TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metodologie sociologického výzkumu
Advertisements

Cíle a postupy empirického výzkumu
Regionální kontaktní organizace – kontakty pro Evropský výzkumný prostor jsou součástí sítě regionálních a oborových kontaktních organizací NINET, které.
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu II.
MARKETINGOVÝ VÝZKUM.
Ústav pedagogických věd FF MU
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Základní statistické pojmy a postupy
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Obsah statistiky Jana Zvárová
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
Sociologický výzkum.
SOCIOLOGIE Sociologický výzkum. 1 Sociologický empirický výzkum, je nástrojem, umožňujícím řešit určitý problém.
1 Tento projekt je spolufinancován Evropským Sociálním fondem a státním rozpočtem ČR Představení výzkumného projektu CZ / /0203 POSTAVENÍ.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
Spotřebitelský výzkum
1 Metody a techniky výzkumu veřejného mínění Kombinované studium - II. cyklus LS 2007/08 Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK.
VÝZKUM V OŠETŘOVATELSTVÍ
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Sociologie jako věda - opakování
STATISTIKA přednáška 1 Martin Sebera, FSpS MU, Sázíte-li ve Sportce, je to hazard. Sázíte-li se, že vám v kartách přijdou tři postupky po sobě,
Základy statistické indukce Základní soubor, náhodný výběr Základní statistický soubor (stručněji základní soubor) je statistický soubor, z něhož pořizujeme.
Fakulta sociálních studií
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
15: : minut - BLOK 1: epistemologie 15: : minut - BLOK 2: principy kvantitativního přístupu 16: : minut - BLOK 3:
1 Tisková konference Newton House, Praha, Prezentace výsledků projektu: Výzkum chování potencionálních zákazníků na digitálním trhu v ČR "Digitalizace.
Skupinové interview (Focus group)
Náhodné výběry a jejich zpracování Motto: Chceme-li vědět, jak chutná víno v sudu, nemusíme vypít celý sud. Stačí jenom malý doušek a víme na čem jsme.
Náhodné výběry a jejich zpracování Motto: Chceme-li vědět, jak chutná víno v sudu, nemusíme vypít celý sud. Stačí jenom malý doušek a víme na čem jsme.
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Úvod do statistiky VY_32_INOVACE_M4r0117 Mgr. Jakub Němec.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Základy pedagogické metodologie
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
KMVP část 31 Kvantitativní metody výzkumu v praxi 3. část ZS 2008 (2/11/08) Jiří Šafr
1.1. Sociologie C Úvodní cvičení v akademickém roce 20011/2012 Vyučující : Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D. Fakulta sociálních studií - katedra sociologie.
Základy pedagogické metodologie
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
Reprezentativita: chyba výběru Jindřich Krejčí Management sociálních dat a datové archivy Kurz ISS FSV UK.
Základy pedagogické metodologie
Metody sociálního výzkumu 5. blok Denní studium LS 2007/
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
Analýza kvantitativních dat I. Vstupní test ze znalostí designu kvantitativního sociologického výzkumu Jiří Šafr jiri.safr(at)seznam.cz poslední aktualizace.
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Vítejte na marketingu. Management a další uživatelé informací Marketingové prostředí Marketingový informační systém Interní databáze Shromažďování a třídění.
Vítejte na marketingu. Management a další uživatelé informací Marketingové prostředí Marketingový informační systém Interní databáze Shromažďování a třídění.
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Metody sociálního výzkumu 3. blok Denní studium LS 2008/ blok.
Metodologie pedagogiky. Základy vědeckého výzkumu. Základy pedagogiky, KS – I. ročník.
Základy pedagogické metodologie Kateřina Vlčková Katedra pedagogiky PdF MU PS 2015.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Kvantitativní výzkum: proces a návrh výzkumu
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Logika a metody výběru vzorku
Metodologie I. Sociologie pro porodní asistentky 4. května 2006
Úvod do kvalitativního výzkumu
Výzkum veřejného mínění
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Sociologický výzkum II.
Metody a techniky výzkumu II.
Statistika a výpočetní technika
průběžná zpráva z 2. etapy sběru dat
Metody pedagogiky.
Náhodné výběry a jejich zpracování
Transkript prezentace:

TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM standardizované techniky Dotazník standardizovaný rozhovor standardizované pozorování sekundární analýza dat kvantitativní obsahová analýza (dokumentů, tisku apod.) KVALITATIVNÍ VÝZKUM nestandardizované pozorování (zejména participativní) nestandardizovaný rozhovor (hloubkový, etnometodologický, atp.) biografické metody textuální obsahová analýza

Zamlčené předpoklady kvantitativního šetření Zdroj: Petrusek, M Zamlčené předpoklady kvantitativního šetření Zdroj: Petrusek, M., Teorie a metoda v moderní sociologii. (1) Tentýž stimul má pro každého respondenta tentýž význam. (2) Otázka výzkumníka je zajímavá nebo relevantní pro toho, kdo odpovídá. (3) To, co respondent vypovídá, odpovídá jeho názoru a pak i jeho následnému chování. (4) Výzkumník spoléhá na to, že dotazovaný rozumí situaci, na níž je dotazován. pokr.

(5) Předpoklad, že verbální vyjádření respondenta lze přepsat do podoby jiného znaku bez ztráty informace. (6) Předpoklad, že zkoumanou realitu lze uchopit v těch parametrech, proměnných, které jsou dány na počátku výzkumu.

Nejpodstatnější omezení kvantitativního výzkumu: KVANTITATIVNÍ VÝZKUM MŮŽE NALÉZT ŘEŠENÍ JEN PRO TAKOVÉ PROBLÉMY, KTERÉ JE MOŽNO POPSAT V TERMÍNECH VZTAHŮ MEZI POZOROVATELNÝMI PROMĚNNÝMI.

ZÁKLADNÍ POJMY VÝBĚROVÉHO ŠETŘENÍ Populace/ Základní soubor = soubor jedinců/jednotek, o kterém předpokládáme, že jsou pro něj naše závěry platné. Vzorek = skupina jedinců/jednotek, které skutečně pozorujeme. Reprezentativita = vlastnost vzorku imitovat strukturu populace.

Metody výběru vzorku: (1) Výběr založený na pravděpodobnosti (2) Záměrný výběr (3) Výběry nezaložené na pravděpodobnosti

(1) Výběr založený na pravděpodobnosti - typy: prostý náhodný výběr systematický výběr vícestupňový výběr….. skupinkový výběr stratifikovaný výběr  proporční  disproporční panel

kvótní výběr neboli též quasi-reprezentativní výběr (2) Záměrný výběr: kvótní výběr neboli též quasi-reprezentativní výběr

(3) Výběry nezaložené na pravděpodobnosti: nahodilý výběr výběr soudců (expertů) řetězový výběr (tzv. sněhová koule) samovýběr (anketa)

Literatura Disman, M.: Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 1993. Hendl, J.: Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál, 2004. Pro příp. vážnější zájem o oblast empirických výzkumů: Krejčí, J.: Kvalita sociálněvědních výběrových šetření. Praha 2008.