54.1 Genetika - člověk Jak je tomu s dědičností krevních skupin?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Irena Svobodová Gymnázium Na Zatlance
Advertisements

ZÁKLADY DĚDIČNOSTI Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Genetika eukaryotní buňky
Genetika člověka.
20.1 Malá násobilka - násobení
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Co je to genetika a proč je důležitá?
37.1 Vzájemná poloha dvou kružnic
44.1 Člověk – pohybová soustava – svaly II.
9.1 Trojúhelník - konstrukce, druhy
1.1 Vznik a vývoj života Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis Autor: Mgr. Petra.
37.1 Ekologie – vztah organismus x prostředí
62.1 Rovnováha v přírodě, potravní řetězec
Opakování 1. K čemu slouží DNA? 2. Kde jsou umístěny chromozomy?
20.1 Trojúhelníková nerovnost
60.1 Základy mikroskopování
18.1 Obratlovci Kdo jsou obratlovci?
7.1 Odčítání v oboru V krabici byly žárovky.
Gonosomální dědičnost
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_621_GENETIKA Téma:ZÁKLADNÍ GENETICKÉ POJMY Číslo.
12.1 Čtyřúhelníky Mezi obrázky se zatoulal jeden, který sem nepatří.
Příklady dědičnosti u člověka Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Křivánková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace.
Gonosomální dědičnost
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kateřina Čermáková Datum: Cílový ročník: 8.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
21.1 Malá násobilka - dělení
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Elektronická učebnice - II
31.1 Povrch kvádru + síť Zkus najít na obrázcích kvádry.
3.1 Bod, úsečka (modelování, rýsování, měření)
BIOLOGIE ČLOVĚKA Tajemství genů (28).
34.1 Dusíkaté organické sloučeniny
18.1 Sčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
Elektronická učebnice - II
Elektronická učebnice - II
Škola Střední průmyslová škola Zlín
7.1 Polopřímka, opačné polopřímky
43.1 LOMENÉ VÝRAZY 3
8.1 Konstrukce trojúhelníku typu SSS
39.1 Vznik a vývoj druhů na Zemi
Elektronická učebnice - I
26.1 Druhy a vlastnosti rovnoběžníků III. KONSTRUKCE
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
13.1 Desítky - jednotky 10 jednotek = 1 desítka
Elektronická učebnice - II
3.1 Periodizace dějin hudby
Elektronická učebnice - I
14.1 Numerace do 100 Čti čísla v první desítce, ve druhé desítce atd.
8.1 Sčítání do 20 bez přechodu desítky
17.1 Sčítání a odčítání v oboru do 100 bez přechodu přes desítku
79.1 Procvičení a příklady: Sčítání v oboru 0 – 6.
Tercie 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Příklady z mendelovské genetiky
gonozomální dědičnost
Autozomální dědičnost
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
22.1 Násobení a dělení číslem 1 a 10 – násobení číslem 1
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
Genetika v příkladech I - monohybridní křížení Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Krevní skupiny: Opakování Vyřešte příklady a nezapomeńte odpověď !
12.1 Odčítání do 20 s přechodem přes desítku
Genetika v příkladech II - dihybridní křížení
Genetika Přírodopis 9. r..
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
VY_32_INOVACE_19_28_Genetika
Genetické zákony.
VY_32_INOVACE_PŘČL.15 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková
2.1 Viry, bakterie Víte, kdo způsobuje angínu, chřipku nebo neštovice?
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda
Transkript prezentace:

54.1 Genetika - člověk Jak je tomu s dědičností krevních skupin? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis 54.1 Genetika - člověk Jak je tomu s dědičností krevních skupin? Mohou mít rodiče s hnědýma očima potomka s očima modrýma? Opravdu existuje gen pro plešatost mužů? A jak je to s levorukostí a pravorukostí? Autor: Michal Burian

54.2 Co už víš? Problémy genetiky člověka a jejího výzkumu: Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis 54.2 Co už víš? Problémy genetiky člověka a jejího výzkumu: 1. Na člověku nelze z etických důvodů provádět některé experimenty a selekci. 2. Člověk má většinou za život velmi malé množství potomků. 3. Fenotyp je do velké míry ovlivňován vnějším prostředím (sociální podmínky) - polygenní znaky. 4. Generační doba člověka je velmi dlouhá. Genetik může sledovat maximálně 4 generace. 5. Složitost lidského genomu. Známe 4 základní krevní skupiny člověka – A, B, AB a 0. Víme, že v genech existují alely dominantní a recesivní. Někdy ovšem není ani jedna schopná se podřídit té druhé a výsledkem je kompromis (např. – červená a žlutá barva květu – po zkřížení vznikne oranžová – kompromis). Podobně je tomu i u krevních skupin. Existují 3 alely – dominantní A a B a recesivní 0. Při setkání A s 0 nebo B s 0 je to jednoduché, vzniká krevní skupina A nebo B. Ale při setkání alel A a B vzniká skupina AB.

54.3 Jaké nové věci se dozvíme? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 54.3 Jaké nové věci se dozvíme? Krevní skupiny: kr. sk. A má zápis: AA, nebo A0 kr. sk. B má zápis: BB, nebo B0 kr. sk. AB má zápis: AB kr. sk. 0 má zápis: 00 Př.- Jaké krevní skupiny může mít potomek rodičů s krevní skupinou A? (matka A0, otec A0) Možné jsou pouze dvě varianty: 75% krevní sk. A, 25% krevní sk. 0 A0 x A0 A AA A0 00 Plešatost? Plešatost je ovlivněna pohlavím, takže u žen funguje jinak než u mužů. Plešatost mužů je složitý proces ovlivněný genem na chromozomu X a množstvím pohlavních hormonů. Otec nemůže svému synovi předat tento gen, protože ten je na chromozomu X a muž synovi předává gen Y, takže předpoklad pro plešatost předává synovi matka 

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis 54.4 Co dalšího se dozvíme? Barva očí: trošku složitější  - je to tzv. polygenní znak - existují dvě alely, jež ovlivňují barvu očí alela B - hnědá barva - je dominantní nad modrou barvou (b) alela G - zelená barva, popř. světle hnědá, dominantní nad světlými barvami (g) X B je dominantní nad G

Vyřeš následující úlohy. Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis 54.5 Procvičení a příklady Vyřeš následující úlohy. 1. Je možné, aby dva modroocí rodiče měli potomka s hnědýma očima? Svou odpověď vysvětli. 2. Jakou krevní skupinu musí mít otec, pokud dítě má krevní skupinu AB a matka krevní skupinu A? 3. Jaké oči může mít potomek dvou hnědookých rodičů, když víme, že jeden z rodičů je úplně v barvě očí zcela dominantní?

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis 54.6 Něco dalšího navíc Člověk má 23 párů chromozomů, v nichž má zapsané všechny předpoklady svých vlastností, vzhledu, schopností, atd. 22 párů chromozomů jsou chromozomy nepohlavní, 23. pár je pohlavní a odlišuje muže od ženy. Muži mají chromozomy XY a ženy XX. Zjednodušeně se dá říct, že muž je tím, kdo určuje pohlaví svého potomka. Oni totiž svému potomku mohou předat buďto chromozom X, nebo chromozom Y.

Genetics - human 54.7 CLIL Joke ? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Biology 54.7 CLIL Joke ? Genetics - human

54.8 Test znalostí b c 1. Jak se nazývá znak ovlivněný více alelami? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis 54.8 Test znalostí 1. Jak se nazývá znak ovlivněný více alelami? a. polyalelový b. polygenní c. polygrupní d. vícealelový 2. Co z níže uvedeného platí pro znak barvy očí? a. Modrá barva je dominantní nad hnědou. b. Hnědá barva je dominantní nad modrou. c. Světle hnědá je dominantní nad zelenou. d. Zelená barva je dominantní nad hnědou. 3. Může mít modrooký pár hnědooké dítě? a. ano, vždy b. ano, někdy c. ne d. nelze určit 4. Která z alel určující krevní skupiny je recesivní? a. A b. B c. 0 d. Ani jedna Správné odpovědi: b c

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis 54.9 Použité zdroje, citace 1. http://sandwalk.blogspot.cz/2007/02/genetics-of-eye-color.html (slide 1) 2. http://rhesusnegativebloodgroup.com/2012/03/09/blood-typing-facts/ (slide 7) 3. http://www.2dayblog.com/2012/05/14/genetics/ (slide 7) 4. http://www.infohow.org/science/biology-ecology/eye-color-genetics/ (slide 4) 5. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Human_male_karyotpe_high_resolution.jpg (slide 6) Obrázky z databáze klipart

54.10 Anotace Autor Michal Burian Období 01 – 06/2013 Ročník 9. ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis 54.10 Anotace Autor Michal Burian Období 01 – 06/2013 Ročník 9. ročník Klíčová slova Chromozom, polygenní znak, dominantní znak,… Anotace Prezentace se zabývá stručně základy genetiky člověka, popisuje pár vybraných znaků i v příkladech.