Číslo: : VY_32_INOVACE_18_12 (20) Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/21.3768 Název:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Příjemce: ZŠ a MŠ České Velenice Třída Čsl. legií.
Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Bedřich Smetana ( zakladatel novodobé české hudby )
Číslo: : VY_32_INOVACE_18_03 (20) Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:
ICT 2 – 3 – 40 Poslech - Bedřich Smetana - Má vlast - Vyšehrad
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_852_7TR_HV Autor: Mgr. Ludmila Večerková.
Madrigal a Fuga.
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Rok v jeho proměnách I. (předvánoční.
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:SLOVANSKÁ VZÁJEMNOST Autor:Mgr.
BEDŘICH SMETANA Významné osobnosti
Název: STAROVĚKÉ ŘECKO Autor: Mgr. Eva Vondrková
Číslo:VY_32_INOVACE_24_04 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Johann Wolfgang.
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Vrcholné státní orgány Autor:
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_857_7TR_HV Autor: Mgr. Ludmila Večerková.
ICT – 2 – 3 – 39 Poslech - Bedřich Smetana - Má vlast - Vltava
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Rok v jeho proměnách IV. -
ICT – 2 – 3 – 21 HV - Bedřich Smetana
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Přínos české kultury 1. část.
Číslo: VY_32_INOVACE_26_19 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Terakotová.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_356_Hudební formy AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
Český hudební romantismus
Číslo: : VY_32_INOVACE_18_09 (20) Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121
Číslo: VY_32_INOVACE_26_15 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Sparta.
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Výukový materiál Bedřich Smetana
BEDŘICH SMETANA (hudební skladatel).
Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121
Číslo: : VY_32_INOVACE_18_07 (20) Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Číslo: : VY_32_INOVACE_18_13 (20) Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Lípa srdčitá Rozmanitost přírody. Lípa srdčitá Rozmanitost přírody.
Číslo: : VY_32_INOVACE_18_06 (20) Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Český hudební romantismus
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Rok v jeho proměnách II. (Vánoce)
Tematická oblast:Dějiny hudebního umění
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Náboženství Autor: Mgr. Jiřina.
Název: Naše bájné pověsti Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
BEDŘICH SMETANA úvod. BEDŘICH SMETANA úvod Narodil se 2. března 1824 v Litomyšli.
Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121
Elektronická učebnice - II
Číslo: : VY_32_INOVACE_18_08 (20) Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Číslo:VY_32_INOVACE_24_05 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Victor Hugo.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
VY_32_INOVACE_I-A-19. Narozen 2. března 1824 v Litomyšli Zemřel 12. května 1884 v Praze.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/18 Název materiálu: Symfonická báseň Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Leon Hahn NÁZEV:VY_32_INOVACE_10:Hudební výchova 9.ročník TÉMA: Český hudební romantismus.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ZŠ Hladké Životice okres Nový Jičín, příspěvková organizace
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Romantismus v hudbě AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Mgr. Jana Doubková Dějiny hudby listopadu 2012
Název školy ZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice Autor Bc. Jiří Grüner
Opakování Osmisměrka.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
VY_32_INOVACE_59_romantismus Autor projektu: Mgr. Renata Holanová
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Název školy: Základní škola Netvořice
Bedřich Smetana Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
AUTOR: Mgr. Bedřiška Koželuhová NÁZEV: VY_32_INOVACE_6B_09
Název: Národní symboly Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy: Základní škola Brandýs nad Labem – Stará Boleslav, Školní 291 Autor: Mgr. Olga Slováková Název materiálu: VY_32_INOVACE_00_VLAST Výchova k.
Název školy ZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice Autor Bc. Jiří Grüner
V dnešní hodině se vypravíme k naší nejdelší
Transkript prezentace:

číslo: : VY_32_INOVACE_18_12 (20) Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Bedřich Smetana 3. část Autor: Mgr. Ivana Písařová Vzdělávací oblast: Umění a kultura Předmět: Hudební výchova Ročník: 8. a 9. Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121

Metodický list - anotace: ●Výukový materiál obsahuje základní informace o díle Má vlast hudebního skladatele Bedřicha Smetany včetně obrazového materiálu (výklad).

Symfonická báseň Symfonická báseň = obvykle jednovětá skladba určená pro orchestr, která patří mezi díla tzv. programní hudby, protože má od svého autora určen jiný nehudební program. Jde o zhudebnění nějakého příběhu nebo obsahu. Námětem je nejčastěji nějaké literární nebo dramatické dílo, které má kořeny v lidové slovesnosti, jako např. legenda, epos, mýtus, pohádka, pověst nebo obraz města či krajiny. Symfonická suita nebo cyklus symfonických básní = více za sebou seřazených symfonických básní.

Bedřich Smetana – Má vlast ● Má vlast je cyklus 6 symfonických básní: ♪ Vyšehrad ♪ Vltava ♪ Šárka ♪ Z českých luhů a hájů ♪ Tábor ♪ Blaník ● Toto dílo s mimohudební tematikou je inspirováno českou historií, legendami a krajinou. Jedná se o Smetanovo vrcholné dílo, které vzniklo v letech 1874 – 1879, kdy byl Smetana zcela hluchý.

Plakát k 1. provedení Mé vlasti

Symfonická báseň Vyšehrad Vyšehrad nad řekou Vltavou.

Symfonická báseň Vyšehrad Vyšehrad začíná zvuky harf středověkého barda Lumíra a přechází v tóny hradní výzbroje. Tato část představuje hlavní motivy, které jsou použity i v dalších částech cyklu (zazní na konci Vltavy, v závěru Blaníku). 4 tóny tvoří základní motiv Vyšehradu (b-es-d-b). V další části Smetana připomíná příběh hradu, používá rychlejší tempo, které připomíná pochod vítězství. Zdánlivě triumfální vyvrcholení je přerušeno krátkou pasáží, zachycující zničení Vyšehradu husity. Poté znovu zazní úvodní pasáž harf, která opět připomíná krásu hradu, který se proměnil v trosky. Báseň končí tiše, což znázorňuje řeku Vltavu protékající pod hradem.

Vltava – symfonická báseň Vltava u vodní nádrže Štěchovice

Vltava Symfonická báseň Vltava je v tónině e moll a je přibližně 12 minut dlouhá. Smetana o ní napsal: „Skladba líčí běh Vltavy, začínaje od prvních obou praménků chladná a teplá Vltava, spojení obou potůčků do jednoho proudu; pak tok Vltavy v hájích a po lučinách, krajinami, kde zrovna se slaví veselé hody; při noční záři lůny rej rusalek; na blízkých skalách vypínají se pyšně hrady, zámky a zříceniny, Vltava víří v proudech Svatojánských; teče v širokém toku dále ku Praze. Vyšehrad se objeví, konečně mizí v dálce v majestátním toku svém v Labi.“

Šárka Slovy autora: „V této skladbě se nemíní krajina, nýbrž děj, bajka o dívce Šárce. Skladba počne líčením rozzuřené dívky, jež pomstu přísahá za nevěrnost milence celému mužskému pokolení. Zdálí je slyšet příchod Ctirada s jeho zbrojnoši, který táhne na pokoření a potrestání dívek. Už zdáli zaslechnou nářek (ač lstivý) přivázané dívky u stromu, při pohledu na ni obdivuje Ctirad krásu její – zahoří milostnými city pro ni, osvobodí ji, ona připraveným nápojem obveselí a opojí jak Ctirada tak zbrojnoše až k spánku. – Na dané znamení lesním rohem, které v dálce ukryté dívky zodpoví, vyhrnou se tyto ku krvavému činu, hrůza všeobecného vraždění, vzteklost nasycené pomsty Šárky – toť konec skladby.“

Z českých luhů a hájů V této symfonické básni se oslavuje krása české krajiny. Pro Smetanu byla inspirací krajina kolem Jabkenic, kde pobýval na sklonku svého života u své dcery Žofie.

Tábor Smetana považoval dobu husitství za vrcholné období českých dějin. Symfonická báseň Tábor je oslavou tohoto období. Podkladem básně je husitský chorál Ktož jsú boží bojovníci, který se V různých podobách objevuje po celou dobu skladby. Titulní strana k partituře Táboru.

Blaník Svatý Václav vyjíždí v čele blanických rytířů z hory (ilustrace Věnceslav Černý)

Blaník Hudebně začíná Blaník přesně tam, kde končí Tábor a objevují se v něm i obdobné motivy. V symfonické básni opět zazní husitský chorál, ale tentokrát jiná pasáž, která se objeví v závěrečné části Blaníku. Původní text převzaté pasáže husitského chorálu „že konečně vždycky s ním zvítězíte“ je odkazem ke vzkříšení českého národa a jeho vítěznému vzestupu.

Zdroje a citace Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Bedřich Smetana [online]. c2013 [citováno ]. Dostupný z WWW: Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Má vlast [online]. c2013 [citováno ]. Dostupný z WWW: Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Symfonická báseň[online]. c2012 [citováno ]. Dostupný z WWW: %C5%88&oldid= Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Vltava [online]. c2013 [citováno ]. Dostupný z WWW: Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Přírodní park Česká Kanada [online]. c2012 [citováno ]. Dostupný z WWW: _park_%C4%8Cesk%C3%A1_Kanada&oldid=

Použitá literatura VRKOC ̌ OVA, Ludmila. Slovnic ̌ ek hudebnich osobnosti. 1. vyd. Praha: L. Vrkoc ̌ ova, 1999, 199 p. ISBN