Metody zpracování fyzikálních měření Jakub Čížek – katedra fyziky nízkých teplot Tel: 221 912 788 Doporučená literatura: D.S. Silva,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Advertisements

Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Business Communications/Shipping Documents 06C15 AutorLadislava Pechová.
Grafické zobrazení příkladu RETURN MANAGEMENT J.Skorkovský KPH.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_178 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Tutorial:Business Academy Topic: Conditional Formatting Prepared by : Mgr. Zdeněk Hrdina Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Business Communications/Execution of Orders 06C14 AutorLadislava Pechová.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
The written part of the maturita exam III Škola: SOU Valašské Klobouky Ročník: Nástavbové studium Podnikání 2 Název projektu: Zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Businessland / Making Contracts 06B16 AutorLadislava Pechová Období vytvořeníLeden.
Pracovní list - pro tisk Vloženo z stress.pptx Začátek.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: 3 Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_ANJ_VL_3_11.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Jméno autora:Mgr. Věra Vepřeková Třída/ročník: IX. Datum vytvoření: Šablona:III/2č. materiálu:
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_15_AJ_CM Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Tutorial: Obchodní akademie Topic: Logical Functions Prepared by: Mgr. Zdeněk Hrdina Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Podmíněná pravděpodobnost: Bayesův teorém
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-26-Londýn Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště, Dubno.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-2.PT-13-Vzdělávání Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: B2 – Verbs – Computers Číslo vzdělávacího materiálu: ICT12-19 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
SPŠ stavební a Obchodní akademie, Kladno, Cyrila Boudy 2954 PAYMENT + INVOICE Autor: Mgr. Kateřina Suková EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní škola Název školyStřední hotelová škola, s.r.o., Floriánské nám. 350, Kladno PředmětKonverzace.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Mgr. Lenka Kulhavá NÁZEV: VY_32_INOVACE_ O 09 TEMA: Angličtina ČÍSLO PROJEKTU:
Elektronické učební materiály - II. stupeň Anglický jazyk Autor: Petra Skotnicová NATURE - WEATHER - SEASONS WEATHERFORECAST WEATHERSEASONS It´s sunny.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_22_INOVACE_9 Jméno autora: Irena Moučková Název práce:
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Listening VY_32_INOVACE_AJ_2_60 Multiple choice Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín Mgr. Pavla Šrubařová AUTOR: Mgr. Pavla Šrubařová VY_22_INOVACE_AKON_My_weekend.
Angličtina: Martin Luther King
I am going to go shopping. What are you going to do tomorrow?
Výukový materiál VY_22_INOVACE_10_ Warming up – langage game
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Název vzdělávacího materiálu
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Jazyk a jazyková komunikace, Anglický jazyk, Minulý čas prostý pravidelných.
I haven´t seen your ID card.
Gregor Johann Mendel Nela Balcárková, Michal Bušík, Veronika Cuová, Jakub Jambor, Veronika Kroutilová Tento projekt byl realizován za finanční podpory.
TaHoma 2.0 – Connected Living
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Introduction to MS Dynamics NAV (Return Management)
Introduction to MS Dynamics NAV (Expected Costs)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Inquiry 1.V – 1. semestr ©Lenka Lexová.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
WH-QUESTIONS.
WHAT IS BLUE? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_10_25_Future Tenses Going to
Účetní schémata MS Dynamics NAV RTC-základy
Introduction to MS Dynamics NAV (ATP_CTP)
Transkript prezentace:

Metody zpracování fyzikálních měření Jakub Čížek – katedra fyziky nízkých teplot Tel: Doporučená literatura: D.S. Silva, “Data Analysis A Bayesian Tutorial” (Claredon Press, Oxford, 1998) W.T. Eadie et al., “Statistical Methods in Experimental Physics” (North Holland, Amsterdam, 1971) G. Cowan, “Statistical Data Analysis” (Oxford Science Publications, Clarendon Press, Oxford 1998) R.J. Barlow, “Statistics. A Guide to the Use of Statistical Methods in the Physical Sciences” (John Wiley & Sons, Chichester 1989) J. Štěpán, „Teorie pravděpodobnosti“ (Academia, Praha,1987)

Jevy výsledky opakovaných měření nebo pozorování výsledek  – elementární jev (elementární událost) prostor jevů (prostor událostí) ,  A  , jev (událost)   A – výsledek příznivý jevu A

o p o p p o o p p p o p p p o o o o o o …………… 1. Hod korunou

o p o p p o o p p p o p p p o o o o o o …………… 1. Hod korunou

o p o p p o o p p p o p p p o o o o o o …………… 1. Hod korunou

2. Měření tloušťky vzorku …… mikrometrem:  = mm vzorek: d = 1.5 mm N = 10N = 100

2. Měření tloušťky vzorku …… mikrometrem:  = mm vzorek: d = 1.5 mm N = 1000 šuplerou:  = 0.05 mm N = 1000

3. Měření doby života pozitronu v Fe: ………….

Pravděpodobnost - Kolmogorovy axiomy Nechť  je prostor jevů pro daný experiment. Potom pravděpodobnost P je každé zobrazení množiny všech podmnožin množiny  do množiny reálných čísel, které splňuje následující podmínky: Některé vlastnosti pravděpodobnosti:

Pravděpodobnostní míra: příklad – n  házení korunou prostor jevů  : n-tice (a 1, a 2,..,a n ), a i = p, o 2 n možností počet jevů: 2 2n pravděpodobnost pravděpodobnost, že nejpozději ve čtvrtém pokusu mi padne panna doplněk

Pravděpodobnost – klasická definice pravděpodobnosti Klasická definice pravděpodobnosti – limita relativních četností jevu A pravděpodobnost jevu A: opakujeme N – krát experiment relativní četnost jevu A : N A – počet výsledků, kdy nastal jev A je nutné mít možnost experiment mnohokrát opakovat

Pravděpodobnost: Bayesovský přístup pravděpodobnost – stupeň víry v platnost dané hypotézy subjektivní - závisí na pozorovateli podmíněná pravděpodobnost

Podmíněná pravděpodobnost: Bayesův teorém Thomas Bayes 1702? – 1761 Divine Benevolence, or an Attempt to Prove That the Principal End of the Divine Providence and Government is the Happiness of His Creatures (1731) Bayesův teorém

Podmíněná pravděpodobnost: Bayesův teorém Thomas Bayes 1702? – 1761 "An Essay towards solving a Problem in the Doctrine of Chances" Reverend Thomas Bayes (Philosophical Transactions of the Royal Society, Volume 53, pages , 1763 ) Richard Price The purpose I mean is, to shew what reason we have for believing that there are in the constitution of things fixt laws according to which things happen, and that, therefore, the frame of the world must be the effect of the wisdom and power of an intelligent cause; and thus to confirm the argument taken from final causes for the existence of the Deity. It will be easy to see that the converse problem solved in this essay is more directly applicable to this purpose; for it shews us, with distinctness and precision, in every case of any particular order or recurrency of events, what reason there is to think that such recurrency or order is derived from stable causes or regulations in nature, and not from any irregularities of chance. - Philosophical Transactions of the Royal Society of London, 1763 Bayesův teorém

Zákon celkové pravděpodobnosti úplný systém disjunktních podmnožin Bayesův teorém

Podmíněná pravděpodobnost: příklad – dveře s pokladem

A C – poklad je za červenými dveřmi A M – poklad je za modrými dveřmi A Z – poklad je za žlutými dveřmi M – hostitel otevře modré dveře (pokud má tu možnost vybírá dveře náhodně)

Podmíněná pravděpodobnost: Bayesův teorém Thomas Bayes 1702 – 1761 apriorní pravděpodobnostvěrohodnostposteriorní pravděpodobnost "An Essay towards solving a Problem in the Doctrine of Chances" Reverend Thomas Bayes (Philosophical Transactions of the Royal Society, Volume 53, pages , 1763 ) Bayesův teorém

Podmíněná pravděpodobnost: příklad – Máte děťátko? prostor jevů:  = {(t,+) (t,-) (n,+) (n,-)} T = {(t,+) (t,-)} – je těhotná N = {(n,+) (n,-)} – není těhotná R + = {(t,+) (n,+)} – test říká ano R - = {(t,-) (n,-)} – test říká ne

MethodLateral flow test Detection level25 mIU/ml Accuracy> 99% SampleUrine Read time2-5 minutes StorageRoom temperature Shelf life24 months from date of manufacture CLIA ClassificationWaived Instant-View® Pregnancy Urine Test Podmíněná pravděpodobnost: příklad – Máte děťátko? NEW Early Detection Ultra Pregnancy test strip Pack. Convenient: Mailed to your Home. Cost: Lowest Internet price guarantee Easy: One Step System. Early: Detects 10 mIU/ml of hCG. Can work up to 3 days earlier than standard tests.) Fast: Reliable results in three minutes. Accurate: Greater than 99% accuracy, sensitivity and specificity in clinical trials. European: Includes multi-lingual Instructions. Delivery: Same day dispatch 1st Class UK delivery. Insert the number of packs you wish to purchase in the box next to the selected item and "add to Basket"

Podmíněná pravděpodobnost: příklad – Máte děťátko? prostor jevů:  = {(t,+) (t,-) (n,+) (n,-)} T = {(t,+) (t,-)} – je těhotná N = {(n,+) (n,-)} – není těhotná R + = {(t,+) (n,+)} – test říká ano R - = {(t,-) (n,-)} – test říká ne

1. učení: stanovení pravděpodobností Podmíněná pravděpodobnost: příklad – Spam filter bogofilter 2. filtrování 2: Nigeria, physics 1: Nigeria, discount 3: love, physics