Jak učit zvuk Jan Langmajer.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Seznámení s prostředím programu
Advertisements

Zvuk v počítači.
Klíčová aktivita: 32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
HARDWARE 1 STAVBA PC 6. ročník verze
Zvuková karta Petr Drlík, 4.I.
POČÍTAČ.
Vytvořil: Martin Šturc
Vstupní a výstupní zařízení
HARDWAROVÉ POŽADAVKY NA MULTIMEDIÁLNÍ POČÍTAČ
Základy počítačů a kancelářský software
Elektrotechnika Automatizační technika
PC komponenty.
Multimédia ve vzdělávání ZVUK
Ovládací jednotka AZJ 530 Přepínač „FUNKCE“ Osvětlení
Blokové schéma PC a jeho hardwarová realizace
Zvuk Mechanické vlnění vzduchu.
Anotace Žák dokáže popsat a zařadit výstupní zařízení HW Autor Petr Samec Jazyk Čeština Očekávaný výstup Dokáže definovat typy výstupního zařízení HW Speciální.
Klíčová aktivita:32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada číslo: Výstup číslo:04 19 Autor:Petr Lukáš Vzdělávací oblast:Fyzika Výuková hodina:Zvuková.
Hardwarové vybavení počítače
Hardware a software.
Jak učit práci s videem.. Body učiva k práci s videem: 1. Co jsou videosoubory. 2. Typy videosouborů. 3. Kvalita videosouborů. 4. Jak přehrávat videosoubory.
Jak pracuje počítač vstupní a výstupní zařízení počítače
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
Elektronická zařízení
Referát č. 3 Počítač, jeho komponenty a periferní zařízení (principy fungování, digitální záznam informací, propojení počítače s dalšími (digitálními)
 oblast informačních a komunikačních technologií  sloučení audiovizuálních technických prostředků s počítači či dalšími zařízeními  multimediální systém.
Počítače XIII - zvukové karty Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Audacity Filip Mečíř. O co se jedná Zvukový editor a rekordér Multiplatformní software-pro Windows, Mac i Linux.
Co jsou to multimédia Bohumil Bareš.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Pavel Dvořák Gymnázium Velké Meziříčí Počítačová sestava – další vstup/výstupní zařízení Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Datum vytvoření:9.
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
HARDWARE – DÍLY POČÍTAČE
Analogově digitální převodník
ROZŠIŘUJÍ MOŽNOSTI PC ZASUNUJÍ SE DO SLOTŮ. IO KARTA PRO PŘIPOJENÍ PERIFERNÍCH ZAŘÍZENÍ K PC ( VSTUPŮ A VÝSTUPŮ ) OBSAHUJE PORTY: A/ SÉRIOVÉ – COM1, COM2.
Programovatelné automaty AD převodníky 12
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM VY_32_INOVACE_02A18 Autor Ing. Jiří Kalousek Období vytvoření duben 2014.
Zvuková karta rozšiřující karta (v provedení ISA nebo PCI) do sběrnice základní desky zajišťující zvukový vstup a výstup někdy bývá přímo integrována na.
Karolína Hlaváčková, Leoš Kalina, Matyáš Baloun
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Hardware osobních počítačů
Multimédia.
Univerzita třetího věku kurz Pokročilý Multimedia – Obrázky, Video a Hudba.
Multimédia Žlutířová Eva.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
2N Net Audio systém. Co je 2N Net Audio systém? Kompletní systém veřejného ozvučení Systém pro přehrání podkresové hudby Veřejná hlášení In-Store Radio.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
PROGRAMY PRO ZPRACOVÁNÍ ZVUKU MARTIN BÁRTA. Obsah tématu  Rozdělení funkcí v nahrávacím řetězci  Nahrávání a editace  Postprodukce  Mastering  Software.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Marcel Bednařík NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_INF_18.
Multimédia základní informace Co to jsou „multimédia“?   multi: více   média: tisk (text, obrázky), rozhlas (zvuk), televize (video), internet 
Inf Ztrátová a bezztrátová komprese zvuku. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Inf Analogové a digitální zařízení. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Mgr. Roman Nedorost STAVBA PC Pořadové číslo projektu CZ.1.07/1.1.18/ „Řemesla s techniky začneme od píky“ Datum vytvoření: Datum.
Elektrofony Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_IVT_1_KOT_11_PRIDAVNE_KARTY.
Zvuk. Co je to zvuk Zvuk - jedná se o mechanické vlnění, které je schopen člověk vnímat a také rozlišovat. – Základní vlastností je frekvence, kterou.
Základní škola a mateřská škola Lázně Kynžvart Autor: Mgr. Petra Šandová Název: VY_32_INOVACE_5B_INF3_08_Části počítače a přídavná zařízení Téma: Části.
Inf Formáty zvukových souborů a videosouborů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
EU peníze školám Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Inovace školství Šablona - název Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Porty a rozhraní Markéta Koubíková.
Záznamová media Vaníčková Zdeňka 1.L.
Elektroakustické měniče
Prezentace Téma: stereo reproduktory. Prezentace Téma: stereo reproduktory.
Hardware číslicové techniky
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Autor: Mgr. Václav Chvál
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Periférie: Periferie je zařízení, které se připojuje k počítači a rozšiřuje jeho možnosti. Zpravidla slouží ke vstupu a výstupu dat do/z počítače. K.
Transkript prezentace:

Jak učit zvuk Jan Langmajer

Úvodem: Výuka zvuku je velice zajímavé učivo, které žáky zaujme a baví. I když výuka zvuku je poměrně důležitá, tak si myslím, že je na některých školách opomíjena, nebo na ni není dostatečné vybavení. K čemu mi bude se dívat na film na počítači bez zvuku, nebo poslouchat písničky které budou němé?

Nástroje k výuce: Předpokladem je, že počítač je vybavený zvukovou kartou a reproduktory (sluchátky). Učitel by měl zajistit dostatek mikrofonů (sluchátek s mikrofonem pro každý počítač) Softwarové vybavení Data projektor pro názornou výuku Softwarové vybavení – spousta kvalitního softwarového vybavení pro zvuk je zdarma a nechá se stáhnout z internetu.

Seznámení s základními pojmy: Učitel by měl žáky seznámit se základními pojmy jako jsou: Zvuková karta Reproduktory Mikrofon Ovladače hlasitosti ve Windows Software pro úpravu a práci se zvukem Učitel by měl děti seznámit se základními pojmy. Podle mě je to těchto 5 základních oblastí.

Zvuková Karta Zvuková karta je rozšiřující karta počítače pro vstup a výstup zvukového signálu, ovládaná programem. Typická zvuková karta obsahuje zvukový čip, který provádí digitálně-analogový převod nahraného nebo vygenerovanáho digitálního záznamu. Tento signál je přiveden na výstup zvukové karty (většinou 3,5mm jack-sluchátkový). Zvuková karta také má „line in“ konektor, do kterého je možné připojit kazetový přehrávač nebo podobný zdroj zvukového signálu. Zvuková karta tento signál zdigitalizuje a uloží (pomocí příslušného počítačového programu) na pevný disk. Digitalizace se provádí pomocí vzorkování. V každém časovém intervalu se zjistí a zaznamená aktuální stav signálu, neboli vzorek. Čím kratší je interval mezi vzorkováním, tím vyšší je vzorkovací frekvence, tím více vzorků bude pořízeno a tím bude výsledný záznam kvalitnější. Druhý faktor, který určuje kvalitu digitálního signálu je počet použitých úrovní v každém ze vzorků. Používáné vzorkovací frekvence: 11025 Hz (telefonní kvalita), 22050 Hz (radio kvalita) 44100 Hz (CD kvalita). Počet bitů na jeden vzorek je 8 nebo 16. Třetí konektor, který většina zvukových karet má, se používa k přímému připojení mikrofonu. Signál z něj je možné také nahrávat na pevný disk nebo ho jinak zpracovat. Většina zvukových karet má také MIDI a GamePort konektor. Konektor MIDI slouží k připojení např. elektrických varhan, nebo jiného zdroje digitálního signálu. Pokud nahráváme z MIDI tak nemusíme provádět vzorkování. Do počítače se uloží informace o tom, který nástroj hraje, výška tónu, délka tónu, dynamika úhozu na klávesu, atd. Rozhraní GamePort složí k připojení Joysticku. Výrobci zvukových karet: nejrozšířenější a nejpopulárnější jsou zvukové karty značky Sound Blaster. Co to je, kde ji najdeme v počítači, jaké může mít vstupy a výstupy, výrobci zvukových karet, jejich využití.

Reproduktory: Reproduktory jsou elektro-akustické měniče, tj. zařízení, které přeměňují elektrický proud na zvuk. Obvykle se skládají z membrány, vyrobené z plastu nebo papíru, a z elektromagnetu, do něhož je přiváděn vstupní signál. Zvláštním případem reproduktoru jsou sluchátka. Kromě principu elektromagnetu se v některých případech používá k rozkmitání membrány i piezoelektrický jev. (piezoelektrický jev způsobuje, že po zavedení elektrického napětí na speciálně vybroušený krystal se krystal zdeformuje díky malé velikosti krystalu jsou jeho deformace rychlé a může tak dobře reprodukovat vysoké signály) Soustavy reproduktorů počet reproduktorů se udává dvěma čísly 5.1 znamená 5 satelitů (malé reproduktory na střední a vyšší kmitočty) a jeden subwoofer nejdříve stačily soustavy 2.0 ale později se objevují sestavy 2.1, 4.0, 4.1 standardem se stalo 5.1 (obrázek) nejlepší zvukové karty podporují 7.1 Výrobci reprodukotrů: Genius, Creative, Logitech…

Mikrofon slouží jako převodník zvuku na elektrický signál, např. k zaznamenání řeči do počítače v poslední době se využívá při telefonování přes internet nebo při video konferencích i když se používá stejného konektoru jako u reproduktorů není jeho zapojení stejné !!! je třeba dávat pozor při zapojování, aby nedošlo k poškození mikrofonu nebo reproduktorů Co to je, k čemu se dá využít, zapojení.

Software: Učitel by se měl zmínit o používaném softwaru na tvorbu hudby, přehrávání hudby a o záznamu zvuku. Např.: Profesionální programy na tvorbu hudby: Cakewalk, Stainberg Studio, Fruity Loops, Reason… Populární přehrávače: Windows Media Player, Winamp… Záznam Zvuku: EAC, Wave Studio, MusicMatch, Nero… Učitel by se měl zmínit o používaném softwaru na tvorbu hudby, přehrávání hudby, a o softwaru pro záznam zvuku.

Příklady aktivit: Hodina: Naučit děti nahrávat zvukovou stopu do počítače, vysvětlení zapojení mikrofonu do zvukové karty. Cíl hodiny: (Děti se naučí zapojit mikrofon a sluchátka, zaznamenat a uložit jimi nahraný zvuk do souboru.) Hodina 2: Zaznamenat hudební stopu z cd do souboru mp3 Cíl hodiny: (Děti se naučí samostatně vyrobit záznam hudebního cd a uložit ho v různých formátech) Hodina 3: Použití zvuku ve videu (např. po hodině zvuku děti mohu učit práci s videem, kde mohou využít znalosti ze záznamu zvuku a využít ho při ozvučení videa)

Závěrem: Po absolvování hodin o zvuku by žáci měli být schopni vědět kde se nachází zvuková karta, jak zapojit reproduktory a mikrofonu do zvukové karty. Ovládat ovladače hlasitosti ve Windows Naučit se zaznamenat zvuk do počítače, a dále ho zpracovat.

Použitá literatura: Internetová Encyklopedie Wikipedia: http://cs.wikipedia.org/wiki/Hlavn%C3%AD_strana Kurz periferního zařízení: http://www.pef.zcu.cz/pef/kvd/cz/materialy.php