Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení podmínek pro výuku na gymnáziu Číslo a název klíčové aktivity:VI/2 - Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti
Anotace Název tematické oblasti: Finanční gramotnost pro vyšší gymnázium 3 Název učebního materiálu:Cena Číslo učebního materiálu: VY_62_INOVACE_FG0412 Vyučovací předmět: Základy společenských věd Ročník: ročník čtyřletého gymnázia ročník osmiletého gymnázia Autor: RNDr. Lubomír Pek Datum vytvoření: Datum ověření ve výuce: Druh učebního materiálu: Prezentace Očekávaný výstup: Zná mechanismus tvorby ceny. Roli poptávky a nabídky, uvědomuje si praktiky prodejců při úpravě ceny s cílem prodat zboží co nejlépe. Metodické poznámky:Materiál lze využít při výkladu nového učiva a při frontálním opakování se třídou.
CENA Cena je hodnota zboží nebo služby, sjednaná mezi nabízejícím a poptávajícím při prodeji zboží nebo služeb.
C ENA SE TVOŘÍ PODLE Nákladů Cena je dána součtem přímých a nepřímých nákladů, zisku a DPH. Poptávky Cena je dána zájmem kupujících o zboží a ochotou koupit. Konkurencí Cena je ovlivněna cenami konkurence.
S TEJNÉ ZBOŽÍ, RŮZNÁ CENA ? ANO, CENY SE MOHOU LIŠIT, A TO PODLE : Zákazníka Množství, věrnost, kupní síla Období nové kolekce zboží, posezóní výprodeje Místa prodeje Atraktivnost místa, centrum, periferie Způsobu placení sleva při bezhotovostní platbě Doby prodeje Novinky, ležáky
C ENOVÉ PRAKTIKY PRODEJCŮ Zboží, které potřebujeme prodat je umístěno ve výšce očí Často kupované zboží je dále od vstupu Použití tzv. „Baťovy ceny:“ jen Kč) Cena bez DPH je zvýrazněna (je nižší) Vyšší cena je přeškrtnutá, zboží je v „AKCI“ nebo ve „SLEVĚ“ Výhodné balíčky, doprovodné akce a dárky, možnost výhry Uveďte další praktiky prodejců na zvýšení prodeje
Z DROJE Materiály autora