Filozofie 20. století – Filozofie života a hermeneutika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Advertisements

Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Anotace: Výklad zaměřený na vývoj filozofických směrů
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Platón Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Filozofie a věda, náboženství a umění
Oběh vzduchu na Zemi Název školy
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Postimpresionismus - Gogh Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Národy světa Název školy
Socioekonomická geografie
Srovnej 1. a 2. světovou válku - zbraně
Východoasijská náboženství
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Platón Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Náboženství Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Filozofie 20. století – Filozofie bytí Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Podstata filozofie Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Funkcionalistický Zlín – významné stavby
Měsíc Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Etapy českého národního obrození
Čas a časová pásma Název školy
Náboženství - opakování
Leonardo da Vinci Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Úvod do dějepisu. Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Filozofie 20. století – Francouzský existencialismus
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Symbolismus Název školy
Socioekonomická geografie - opakování
Marek Zámečník C4A ŽIVOTNÍ SÍLA.   francouzský filozof  představitel filozofie života  z rodiny židovského hudebníka  studium matematiky.
Filozofie 20. století – Německý existencialismus
Světové obyvatelstvo 1 Název školy
Pop-art Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Sokrates Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Funkcionalistický Zlín
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Filozofie 20. století - Fenomenologie
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Filozofie období helénismu - skepticismus Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Giuseppe Arcimboldo Název školy
Poznávání krajů českých
Poznávání krajů moravských
Tibet Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Empirismus Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Surrealismus Název školy
Matyáš Bernard Braun Název školy
Geometrická abstrakce
Úvod do počítačových sítí
Datové formáty Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Pravěk I Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Land-art Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Postimpresionismus – Cézanne, Gauguin Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Právní a politické myšlení v období renesance a baroka Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Futurismus Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Impresionismus Název školy
Literatura Filozofie. Základní literatura McGREAL,Ian,P. Velké postavy východního myšlení. Slovník myslitelů. Praha: Prostor, ISBN
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Filozofie osvícenství v Německu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Filosofická antropologie
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Filozofie 20. století – Filozofie života a hermeneutika Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM Filozofie 20. století – Filozofie života a hermeneutika Označení DUM VY-32-INOVACE-06_1_15 Autor Mgr. Eva Adamíková Datum 25. 11. 2012 Vzdělávací oblast Člověk ve společnosti Vzdělávací obor Občanský a společenskovědní základ Tematický okruh Dějiny světové filozofie Ročník 3. ročník gymnázia www.zlinskedumy.cz

Filozofie života a hermeneutika

Co se dozvíte? uvědomíte si rozdílnost mezi přírodními a duchovními vědami, uvědomíte si nutnost vzájemného propojení duchovních a přírodních věd, pro duchovní vědy může mít jeden fakt několik významů, intuice tvoří součást našeho života a poznání, zkusili jste se někdy zeptat na něco, o čem jste vůbec nic nevěděli, je to vůbec možné

Filozofie života Pozitivismus a novopozitivismus se domnívaly, že za základ popisu světa mohou považovat fakta – empiricky vykazatelné a experimentálně prokazatelné danosti Na přelomu 19. a 20. stol. se scientistické hledisko dostalo do vážné krize

Objektivní fakta ve společenských vědách neobstojí Historická fakta je potřeba zařadit do souvislostí a vysvětlit Historie je zde proto, abychom jí porozuměli, nikoli abychom ji pouze popsali a archivovali Reakcí na scientismus byla filozofie života a hermeneutika

Filozofové života pokračují v myšlení A. Schopenhauera a F Filozofové života pokračují v myšlení A.  Schopenhauera a F. Nietzscheho, chtějí porozumět „živoucímu životu“ Ve svém myšlení jsou: Pluralisty Objektivisty Iracionalisty

Wilhelm Dilthey (1833 – 1911) Německý filozof a psycholog Duchovní vědy mají jiné metody a postupy Porozumění se dosahuje „zevnitř“ Vcítěním se do interpreta Vcítěním se do kontextu

Obrázek 1.

Kategorie prožitku a znovuprožívání Díky jim člověk dospívá k pochopení vlastní dějinnosti Historie je neuzavřenou výzvou Zakládá přítomnost a budoucnost

Henri Bergson (1859 – 1941) Francouzský filozof a spisovatel Nositel Nobelovy ceny za literaturu – 1928 Intuitivismus Intuice – forma poznání, vhled Bezprostřední poznání Spojuje instinkt a intelekt Obrázek 2.

Vitalismus názor, podle něhož v živých organismech působí ještě jiné zákonitosti, např. životní síla – élan vital, kterou nemůžeme fyzikálně a chemicky postihnout Za základní rozměr skutečnosti považuje čas, prostor je vždy až odvozený Každý děj, jev má časové rozprostření – určitý zážitek, který je jim vyvolán

Je provázen vzpomínkou, pamětí Má tvůrčí povahu Je přeléváním z minulosti do budoucnosti K prostoru řadí rozum K času intuici Dílo: „Dva prameny morálky a náboženství“ Uzavřená společnost ukládá jednotlivci totalitu postojů – neosobní morálka

Otevřená společnost naopak spočívá na svobodě, lásce a milovaném vzoru Velmi čtivý sloh, hluboký estetický zážitek Homo faber – nebezpečí vidět svět jen očima matematiky, mechaniky, techniky – plochý člověk, zredukovaný, vyrábějící

Člověk, který chce učinit z přírody poslušného služebníka, ale obětí se stává nakonec on sám… „Člověk má vynaložit na to, aby si zjednodušil život stejné úsilí, jaké vynakládá, když si ho komplikuje“

Hermeneutika Posel bohů Hermes, nejen lidem zvěstoval, ale také vysvětloval Je to směr nebo metoda Důležitá v umění, historii, teologii, lingvistice „Neboť, co nepatří k naší jazykově pojaté orientaci ve světě?“

Jazykový charakter našeho bytí prochází celoživotní revizí Současné poznání x dřívější poznání x tradice

Hans Georg Gadamer (1900 – 2002) Základním problémem je porozumění Mohu se ptát, když mám alespoň jakési povědomí Na začátku musí tedy být předporozumění Obrázek 3.

Předporozumění dělíme: Předporozumění společné dějinné situace Individuální dějinnost (původ a průběh života) Hermeneutický kruh: Počáteční předporozumění Tázání se Konečné porozumění To je možné jen tak, že ten kdo se snaží porozumět, vnáší do toho své vlastní předpoklady

Dnes je problémem hermeneutiky výklad, vysvětlení a pochopení textů, nauk, událostí, faktů Svět je komunikativně prožívaný a jazykově odhalovaný Historie se proměňuje s horizontem porozumění (předporozumění historiků)

Dějiny se neustále přepisují… Musím umět naslouchat Nechat se oslovovat Umět se tázat

Otázky: Proč je důležitá empatie při jednání s lidmi? Využíváte v životě intuici? Dává 21. století za pravdu H. Bergsonovi ve vztahu člověka a přírody? Vysvětli termín homo faber. Je umění předávat lidem myšlenky a informace?

Proč je v životě člověka důležitý jazyk, slovní zásoba, rétorika? Diskutujte na téma kontroverzních historických událostí, např. odsun sudetských Němců Můžeme v uzavřených společnostech vůbec hovořit o morálce?

Odpovědi Empatie je základní předpoklad mezilidské komunikace, pohled na problém očima toho druhého… Intuici využívá každý, ale každý ji připisuje jiný význam, hodnotu. H. Bergson hovořil o vztahu člověka k přírodě, o nutnosti péče člověka o přírodu. Bergsonův „homo faber“ je člověk, který vidí svět jen očima čísel, techniky a mechaniky.

Předávání vědomostí a informací je um, na kterém musí člověk celý život pracovat, učit se a zdokonalovat svůj projev. Kvalita lidského projevu a komunikace se odvíjí od jeho slovní zásoby, správné artikulace, intonace atd. Diskuze na kontroverzní historická témata… Někteří etici hovoří o tom, že prakticky morálka neexistovala, protože lidé nemuseli volit, rozhodovat se, druzí hovoří o morálce dvojí: soukromé a veřejné…

Zdroje: ANZENBACHER, Arno. Úvod do filozofie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, ISBN 80-40-25414-4. BLECHA, Ivan a kol. Filozofický slovník. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1998, ISBN 90-7182-064-4. BLECHA, Ivan. Filozofie. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002, ISBN 80-7182-147-0. STÖRIG, Hans Joachim. Malé dějiny filozofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2000, ISBN 80-7192-500-4

Obrázek 1. : AUTOR NEUVEDEN. http://commons. wikimedia. org [online] Obrázek 1.: AUTOR NEUVEDEN. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 10.2.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/df/Dilthey1-4.jpg Obrázek 2.: AUTOR NEUVEDEN. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 10.2.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ed/Henri_Bergson_%28Nobel%29.jpg Obrázek 3.: AUTOR NEUVEDEN. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 10.2.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/35/Gadamer-tablica.JPG