Pokročilé architektury počítačů (PAP_06.ppt) Karel Vlček, katedra Informatiky, FEI VŠB Technická Univerzita Ostrava.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Grafické formáty výukový text.
Advertisements

Grafické karty Základní parametry.
Počítačová grafika.
ZÁKLADY GRAFIKY Ing. Tomáš Kostka UNIV 2 – KRAJE; TWS_02.
Periferní zařízení počítače
Počítačová grafika.
Tato prezentace byla vytvořena
SOFTWARE dálkové studium PODNIKÁNÍ 2. listopad 2006.
Pokročilé architektury počítačů (PAP_13.ppt)
Otázky k absolutoriu HW 1 - 5
Ř ADIČ ELEKTROLUMINISCENČNÍHO DISPLEJE, VEKTOROVÉHO DISPLEJE, SHADERY.
Počítačová grafika Základní pojmy.
Ř ADIČ RASTROVÝ, ELEKTROLUMINISCEN ČNÍ A VEKTOROVÝ.
Informatika I 7.a 8. hodina 4. týden.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Periferní zařízení počítače
Diagnostika počítačů DGP_10 Prof. Ing. Karel Vlček, CSc. Katedra Informatiky, FEI, VŠB - TUO.
Základy mikroprocesorové techniky
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Pokročilé architektury počítačů (PAP_14.ppt) Karel Vlček, katedra Informatiky, FEI VŠB Technická Univerzita Ostrava.
Počítač, jeho komponenty a periferní zařízení
Referát č. 3 Počítač, jeho komponenty a periferní zařízení (principy fungování, digitální záznam informací, propojení počítače s dalšími (digitálními)
Základní pojmy Grafiky
Řadič obrazového podsystému
Operační systém (OS) ICT Informační a komunikační technologie.
Pokročilé architektury počítačů (PAP_10.ppt) Karel Vlček, katedra Informatiky, FEI VŠB Technická Univerzita Ostrava.
Pokročilé architektury počítačů (PAP_02.ppt) Karel Vlček, katedra Informatiky, FEI VŠB Technická Univerzita Ostrava.
Univerzita třetího věku kurz Pokročilý Hardware 2.
Geoinformační technologie Geografické informační systémy (GIS) Výukový materiál pro gymnázia a ostatní střední školy © Gymnázium, Praha 6, Nad Alejí 1952.
Pokročilé architektury počítačů (PAP_12.ppt) Karel Vlček, katedra Informatiky, FEI VŠB Technická Univerzita Ostrava.
Pokročilé architektury počítačů (PAP_04.ppt) Karel Vlček, katedra Informatiky, FEI VŠB Technická Univerzita Ostrava.
ELEKTROTECHNIKA Elektronické počítače
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Základní pojmy počítačové grafiky Autor: Mgr.
Pokročilé architektury počítačů (PAP_06.ppt) Karel Vlček, katedra Informatiky, FEI VŠB Technická Univerzita Ostrava.
Základní pojmy a části počítače Data (informace) se v počítači ukládají v pojmenovaných celcích, které se nazývají soubory. Soubory jsou dvou druhů: Programy.
Hardware.
Jak pracuje počítač Název školy
Pokročilé architektury počítačů (PAP_09.ppt) Karel Vlček, katedra Informatiky, FEI VŠB Technická Univerzita Ostrava.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Pokročilé architektury počítačů (PAP_03.ppt) Karel Vlček, katedra Informatiky, FEI VŠB Technická Univerzita Ostrava.
Univerzita třetího věku kurz Znalci Hardware 1.
Mikroprocesor.
Pokročilé architektury počítačů (PAP_16.ppt) Karel Vlček, katedra Informatiky, FEI VŠB Technická Univerzita Ostrava.
Pokročilé architektury počítačů (PAP_04.ppt)
Pokročilé architektury počítačů (PAP_05.ppt)
Pokročilé architektury počítačů (PAP_08.ppt) Karel Vlček, katedra Informatiky, FEI VŠB Technická Univerzita Ostrava.
Pokročilé architektury počítačů (PAP_11.ppt) Karel Vlček, katedra Informatiky, FEI VŠB Technická Univerzita Ostrava.
Počítač univerzální stroj na automatické zpracování informace programovatelný - program určuje využití (univerzalita) program - skupina příkazů, kterým.
Pokročilé architektury počítačů (PAP_03.ppt) Karel Vlček, katedra Informatiky, FEI VŠB Technická Univerzita Ostrava.
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Rastrová.
Rastrová grafika (bitmapová) Obrázek poskládaný z pixelů Televize, monitory, fotoaparáty Kvalitu ovlivňuje barevná hloubka a rozlišení Barevná hloubka.
Počítačová grafika.
Digitální signálový procesor (DSP) Digitální signálový kontrolér (DSC) Blokové schéma mikroprocesroru.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín  Materiál slouží jako výkladová prezentace k tématu „Konstrukční typy PC“, je vhodný.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Ing. Hana Šmídová Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_NEUMANN_S1.
Software,hardware,data,biti a bajty.  Software je v informatice sada všech počítačových programů používaných v počítači, které provádějí nějakou činnost.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Petr Fodor.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Monitor
Počítačová grafika základní pojmy. Počítačová grafika základní pojmy.
1. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel
Logická organizace paměti
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Informatika – Operační systémy
Rastrová grafika O. Kánský 2012.
Informační a komunikační technologie 5. ročník
Transkript prezentace:

Pokročilé architektury počítačů (PAP_06.ppt) Karel Vlček, katedra Informatiky, FEI VŠB Technická Univerzita Ostrava

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 2 Specializované procesory Architektury specializovaných procesorů se objevují již u sálových počítačů: Kanálový procesor pro vstupní/výstupní operace s vlastním souborem instrukcí (1964) Komunikační procesor pro dálkový přenos dat u počítačů IBM 370 (1971) Procesor jazyka Fortran FFP (Fast Fortran Processor) (1986) FFT (Fast Fourier Transform) procesory

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 3 Maticové a vektorové procesory Jsou univerzální nebo specializované? To je možné rozhodnout známe-li kriterium algoritmické závislosti Je-li struktura hardware ovlivněna výpočetním algoritmem, jedná se o specializovaný procesor Pouhé rozšíření množiny datových typů netvoří specializovanou architekturu

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 4 Grafické procesory Kategorie Grafické procesory pro osobní počítač PC Grafické procesory profesionálních a grafických systémů Experimentální a výzkumné projekty vysoce výkonných grafických systémů

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 5 Počítačová grafika Systém s rastrovým displejem Procesor Hlavní paměť Paměť snímku Řadič displeje Displej Systémová sběrnice Periferní jednotky

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 6 Rastrový displej Rastrový displej se vyznačuje vyhrazenou pamětí pro ukládání snímku (pamětí videa) Každý obrazový prvek (pixel) je popsán jedním nebo více bity Pro konverzi pro zobrazení na monitoru se používá číslicových - analogových převodníků DAC (Digital to Analogue Converter)

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 7 Paměť snímku Paměť snímku je konstrukčně odlišná od hlavní paměti, jak umístěním, tak typem přístupu Do paměti snímku má přístup systémový procesor, ale i řadič displeje Paměť je tedy zpravidla dvoubránová, což minimalizuje počet konfliktů

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 8 Organizace paměti snímku Logická organizace paměti snímku Paměť snímku Lineární adresa Adresa X Adresa Y Hodnoty pixelů Generátor řádkového rozkladu

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 9 Paměť barevného snímku Barevné zobrazení vyžaduje, aby každý pixel byl popsán 24 - bitovým slovem (true color) Mapa barev (Colour mapping) je uchovávána v tzv. LUT (Look-up Table) Tím se ušetří kapacita paměti, protože hodnota RGB (Red, Green, Blue) je v paměti barevného snímku komprimována

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 10 Principy 2D grafiky Grafický subsystém konvertuje data z údajů potřebných pro rastrové zobrazení do podoby vhodné k 2D resp. 3D zobrazení Technické prostředky pro zobrazení 2D grafiky se nazývají grafická karta nebo grafický akcelerátor

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 11 Grafický subsystém Nadřízený počítač Grafický subsystém Hlavní paměť a procesor Řadič Paměť snímku DAC Disk Displej R G B Uspořádání grafického subsystému

Karel VlčekPokročilé architektury procesorů 12 Literatura: Dvořák, V.: Architektura a programování paralelních systémů, VUTIUM Brno, (2004), ISBN X Dvořák, V., Drábek, V.: Architektura procesorů, VUTIUM Brno, (1999), ISBN Drábek, V.: Výstavba počítačů, PC-DIR, s.r.o. Brno, (1995), ISBN Mueller, S.: Osobní počítač, Computer Press, Praha, (2001), ISBN Pluháček, A.: Projektování logiky počítačů, Vydavatelství ČVUT Praha, (2003), ISBN