www.zlinskedumy.cz Škola Střední průmyslová škola Zlín VY_32_INOVACE_23_20 Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací oblast Přírodovědné vzdělávání Vzdělávací obor Člověk a příroda Tematický okruh Biologie člověka Téma Tematická oblast Název Smysmy člověka – 2. část Autor Mgr. Dana Kuczmanová Vytvořeno, pro obor, ročník 08-2012, LYT 1. ročník, STA 1. ročník, ELE 1.ročník Anotace Prezentace – Smysly člověka – sluch, rovnováha Přínos/cílové kompetence Žák pozná stavbu a funkci orgánových soustav lidského těla www.zlinskedumy.cz
Smysly člověka Smysly člověka Žáci se seznámí se stavbou a funkcí smyslových receptorů Smysly člověka – sluch, rovnováha Základní typy tkání a buněk Učivo navazuje na znalosti žáků o buňce Učivo je určeno pro žáky 1. ročníku SPŠ.
Sluchové ústrojí Poskytuje člověku informace o vnějším prostředí. Jaký je význam sluchu? Poskytuje člověku informace o vnějším prostředí. Vyjmenujte části ucha, které si pamatujete.
Stavba sluchového ústrojí [01]
1. Zevní ucho Boltec – Z jaké tkáně je tvořen boltec? Jakou má funkci? Z chrupavky. Zachytává zvukové vlny. Zvukovod – trubička – 2,5 cm, obsahuje mazové žlázy – zajišťují pružnost bubínku. Bubínek – pružná tenká blána, která se rozkmitá působením zvukových vln
2. Střední ucho Dutina ve spánkové kosti spojené Eustachovou trubicí s nosohltanem. Obsahuje 3 kůstky: kladívko, kovadlinka, třmínek. Kůstky vytvoří systém pák, který až 30 zvyšuje sílu kmitu. Doplňte názvy k písmenům a - d [02]
Střední ucho a – bubínek b – kladívko c – kovadlinka d - třmínek
3. Vnitřní ucho Uloženo v dutinách skalní kosti. Stavba: Hlemýžď 3 polokruhovité kanálky Vejčitý a kulovitý váček
Cortiho orgán Je to vlastní sluchový orgán – uložen v hlemýždi. Blanitý hlemýžď je slepá vazivová trubička stočená do 2,5 závitu. Uvnitř je tekutina endolymfa, membrána a vláskové buňky. Zvuková vlna se přenese na membránu, endolymfu a na vlásky buněk – z nich vedou nervové výběžky do sluchového nervu. [03]
Čidlo statické Vejčitý a kulovitý váček. Uvnitř je rosolovitá hmota, v ní jsou krystalky uhličitanu vápenatého – otolity. Ty působí na vláskové buňky – tím zaznamenávají změnu polohy hlavy a zrychlený pohyb. [04]
Čidlo kinetické 3 polokruhovité kanálky Uvnitř je tekutina endolymfa a vláskové buňky Zaznamenávají zrychlený pohyb kruhový. Déle trvající dráždění kinetického čidla způsobuje nevolnosti – kinetózy. (na kolotoči, v autě, na lodi,…)
Čichové ústrojí Čichový epitel v horní části dutiny nosní. Patří mezi chemoreceptory. Reaguje na chemické látky v prostředí. Čich člověka je méně citlivý než u zvířat. Je adaptabilní. [05]
Chuťové ústrojí V chuťových pohárcích na jazyku. Chemoreceptor. [06]
termoreceptory Vnímají teplotu. Jsou jen volnými zakončeními nervových vláken. Nejvíce – obličej, hřbet ruky. Nejméně - záda
nociceptory Vnímání bolesti. Stimulovány látkami, které vylučuje poškozená tkáň. Zajišťují ochranu organismu. Nejsou adaptabilní.
Seznam citací NOVOTNÝ , HRUŠKA. Biologie člověka pro gymnázia. Ostrovní 30, Praha 1: Fortuna, 2003, ISBN 80-7168-819-3 [01]http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Anatomy_of_the_Human_Ear_cs.svg [02]http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Trommelfell.png [03]http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Organ_of_Corti_multilingual.svg [04]http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Britannica_Ear_2.jpg [05]http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Head_olfactory_nerve_- _olfactory_bulb_ja.jpg [06]http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Anatomy_and_physiology_of_an imals_Taste_buds_on_the_tongue.jpg