristická
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Standardy pro základní vzdělávání
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
WORKSHOP Metody práce s informacemi v online prostředí
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
NOVÉ FORMY VÝUKY VE ŠKOLÁCH JMK
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Aktivizující metody výuky ve výuce biochemie: Didaktika biochemie Aktivizující metody výuky ve výuce biochemie: Pyramida efektivity učení Didaktické hry Pracovní listy Projekty Referáty IBSE

PYRAMIDA EFEKTIVITY UČENÍ před náška 5 % čtení Žák je pasivní 10 % audiovizuální prezentace 20 % názorná demonstrace 30 % diskuse ve skupině 50 % Žák je aktivní praktická činnost 75 % učení ostatních, okamžitý užitek 90 %

1. Didaktické hry Zajímavé návrhy na hry: kufr (vysvětlování slovy nějakého biochemického tématu, lze i kreslení pantomima – „aktivity“) křížovka na ruby elektronické hry (AZ-kvíz, Riskuj!) hry s hlasovacím zařízením

2. Pracovní listy Domácí chem. pokusy, ZŠ: ZŠ, 8. ročník RVP https://sites.google.com/site/dochepo/pracovni-listy ZŠ, 8. ročník http://vyuka.zsjarose.cz/index.php?action=lesson_list&id=9&yearLimit= RVP http://dum.rvp.cz/vyhledavani/prochazet.html?rvp=GCB&svp=-&svp_ch=off

3. Projekty Projekty iniciované ze strany učitele školy žáků Projekty: skupinové, lze i individuální Projekt by měl: být interdisciplinární reagovat na aktuální události, aktuální témata mít souvislost s každodenním životem být atraktivní vycházet z potřeb (potřeba získávat nové zkušenosti, odpovědnosti za svou činnost, ...) a zájmů žáka

3. Projekty Průběh projektu: - časově náročné - organizace bývá náročná - Průběžná kontrola úkolů Výstup - prezentace projektu (tj. konkrétního produktu) Hodnocení projektu - náročné Na školách: - projektové dny (celá škola) - individuální projekt (jen jedna třída)

4. Referáty Referáty časově náročné přednes žáka kontrolovat správnost výkladu význam pro ostatní žáky?

5. IBSE INQUIRY-BASED SCIENCE EDUCATION Základní charakteristiky Výuka je více pedocentrická. Učitel je facilitátorem vyučovacího procesu. Upřednostňováno je to, JAK se co dozvídáme, než to, CO se dozvídáme. Klade se důraz na PROČ? Cíle jsou orientovány na rozvoj schopností vedoucích k pochopení dějů či jevů. IBSE je přípravou pro školní výuku i pro celoživotní učení. Žáci jsou podněcováni k využívání informačních zdrojů v mimoškolním prostředí.

IBSE – Proč tak populární? všeobecná hysterie z výsledků žáků v PISA fatální nezájem o přírodovědné a technické vzdělávání vzrůstající neobliba přírodovědných předmětů postupné hroucení idejí kurikulární reformy zoufalá snaha školy „naučit děti opravdu myslet“ marketingová strategie školy (je to „trendy“)

IBSE - ČINNOSTI ŽÁKA PŘI VÝUCE ENGAGE ZAUJETÍ EXTEND OVĚŘENÍ EVALUATE ZHODNOCENÍ EXPLORE ZKOUMÁNÍ EXPLAIN OBJASNĚNÍ

IBSE - ŘÍZENÍ UČEBNÍ ČINNOSTI Řešení problému Prezentuji své závěry. Prezentace problému Co se děje? Proč se děje? Další úroveň problému Integrace nových poznatků Ověřuji své hypotézy. Utřídění myšlenek a předchozích poznatků Co už vím? Diskuse s ostatními Informuji o svých zjištěních. Kladení otázek Co potřebuji vědět? Stanovení hypotéz Sumarizuji, analyzuji, objevuji. Experimentování, pozorování Co mám o tom zjistit?

IBSE - BADATELSKÉ ÚROVNĚ Předem nejsou dány otázky. Žák navrhuje a zabývá se vlastními otázkami. Předem nejsou dány metody. Žák musí sám určit, jak zkoumat daný problém. Předem není dána odpověď. Závěry jsou založeny výhradně na výsledcích žákova bádání Žáci se řídí učitelovými pokyny a pouze ověřují, že jejich výsledky odpovídají poznatkům uvedeným v učebnici.

IBSE - VÝHODY A POZITIVA Učení se bádáním je něco, co děti dělají spontánně samy. Ne něco, co je děláno pro ně. Dovoluje být dětem více aktivní a využívat vlastní procesy učení; tedy učit se, nikoliv býti učen. Buduje a posiluje dovednosti žáků jak v oblasti kognitivní, tak v oblasti emocionální a sociální. Jedná se o flexibilní a adaptabilní model výuky, který nemusí být realizován pouze v rámci přírodovědného vyučování.

IBSE - NEVÝHODY A NEGATIVA Máme mnoho dobrých učitelů, kteří nemají ani ponětí o tom, jak vyučovat pomocí badatelsky orientované výuky. Ze strany učitelů vyžaduje mnohem více plánování, přípravy a schopnosti reagovat na různé podněty při výuce. Může být méně úspěšné v dosahování dobrých výsledků při tradičních způsobech testování. Je náročné na čas a na schopnost učitelů klást správné otázky. Není použitelné pro všechna témata vzdělávacího obsahu.