Struktura přednášky Analýza poptávky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie II – přednáška č. 2: Analýza spotřebitelské poptávky
Advertisements

C) Změna optima při změně mzdové sazby
C) Engelovy křivky.
Mikroekonomie II Poptávka Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Cvičení 5 – Tržní poptávka, elasticity poptávky
Chování spotřebitele a formování poptávky
Mikroekonomie I Tržní poptávka, elasticita poptávky
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Poptávka na dokonale konkurenčním trhu práce
Poptávka na trhu zboží a služeb
Odvození nabídky kapitálu nabídka kapitálu = ochota nabízejících půjčovat své disponibilní důchody při různých úrovních reálné úrokové míry nabídka kapitálu.
11. CHOVÁNÍ SPOTŘEBITELE A FORMOVÁNÍ POPTÁVKY 1 Chování spotřebitele a formování poptávky.
E) Elasticita a težní poptávka
D) Substituční a důchodový efekt
D) Užitek a optimální rozhodnutí
B) Křivka poptávky.
Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce
Mikroekonomie I Užitek spotřebitele a odvození poptávky Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Seminář 2. Nabídka a poptávka
Křivka (spotřebitelské) poptávky
nabídka DOKONALe konkurenční firmy Mikroekonomie I
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Teorie chování spotřebitele
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Základy ekonomie Seminář 4. Trh a tržní mechanismus.
Elasticity poptávky a nabídky
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.
Teorie poptávky a užitek, chování spotřebitele
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Mikroekonomie II Příjmy firmy Ing. Vojtěch Jindra
Analýza chování spotřebitele Jak se chová racionální spotřebitel?
Základy ekonomie Téma č. 3: Spotřebitelská rovnováha
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
Odvození nabídkové křivky
EKONOMIE Poptávka a její elasticita 2. přednáška
Teorie chování spotřebitele
Poptávka Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
EKONOMIKA OA KUBELÍKOVA. ELASTICITA POPTÁVKY [ing. Jaromír TIŠER]
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
Seminář 2. Nabídka a poptávka
2. Analýza spotřebitelské poptávky
Základní předpoklady lidského jednání
II. Analýza poptávky Přehled témat
Poptávka a poptávané množství
Struktura oddílu Trhy výrobních faktorů
7. Alternativní teorie spotřebitele Osnova přednášky 7.1. Teorie projevených preferencí Principy projevených preferencí Teorie projevených preferencí a.
Poptávka Rozhodování za rizika
Chování spotřebitele Druhý seminář.
Základy ekonomie Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce.
Ing. Dagmar Palatová Poptávka Ing. Dagmar Palatová
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Podstata přebytku spotřebitele
Ing. Martin Petříček, MBA
Formování poptávky Faktory ovlivňující individuální poptávku
Základy ekonomie Seminář 6..
 Celková (T) a mezní (M)  T  M > 0 (T roste konvexně  M kladná a roste, T roste konkávně  M kladná a klesá, T roste konkávně  M kladná a klesá, T.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu. Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit.
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
POPTÁVKa A NABÍDKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
2. Křivka poptávky a Engelova křivka
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Seminář 2. Nabídka a poptávka
Spotřebitelská volba a utváření poptávky
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

Struktura přednášky Analýza poptávky A) Nominální příjem B) Vlastní cena zboží C) Ceny jiných zboží D) Reálný příjem

Vliv změn nominálního příjmu na poptávku - formulace otázky Známe funkci poptávky X = f (I, Px, Py) při daných preferencích Jak ovlivní poptávané množství změny v nominálním příjmu? Předpoklady: nemění se ceny zboží Px, Py a též se nemění preference jedince

Odvození Engelovy křivky EC z optima spotřebitele

Důchodová spotřební křivka (ICC) udává optima jedince, který maximalizuje užitek, pro různé úrovně jeho nominálního příjmu. Předpokládáme přitom, že se nemění preference jedince a ceny zboží.

Engelova funkce X = f (I) Ceteri paribus: předpokládáme, že se nemění preference jedince a ceny zboží.

Důchodová elasticita poptávky (vymezení) Důchodová elasticita poptávky udává, o kolik procent se změní poptávané množství statku, jestliže se změní nominální příjem o jedno procento.

Koeficient důchodové elasticity poptávky Oblouková elasticita eIX = (X1 - X0) / X : (I1 - I0) / Ī eIX = (Δ X / Δ I) . (I / X) Elasticita v bodě eIX = (δ X / δ I) . (I / X)

Typy statků z hlediska důchodové elasticity poptávky Normální statky eIX > 0 - nezbytné 0 < eIX < 1 - luxusní 1 < eIX < nekonečno Méněcenné statky eIX < 0

Engelova výdajová funkce EX = f (I) nebo PX X = f (I) Ceteri paribus: předpokládáme, že se nemění preference jedince a ceny zboží.

Průběh Engelovy výdajové křivky pro nezbytný statek

Analýza nominálního příjmu z pohledu firem Výdaje spotřebitele (Ex) jsou zároveň příjmem firmy (TR): TR = Px X = Ex Změna nominálního příjmu jedince vede ke změně objemu nakupovaného množství (viz Engelova výdajová funkce). Velikost a směr změny závisí na hodnotě ei.

Otázky k prvnímu bodu přednášky Z průběhu důchodové spotřební křivky ICC odhadněte, o jaký typ statku jde v případě zboží X a též Y. Načrtněte průběh Engelovy výdajové křivky pro různé tyty statků! Jedinec nakupuje dva statky (X,Y). Jaký je vztah mezi koeficienty důchodové elasticity poptávky po statku X a po statku Y?

Vliv změn vlastní ceny zboží na poptávku - formulace otázky Známe funkci poptávky X = f (I, Px, Py) při daných preferencích Jak ovlivní poptávané množství zboží X změny v jeho vlastní ceně Px? Předpoklady: nemění se cena zboží Py, nominální příjem I a též se nemění preference jedince

Odvození jednoduché poptávkové funkce z optima spotřebitele

Cenová spotřební křivka (PCC) udává optima jedince, který maximalizuje užitek, pro různé úrovně ceny zboží X. Předpokládáme přitom, že se nemění preference jedince, jeho nominální příjem a ceny jiných zboží.

Jednoduchá funkce poptávky X = f (Px) udává optima jedince, který maximalizuje užitek, pro různé úrovně ceny zboží X. Předpokládáme přitom, že se nemění preference jedince, jeho nominální příjem a ceny jiných zboží.

Cenová elasticita poptávky (vymezení) Cenová elasticita poptávky udává, o kolik procent se změní poptávané množství statku, jestliže se změní vlastní cena výrobku o jedno procento.

Koeficient cenové elasticity poptávky ePX = (δ X / δ Px) . (Px / X) Typy statků z hlediska ePX Zboží cenově neelastické -1 < ePX < 0 Zboží jednotkově elastické ePX = - 1 Zboží cenově elastické (-nekonečno) < ePX <-1 Zboží cenově absolutně neelastické ePX = 0 Giffenovy statky ePX > 0

Analýza změn vlastní ceny zboží z pohledu firem Výdaje spotřebitele (Ex) jsou zároveň příjmem firmy (TR): TR = Px X = Ex Růst vlastní ceny zboží vede obvykle k poklesu objemu nakupovaného množství a dopad změny ceny na TR je tak neurčitý. Hodnota ep určuje, zda se TR zvýší, nezmění se či poklesne. Pokud je např. poptávka po zboží cenově elastická, TR vzrostou.

Otázky ke druhému bodu přednášky V čem jsou odlišné algebraické zápisy funkce poptávky, jednoduché funkce poptávky a inverzní funkce poptávky? Z průběhu cenové spotřební křivky odvoďte, o jaký typ statku jde v případě zboží X.

Vliv změn cen jiných zboží na poptávku - formulace otázky Známe funkci poptávky X = f (I, Px, Py) při daných preferencích Jak ovlivní poptávané množství zboží X změny ceny jiného zboží (tj. Py)? Předpoklady: nemění se cena zboží Px, nominální příjem I a též se nemění preference jedince

Křížová elasticita poptávky (vymezení) Křížová elasticita poptávky udává, o kolik procent se změní poptávané množství jednoho statku X, jestliže se změní cena jiného statku o jedno procento.

Koeficient křížové elasticity poptávky eC = (δ X / δ Py) . (Py / X) Typy statků z hlediska eC komplementy eC < 0 navzájem nezávislé statky eC = 0 substituty eC > 0

Analýza změn cen jiných zboží z pohledu firem Výdaje spotřebitele (Ex) jsou zároveň příjmem firmy (TR): TR = Px X = Ex Hodnota ec určuje, zda se v důsledku změny ceny statku Py TR zvýší, nezmění se či poklesnou z prodeje statku X. Např. v případě dvou substitutů růst ceny jednoho statku vede k růstu TR plynoucích z prodeje druhého zboží.

Vliv změn reálného příjmu na poptávku - formulace otázky Známe funkci poptávky X = f (I, Px, Py) při daných preferencích Zkoumáme vzájemnou závislost veličin obsažených ve funkci poptávky. Změní se cena zboží X, což vede ke změně reálného příjmu a ke změně relativní ceny obou statků. Jaké to bude mít dopady na objem poptávaného množství statku X?

Celkový efekt změny ceny (TE) X/Px se skládá ze: Substitučního efektu SE = X/Px (při konstantním užitku) zde je uvedeno: HICKSOVO POJETÍ Důchodového efektu IE = X/ I (změna I plyne ze změny ceny Px)

Hicksův rozklad na substituční a důchodový efekt

Substituční efekt Je vždy negativní: pokles ceny Px vede k poklesu MRSE což se projeví v menším sklonu linie rozpočtu a tak nový bod optima Q musí na stejné indiferenční křivce ležet vpravo od původního bodu optima P

Typy statků a Hicksův rozklad

Důchodový efekt V případě normálního statku: pokles ceny Px vede k: růstu reálného příjmu růstu poptávaného množství X V případě méněcenného statku: pokles ceny Px vede k: růstu reálného příjmu poklesu poptávaného množství X

Úkoly - reálný příjem 1. Nakreslete Hicksův rozklad, pokud je statek X méněcenným statkem, avšak není statkem Giffenovým. 2. Nakreslete Hicksův rozklad, pokud je statek X Giffenovým statkem.

Otázka - reálný příjem Nizozemského výrobce parfémů zachránilo před krachem razantní zvýšení cen jeho produkce. Při vyšších cenách lidé začali kupovat podstatně vyšší objem jeho produkce. Znamená to, že parfémy jsou Giffenovým statkem? Svůj závěr zdůvodněte.

Přebytek spotřebitele (CS) TU = Mv - M0 (tj. to, co jedinec je ochoten zaplatit) Ex = Mv - ME (tj. to, co skutečně platí) CS = TU - Ex CS = ME - M0