Škola Střední průmyslová škola Zlín

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
UCHO Marcela Hanáková.
Advertisements

Smysly Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci smyslové soustavy.
Smyslová soustava člověka
SLUCH Základní škola, Vlašim, Březinská 1702
Tematická oblast: biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Smyslová ústrojí Funkce:
BIOLOGIE ČLOVĚKA SMYSLOVÁ ÚSTROJÍ
Sluchové ústrojí, rovnovážné ústrojí
Autor: Lenka Kraváčková
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název Smyslová soustava – rovnovážné ústrojí, chuť a čich
Smyslové vnímání autor: David Hainall.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Smysly - sluch (c) Mgr. Martin Šmíd.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Lidské smysly - sluch Sluch je nejcitlivějším lidským smyslem
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Ústrojí sluchové a rovnovážné – organum vestibulocochlearis
Čidla receptory.
SOUSTAVA SMYSLOVÁ – UCHO (sluchový orgán)
SMYSLOVÁ SOUSTAVA OPAKOVÁNÍ.
Autor: Lenka Kraváčková
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Sluchové ústrojí - přijímá zvukové podněty, jeho součástí je i rovnovážný aparát - orgánem sluchu je ucho, dělí se na tři části: vnější, střední a vnitřní.
Vznik A složení LIDSKÉHO hlasu
Název Smyslová soustava – sluchové ústrojí Předmět, ročník
Sluch a rovnovážné ústrojí
Škola Střední průmyslová škola Zlín
VY_III/2_INOVACE_111_Smyslová ústrojí
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
SMYSLY ČLOVĚKA.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Smyslové orgány. Smyslová ústrojí (čidla) obsahují smyslové buňky (receptory) Receptory: - z vnějšího prostředí - z vnitřních orgánů - z pohybové soustavy.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Smyslové vnímání autor: David Hainall.
SMYSLOVÁ SOUSTAVA Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Škola Střední průmyslová škola Zlín
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Smysly.
Smyslové vnímání 1.část Filip Bordovský.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Vytvořil:Marek Maxian Texty jsem čerpal z.wikipedie.
SMYSLY.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Smyslové vnímání Sluch
SLUCH, ROVNOVÁHA smysly. Anotace Určeno pro žáky 8. ročníku ZŠ Prezentace seznamuje s jedním smyslem z celku smyslová soustava.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_30_01_sluch. POPIS č.4 - na tomto snímku jsou vypsány poznatky ke smyslovému ústrojí sluchu, ke sluchové rovnováze,
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník.
Sluch.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_31_Smysly.
Smyslová ústrojí Funkce:
Ústrojí sluchu Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_16_PŘÍRODOPIS
VY_32_INOVACE_13_PR_SLUCH
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Zdeněk Ogrodník NÁZEV: Ústrojí sluchu TÉMATICKÝ CELEK: Biologie člověka.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Transkript prezentace:

www.zlinskedumy.cz Škola Střední průmyslová škola Zlín VY_32_INOVACE_23_20 Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací oblast Přírodovědné vzdělávání Vzdělávací obor Člověk a příroda Tematický okruh Biologie člověka Téma Tematická oblast Název Smysmy člověka – 2. část Autor Mgr. Dana Kuczmanová Vytvořeno, pro obor, ročník 08-2012, LYT 1. ročník, STA 1. ročník, ELE 1.ročník Anotace Prezentace – Smysly člověka – sluch, rovnováha Přínos/cílové kompetence Žák pozná stavbu a funkci orgánových soustav lidského těla www.zlinskedumy.cz

Smysly člověka Smysly člověka Žáci se seznámí se stavbou a funkcí smyslových receptorů Smysly člověka – sluch, rovnováha Základní typy tkání a buněk Učivo navazuje na znalosti žáků o buňce Učivo je určeno pro žáky 1. ročníku SPŠ.

Sluchové ústrojí Poskytuje člověku informace o vnějším prostředí. Jaký je význam sluchu? Poskytuje člověku informace o vnějším prostředí. Vyjmenujte části ucha, které si pamatujete.

Stavba sluchového ústrojí [01]

1. Zevní ucho Boltec – Z jaké tkáně je tvořen boltec? Jakou má funkci? Z chrupavky. Zachytává zvukové vlny. Zvukovod – trubička – 2,5 cm, obsahuje mazové žlázy – zajišťují pružnost bubínku. Bubínek – pružná tenká blána, která se rozkmitá působením zvukových vln

2. Střední ucho Dutina ve spánkové kosti spojené Eustachovou trubicí s nosohltanem. Obsahuje 3 kůstky: kladívko, kovadlinka, třmínek. Kůstky vytvoří systém pák, který až 30 zvyšuje sílu kmitu. Doplňte názvy k písmenům a - d [02]

Střední ucho a – bubínek b – kladívko c – kovadlinka d - třmínek

3. Vnitřní ucho Uloženo v dutinách skalní kosti. Stavba: Hlemýžď 3 polokruhovité kanálky Vejčitý a kulovitý váček

Cortiho orgán Je to vlastní sluchový orgán – uložen v hlemýždi. Blanitý hlemýžď je slepá vazivová trubička stočená do 2,5 závitu. Uvnitř je tekutina endolymfa, membrána a vláskové buňky. Zvuková vlna se přenese na membránu, endolymfu a na vlásky buněk – z nich vedou nervové výběžky do sluchového nervu. [03]

Čidlo statické Vejčitý a kulovitý váček. Uvnitř je rosolovitá hmota, v ní jsou krystalky uhličitanu vápenatého – otolity. Ty působí na vláskové buňky – tím zaznamenávají změnu polohy hlavy a zrychlený pohyb. [04]

Čidlo kinetické 3 polokruhovité kanálky Uvnitř je tekutina endolymfa a vláskové buňky Zaznamenávají zrychlený pohyb kruhový. Déle trvající dráždění kinetického čidla způsobuje nevolnosti – kinetózy. (na kolotoči, v autě, na lodi,…)

Čichové ústrojí Čichový epitel v horní části dutiny nosní. Patří mezi chemoreceptory. Reaguje na chemické látky v prostředí. Čich člověka je méně citlivý než u zvířat. Je adaptabilní. [05]

Chuťové ústrojí V chuťových pohárcích na jazyku. Chemoreceptor. [06]

termoreceptory Vnímají teplotu. Jsou jen volnými zakončeními nervových vláken. Nejvíce – obličej, hřbet ruky. Nejméně - záda

nociceptory Vnímání bolesti. Stimulovány látkami, které vylučuje poškozená tkáň. Zajišťují ochranu organismu. Nejsou adaptabilní.

Seznam citací NOVOTNÝ , HRUŠKA. Biologie člověka pro gymnázia. Ostrovní 30, Praha 1: Fortuna, 2003, ISBN 80-7168-819-3 [01]http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Anatomy_of_the_Human_Ear_cs.svg [02]http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Trommelfell.png [03]http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Organ_of_Corti_multilingual.svg [04]http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Britannica_Ear_2.jpg [05]http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Head_olfactory_nerve_- _olfactory_bulb_ja.jpg [06]http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Anatomy_and_physiology_of_an imals_Taste_buds_on_the_tongue.jpg