Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 OSVÍCENSTVÍ PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/34.0861 MODERNIZACE VÝUKY
Anotace Předmět: český jazyk a literatura Ročník: I. ročník SŠ Tematický celek: od klasicismu k romantismu Klíčová slova: osvícenství, lidský rozum, encyklopedie, Diderot, Rousseau, Voltaire Forma: výklad Datum vytvoření: 9. 11. 2012
OSVÍCENSTVÍ
Podstata osvícenství rozvoj v 18. století ve Francii rozvoj věd, zájem o poznání zdůraznění úlohy lidského rozumu kritika církve, odmítání tradic, podpora myšlenek rovnoprávnosti a svobody
Které společenské vrstvě vyhovují tyto názory Které společenské vrstvě vyhovují tyto názory? Kdo se tedy stává propagátorem osvícenských myšlenek?
Encyklopedisté skupina filozofů, literátů a vědců společně pracují na Encyklopedii aneb Racionálním slovníku věd, umění a řemesel hlavní redaktor Denis Diderot přispěvatelé např. Voltaire, J. J. Rousseau, Ch. L. Montesquieu podporovali vzdělanost, věřili, že věda přispěje k řešení společenských problémů
Co je podstatou encyklopedií? Jaké znáte?
román psaný formou dopisů dívka přinucená žít v klášteře DENIS DIDEROT (1713-1784) Obrázek č. 1 hlavní redaktor a vydavatel Encyklopedie literární dílo – Jeptiška román psaný formou dopisů dívka přinucená žít v klášteře kritika tehdejších poměrů – život jeptišek, klášterní řád
Jeptiška „Všechno bylo připraveno už den předtím, zvony vyzváněly a všem oznamovaly, že od té chvíle bude další člověk nešťastný. Srdce mi bušilo. Přišly mě obléknout, neboť to je den svátečního oblečení. Když si vzpomínám na všechnu tu obřadnost, mám i teď pocit něčeho slavnostního, co musí dojmout mladou nevinnou dívku, která po jiném životě netouží. Provázely mě do kostela, sloužila se mše svatá; dobrák vikář myslel, že jsem se odevzdala do vůle Boží a proslovil dlouhé kázání, v němž obrátil každé slovo naruby; bylo to všechno směšné, mluvil o štěstí, o víře, o odvaze a horlivosti a všech těch krásných citech, které u mne předpokládal.“ M. Sochrová, Čítanka I k Literatuře v kostce, str. 114
Jaké konkrétní situace se ukázka týká Jaké konkrétní situace se ukázka týká? Jakým způsobem se zde podává kritika církve? Charakterizujte hlavní hrdinku příběhu? Najděte v tomto díle rysy osvícenského pohledu na svět.
JEAN JACQUES ROUSSEAU (1712-1778) Obrázek č. 2 filozof, spisovatel, kritik dílo Emil čili O výchově obsahuje rysy uměleckého díla, díla pedagogického i filozofického vzor pro výchovu mladých mužů potřeba vlivu přírody, omezit vliv civilizace
Co si představíte pod pojmem harmonicky rozvinutá osobnost člověka?
Emil čili O výchově „Lidé nejsou od přírody ani králi, ani velmoži, ani dvořany, ani boháči, všichni se rodí nazí a chudí, všichni podrobení životním neštěstím, zármutkům, nehodám, bolestem všeho druhu; konečně všichni jsou odsouzeni k smrti. To jest pravý stav člověka, z něhož není vyňat žádný smrtelník. Začnete tedy studovat v lidské přirozenosti to, co je od té přirozenosti neodlučitelné; to nejlépe působí pravou humanitu.“ M. Sochrová, Čítanka I k Literatuře v kostce, str. 115
Jaké typické názory autora lze vyčíst z této ukázky?
VOLTAIRE (1694-1778) Obrázek č. 3 filozof, historik, spisovatel podporoval myšlenku rovnosti všech lidí odpůrce násilí, pověr, válek, absolutismu, náboženského fanatismu
Vysvětlete pojmy absolutismus a fanatismus Vysvětlete pojmy absolutismus a fanatismus. Uveďte konkrétní příklady těchto jevů.
Voltaire - citáty „Člověk se narodil k činnosti. Nebýt ničím zaměstnán a neexistovat je pro člověka totéž.“ „Filosof je milovníkem moudrosti, lépe řečeno, pravdy. Všichni filosofové se vyznačovali těmito vlastnostmi. Ve starověku není jediného filosofa, který neposloužil lidem příklady ctností a morálním poučením. Všichni se mohli mýlit v oblasti fyziky, ale tu tak málo potřebujeme v praktickém životě, že filosofové by se bez ní obešli. Celá staletí trvalo, než lidé poznali část zákonů přírody. Ale moudrému stačí jediný den, aby poznal povinnosti člověka.“
Objasněte podstatu těchto citátů. Najděte v nich rysy osvícenství.
Shrnutí rozvoj osvícenství ve Francii v 18. století zdůraznění úlohy rozumu a vzdělání práce na Encyklopedii Diderot, Rousseau a Voltaire – všestranně zaměření osvícenci – práce beletristické, pedagogické i folozofické
Použité zdroje Literatura BALAJKA, Bohuš. Přehledné dějiny literatury I. Praha: Fortuna, 1995. ISBN 176-523-95. POLÁŠKOVÁ, Taťána, Kateřina SRNSKÁ, Alena ŠTĚPÁNKOVÁ a Vlasta TOBOLÍKOVÁ. Literatura pro 2. ročník středních škol: Učebnice. Brno: Didaktis, 2009. ISBN 978-80-7358-129-9. SOCHROVÁ, Marie. Čítanka II. k Literatuře v kostce. Praha: Fragment, 2008. ISBN 978-80-253-0187-6.
Použité zdroje Obrázky Internet Obrázek č. 1 Wikipedie: otevřená encyklopedie. [online]. [cit. 2012-11-11]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Denis_Diderot Obrázek č. 2 Wikipedie: otevřená encyklopedie. [online]. [cit. 2012-11-11]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Jean-Jacques_Rousseau Obrázek č. 3 Wikipedie: otevřená encyklopedie. [online]. [cit. 2012-11-11]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Voltaire Internet Wikicitáty [online]. [cit. 2012-11-11]. Dostupné z: http://cs.wikiquote.org/wiki/Voltaire