Www.zlinskedumy.cz Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mauzoleum v Halikarnassu
Advertisements

Obecná charakteristika Architektura a její znaky
Románská kultura.
Kultura raného středověku
Rozdělení stropních konstrukcí
..
Antický Řím Architektura.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
PROJEKT EU - PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Charakteristika umělecké památky
VY_32_INOVACE_34_14 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_34_13 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Fakulta architektury ČVUT / Dějiny techniky RANÉ KŘESŤANSTVÍ
Stropní konstrukce klenuté
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Antika I Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Středověká kultura Románský sloh
VY_32_INOVACE_34_08 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Taj Mahal Indie.
Síly v místě pozednice Od krokví zde vznikají jak svislé složky síly
NOVÝCH 7 DIVŮ SVĚTA.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Fošnový strop Princip stejný jako u klasického dřevěného trámového stropu polospalného Masivní trámy jsou nahrazeny užšími a vyššími fošnami (80/160 –
Románská kultura Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr.Marie Toncrová 1.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
VY_32_INOVACE_35_20 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Zobrazení ležaté stolice
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název školy Střední odborná škola Luhačovice
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
VY_32_INOVACE_34_02 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
VY_32_INOVACE 34_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_36_01 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Keramika Keramické tvárnice jsou cihlářským výrobkem s pórovitým červeným střepem. Základní surovinou pro výrobu jsou vhodné cihlářské hlíny (jíly, slíny).
Název školy Střední odborná škola Luhačovice
Definice pultového vikýře
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Princip bedničkového stropu
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Sedm divů světa.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Zobrazení plné a prázdné vazby
Účel tesařských konstrukcí
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_22-01 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng.
kaligrafie architektura vitráže arabesky Ká´ba v Mekce představuje počátek islámské architektury je pokračování předislámské architektury Po smrti Muhammada.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Architektura do začátku 20. století.
Digitální učební materiál
Funkcionalismus VY_32_INOVACE_46_938
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Baroko VY_32_INOVACE_46_931 Projekt.
Starověké Řecko VY_32_INOVACE_46_921
Architektonické směry
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_22-10
Digitální učební materiál
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_19
Blízký východ a Persie VY_32_INOVACE_46_918
Transkript prezentace:

Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací oblast Odborné vzdělávání Vzdělávací obor Architektura Tematický okruh Středověká architektura Téma Středověká architektura Tematická oblast Středověká architektura - Islámská architektura II. Název Islámská architektura II. AutorIng. arch. Jiří Šobáň Vytvořeno, pro obor, ročníkúnor 2013, stavebnictví, 3. ročník Anotacebazilika, bazilikální osvětlení, chrám centrální, sloupová arkáda, spolia Přínos/cílové kompetenceseznámit žáky s charakteristickými znaky islámské architektury a islámského stavitelství VY_32_INOVACE_37_06

 CÍLE KAPITOLY  pokračujeme v seznamování se, se stručnou historii islámské architektury  seznámíte se, se stavebními konstrukcemi a stavebními materiály  seznámíte se s charakteristickými znaky stavitelství doby islámské  RYCHLÝ NÁHLED A OBSAH TÉTO KAPITOLY  v této kapitole je nejdůležitější přínos islámské architektury na ostatní a dále nutnost nevnímat ji jako celek, ale po jednotlivých epochách a jednotlivých centrech 2

 ČAS POTŘEBNÝ KE STUDIU  na tuto kapitolu si rezervujte jednu a půl výukové hodiny  KLÍČOVÁ SLOVA  mešita, arabský dům, kupole, různé druhy oblouků 3

CHARAKTERISTICKÉ ZNAKY: Nejtypičtějším prvkem pro stavby náboženského rázu se stala kopule Druhým typickým prvkem je využití kýlové klenby Specifickou a velmi důležitou oblastí architektury v islámu je zahradní architektura

STAVEBNÍ MATERIÁL DŘEVO - stropy, krovy KÁMEN-svislé nosné konstrukce CIHLA-cihly, keramické tvárnice, mosaika POLÉVANÁ KERAMIKA FAJÁNS A MAJOLIKA SÁDRA RÁKOS

SVISLÉ NOSNÉ KONSTRUKCE – ZDIVO – převážně omítané cihelné SLOUPY – převážně kamenné monolitní sloupy nesoucí klenby různých tvarů PILÍŘE – kamenné nebo cihelné SPOLIE – použití prvků z antických staveb

VODOROVNÉ NOSNÉ KONSTRUKCE KLENBY – velmi často používané: VALENÁ KUPOLE – vyzdívané z cihel. napojení kupole na čtvercový nebo polygonální půdorys pomocí trompů a později pendantivů KONCHA – zaklenutí apsid

TEORIE ARCHITEKTURY A STAVITELSTVÍ není vyhraněna, navazuje na křesťanskou antiku URBANISMUS základem urbanismu

 VÝZNAMNÉ STAVBY TÁDŽ MAHAL (anglicky: Taj Mahal, hindsky: ताज महल, persky: تاج محل a IPA ['ta:dʒ mə'ha:l]) je monumentální pomník v Ágře ve státě Uttarpradéš v Indii. Nechal ho vystavět indický mogul Šáhdžáhán na památku své předčasně zesnulé ženy. Od roku 1983 je Tádž Mahal součástí Seznam světového dědictví UNESCO. Budova se proslavila po celém světě a přitahovala neuvěřitelně mnoho návštěvníků. Stala se symbolem Indie. V různé denní době za různého osvětlení má zajímavé zbarvení.anglickyhindsky perskyIPA pomníkÁgřeUttarpradéšIndiimogulŠáhdžáhán1983Seznam světového dědictvíUNESCO

Ráno je barva narůžovělá, navečer mléčně bílá a zlatou se stává vždy, když na ni dopadnou měsíční paprsky. Zdá se, že se vznáší mezi nebem a zemí - jeho proporce, jeho symetrické členění, okolní zahrady a zrcadlení ve vodě se spojují v dojem, který vám okamžitě vyrazí dech. Pro mnoho lidí je dnes Tádž Mahal symbolem Indie a pro svou architektonickou výjimečnost bývá často řazen k sedmi divům světa. Stavba je 73 metrů vysoká. významné stavby – Tádž Mahal Islámská architektura a stavitelství významné stavby – Tádž Mahal

SKALNÍ DÓM (arabsky: مسجد قبة الصخرة Masdžid Qubbat as-Sachra, hebrejsky: כיפת הסלע Kipat ha- sela, turecky: Kubbetüs Sahra) je islámská svatyně v centru Chrámové hory, kterou muslimové nazývají Vznešená a ušlechtilá svatyně (al-Haram al-Qudsí aš- Šaríf, arabsky: الحرم القدسي الشريف ), Židé a křesťané Chrámová hora (hebrejsky: הר הבית Har ha-bajit). Skalní dóm je asi nejznámější pamětihodností Jeruzaléma.arabskyhebrejskytureckyislámskáChrámové horymuslimovéŽidékřesťané Chrámová hora Jeruzaléma významné stavby – Skalní dóm Islámská architektura a stavitelství významné stavby – Skalní dóm

Byl postaven mezi lety 687 až chalífou Abd al- Malikem. Po celá staletí jej evropští cestovatelé mylně nazývali mešita Umar ibn al-Chattáb nebo Omarova mešita. S tímto označením je možné setkat se i dnes, ale Omarova mešita se nachází na jiném místě ve Starém Městě, konkrétně v křesťanské čtvrti několik metrů od Chrámu Božího hrobu chalífouAbd al- MalikemmešitaUmar ibn al-Chattáb Omarova mešitakřesťanské čtvrtiChrámu Božího hrobu významné stavby – Skalní dóm Islámská architektura a stavitelství významné stavby – Skalní dóm

SHRNUTÍ KAPITOLY osvěžili jste si stručnou historii islámské architektury seznámili jste se se stavebními konstrukcemi a stavebními hmotami seznámili jste se s charakteristickými znaky stavitelství doby islámské SAMOSTATNÝ ÚKOL najděte si literatuře nebo na internetu nastudujte a nakreslete schematicky avšak poznatelně tvary významné stavby Tádž Mahal 24

 KRESBY A FOTOGRAFIE:  fotografie z volně přístupných zdrojů internetu     DUDÁK, Vladislav. DUDÁK, v. a kolektiv. Encyklopedie světové architektury: od menhiru k dekonstruktivismu. Vyd. l. Praha: Baset, 2000, s. ISBN  

Dějiny architektury ISBN ; str ISBN Dějiny architektury ISBN ; str ISBN Světové dějiny umění: Larouse ISBN X str. 194ISBN X Světové dějiny umění: Larouse ISBN X str. 441ISBN X prameny a informační zdroje Islámská architektura a stavitelství prameny a informační zdroje