Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
TEORIE KYSELIN A ZÁSAD NEUTRALIZACE, pH.
Advertisements

Teorie kyselin a zásad.
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
CHEMICKÁ ROVNOVÁHA V ACIDOBAZICKÝCH ZVRATNÝCH REAKCÍCH I
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
Teorie kyselin a zásad Výpočty pH
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH18/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Určování pH roztoku.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Ilona Sadílková Materiál: VY_52_INOVACE_PV18.03 Téma: Neutralizace Číslo.
Kyseliny a zásady.
CHEMICKÉ REAKCE.
Chemické výpočty – část 2
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
Soubor prezentací: CHEMIE PRO I. ROČNÍK GYMNÁZIA
Elektrochemie.
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_Ch_OB Ročník: I. Vzdělávací oblast : Přírodovědné vzdělávání.
Soli Při vyslovení slova sůl se každému z nás vybaví kuchyňská sůl - chlorid sodný NaCl. V chemii jsou však soli velkou skupinou látek a chlorid sodný.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 41.
Teorie kyselin a zásad.
Acidobazické reakce (učebnice str. 110 – 124)
Síla kyselin a zásad.
Soli Soli jsou iontové sloučeniny vzniklé neutralizační reakcí.
PROTOLYTICKÉ REAKCE.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Kyselost, zásaditost, pH
Roztoky roztoky jsou homogenní, nejméně dvousložkové soustavy
Neutralizace Vznik solí
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
ZÁSADY_OBECNÝ NÁHLED CH_108_Zásady_Obecný náhled Autor: PhDr. Jana Langerová Škola: Základní škola a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková organizace.
XI. KYSELINY a ZÁSADY Pozn.: Jen stručně, podrobnosti jsou v učebnicích chemie.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 40.
Protolytické reakce.
Udávání hmotností a počtu částic v chemii
16.1 Vím, co je pH, znám podstatu neutralizace.
Kyseliny a zásady – Arrheniova teorie
Kyselost a zásaditost roztoků
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VLASTNOSTI ACIDOBAZICKÝCH INDIKÁTORŮ
Acidobazické indikátory
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
Roztoky roztoky jsou homogenní, nejméně dvousložkové soustavy jsou tvořeny částicemi (molekulami, ionty) prostoupenými na molekulární úrovni částice jsou.
Acidobazické reakce CH-4 Chemické reakce a děje, DUM č. 9
Neutralizace.
Protolytické děje.
PaedDr. Ivana Töpferová
CHEMICKÁ ROVNOVÁHA V ACIDOBAZICKÝCH ZVRATNÝCH REAKCÍCH II
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Indikátory Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr. Šárka Bártová.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
TEORIE KYSELIN A ZÁSAD.
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
HYDROXIDY - OPAKOVÁNÍ Kyseliny - patří mezi žíraviny
ŠablonaIII/2číslo materiálu394 Jméno autoraMgr. Alena Krejčíková Třída/ ročník1. ročník Datum vytvoření
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
Neutralizace Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč.
A CIDOBAZICKÉ VLASTNOSTI ROZTOKŮ RNDr. Marta Najbertová.
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE Měření kyselosti a zásaditosti roztoků Mgr. Jitka Říhová.
Kyselé a zásadité roztoky, pH stupnice
Neutralizace Vznik solí
Soli a jejich chemické vlastnosti
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Chemické sloučeniny Autor: Mgr. Iva Hirschová
Roztoky - elektrolyty.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Měření pH VY_32_INOVACE_29_591
Soubor prezentací: CHEMIE PRO I. ROČNÍK GYMNÁZIA
Transkript prezentace:

Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření: 21.03.2013 Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_Ch_OB Ročník: I. Vzdělávací oblast: Přírodovědné vzdělávání Vzdělávací obor: Chemie Tematický okruh: Obecná chemie Téma: Protolytické reakce Metodický list/anotace: Prezentace slouží k úvodu, procvičení nebo zopakování tématu „protolytické reakce“. Cvičení mohou být využita k dílčímu zkoušení. Pojmy: kyselina, zásada, konjugovaný pár, ionizace kyselin a zásad, autoprotolýza, neutralizace, iontový součin vody, pH,indikátor.

PROTOLYTICKÉ REAKCE

IONIZACE KYSELIN A ZÁSAD VE VODĚ PROTOLYTICKÉ REAKCE IONIZACE KYSELIN A ZÁSAD VE VODĚ AUTOPROTOLÝZA NEUTRALIZACE IONTOVÝ SOUČIN VODY ROZTOKY KYSELÉ, ZÁSADITÉ A NEUTRÁLNÍ Poklepem na příslušnou položku přejde prezentace na příslušnou stránku. Poklepem na šipku, vpravo nahoře, se vrací na str. – přehled STUPNICE pH INDIKÁTORY

Protolytické děje se uskutečňují mezi kyselinami a zásadami. Protolytické reakce Protolytické děje se uskutečňují mezi kyselinami a zásadami. Svante August Arrhenius Arrheniova teorie 1884 Kyseliny disociují ve vodě na vodíkový iont a příslušný aniont. HNO3= H+ + NO3– Zásady ve vodě disociují na hydroxidový iont a kationt. Obr.1 (1859-1927) NaOH = Na+ + OH– švédský fyzik a chemik

Protolytické reakce Teorie Brønsted–Lowryho 1923 (1879-1947) dánský fyzikální chemik Johannes Nicolaus Brønsted Teorie Brønsted–Lowryho 1923 kyselinou látka schopná uvolňovat proton p+ = kationt vodíku H+ zásada látka schopná přijmout proton p+ = kationt vodíku H+ Obr.2 Kyselina uvolněním protonu přestává být kyselinou a přechází v zásadu. Thomas Martin Lowry Obr.3 Zásada vázáním protonu přechází v kyselinu. anglický fyzikální chemik (1874-1936)

Teorie Brønsted–Lowryho Protolytické reakce Teorie Brønsted–Lowryho Kyselina a zásada z ní vzniklá odštěpením protonu představuje konjugovaný pár. KYSELINA = H+ + ZÁSADA 2. konjugovaný pár HCl+ H2O (H3O)+ + Cl- 1. konjugovaný pár

Doplňte konjugovaný pár Protolytické reakce Doplňte konjugovaný pár H+ + ZÁSADA KYSELINA = HCl = H2CO3 = HNO3- = H2O = H3O+ = CH3COOH = H+ + Cl– H+ + HCO3– H+ + NO3–I H+ + OH– H+ + H2O H+ +CH3COO –

KYSELINA1 + ZÁSADA2 = ZÁSADA1 + KYSELINA2 Protolytické reakce A1 H+ + B1 kyselina 1 proton zásada 1 A1 + B2 B1 + A2 B2 + H+ A2 kyselina 2 proton zásada 2 KYSELINA1 + ZÁSADA2 = ZÁSADA1 + KYSELINA2 Mechanismus protolytické reakce je založen na výměně protonu p+(H+) mezi kyselinou a zásadou, přičemž vzniká nová kyselina a zásada.

Částice s amfoterním(obojakým) charakterem Protolytické reakce Částice s amfoterním(obojakým) charakterem amfolyty Některé částice mohou reagovat jako kyseliny i jako zásady. Reagují-li se silnější zásadou, odštěpují proton. Reagují-li se silnější kyselinou, vážou proton. HSO4-, HCO3-, NH3, H2O …

Protolytické reakce Rozhodněte v kterých následujících reakcích se voda chová jako kyselina a v kterých jako zásada. HI + H2O H3O+ + I- ZÁSADA NH3 + H2O NH4+ + OH- KYSELINA H2S + H2O H3O+ + HS- ZÁSADA Rozhodněte které z následujících dějů mají charakter protolytických dějů. HCl + NH3 NH4+ + Cl- protolytický Ba+II + SO4-II BaSO4 není H2O + H2O H3O+ + OH- protolytický

Ionizace kyselin a zásad ve vodě Ionizace kyseliny HCl + H2O H3O+ + Cl- Ionizace zásady NH3 + H2O NH4+ + OH- Ionizace kyseliny (zásady) ve vodě je protolytická reakce mezi částicemi kyseliny (zásady) a molekulami vody za vzniku iontů.

Autoprotolýza Vzájemná reakce dvou molekul téhož rozpouštědla amfoterního charakteru. H2O + H2O H3O+ + OH- Autoprotolýza je protolytická reakce,při níž reagují dvě molekuly téže látky amfoterního charakteru za vzniku nové kyseliny a zásady. Opačná reakce je neutralizace autoprotolýza H2O + H2O H3O+ + OH- neutralizace

Neutralizace H3O+ + OH- H2O + H2O Vzájemná reakce kyselin s hydroxidy, jejímiž produkty jsou sůl a voda. H3O+ + OH- H2O + H2O Mechanismus neutralizace ve vodném roztoku je založen na slučování oxoniových kationtů H3O+ a hydroxidových aniontů OH- za vzniku molekul vody H2O. Neutralizace má značný význam – využívá se ke stanovení obsahu kyselin a hydroxidů v roztocích. Slouží k odstraňování těchto látek z odpadních vod. Zmírňuje účinky při popálení nebo poleptání roztoky kyselin a hydroxidů.

Kv = 10-14mol2.l-2 Iontový součin vody H2O + H2O H3O+ + OH- Při 25°C c(H3O+ ) = c(OH-) = 10-7mol.l-1 Iontový součin vody Kv = c(H3O+) . c(OH-) Kv = 10-7mol.l-1 . 10-7mol.l-1 Kv = 10-14mol2.l-2

Kv = 10-14mol2.l-2 Iontový součin vody 10-7 10-7 10-3 10-11 10-9 10-5 Kv = KONSTANTA Kv = 10-14mol2.l-2 c(H3O+) c(OH-) 10-7 10-7 10-3 10-11 10-9 10-5 10-9 10-5 10-9 10-5

Roztoky kyselé, zásadité, neutrální Neutrální roztok je takový, v němž látkové koncentrace iontů H3O+ a OH- mají stejnou hodnotu. c(H3O+) = c(OH-) Kyselý roztok je takový, v němž látkové koncentrace iontů H3O+ má větší hodnotu než látková koncentrace iontů OH-. c(H3O+) > c(OH-) Zásaditý roztok je takový, v němž látkové koncentrace iontů OH-má větší hodnotu než látková koncentrace iontů H3O+. c(OH-) > c(H3O+)

Stupnice pH Hodnota pH je definována jako záporný dekadický logaritmus koncentrace oxoniových kationtů. pH = -log (c H3O+)

Indikátory Organická barviva, jejichž zabarvení se mění v závislosti na hodnotě pH (na látkové koncentraci H3O+). indikátor oblast barvy Lakmus pH 4,5 – 8,3 červená - modrá Fenolftalein pH 8,0 – 9,8 bezbarvá - fialová Methyloranž pH 3,1 – 4,4 oranžová - žlutá Methylčerveň pH 4,4 – 6,2 červená - žlutá Fenolová červeň pH 6,4 – 8,2 žlutá - červená

Indikátory indikátor oblast barvy Bromhymolová modř pH 6,0 – 7,6 žlutá - modrá Kongo červeň pH 3,0 – 5,0 modrá - červená Bromfenolová modř pH 3,0 – 4,6 žlutá - modrá Thymolftalein pH 9,3 – 10,5 bezbarvá - modrá Krystalová violeť pH 0,0 – 2,0 zelená - modrá

Univerzální indikátor Indikátory pH metry Univerzální indikátor Obr.6 Obr.4 Obr.5 Papírový nosič

Skleněná elektroda - schéma Indikátory Skleněná elektroda - schéma Obr.8 Obr.7 1. Koule s porézního skla - volně pronikají oxoniové ionty zodpovědné za pH analyzovaného roztoku. 2. Někdy elektroda obsahuje malé množství sraženiny AgCl uvnitř skleněné elektrody. 3. Roztok vnitřního standardu, obvykle 0,1 M HCl na měření pH nebo 0.1M MeCl pro elektrody PME. 4. Vnitřní elektroda, obvykle chlorid stříbrný, elektroda nebo kalomelová elektroda. 5. Tělo elektrody, vyrobené z nevodivého skla nebo z umělých hmot. 6. Referenční elektroda, obvykle stejného typu jako 4. 7. Spojovací membrána - obvykle vyrobená z keramiky, kapilár s azbestem nebo křemenného vlákna. Brání smíchání obou roztoků, ale poskytuje elektrické spojení.

Citace Obr.1 AUTOR NEUVEDEN. Soubor:Arrhenius2.jpg - Wikipedie [online]. [cit. 13.5.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Arrhenius2.jpg Obr.2 ELFELT, Peter. Soubor:Johannes Brønsted.jpg - Wikipedie [online]. [cit. 13.5.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Johannes_Br%C3%B8nsted.jpg Obr.3 AUTOR NEUVEDEN. Soubor:Thomas Martin Lowry2.jpg - Wikipedia, the free encyclopedia [online]. [cit. 13.5.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Thomas_Martin_Lowry2.jpg Obr.4 DATAMAX. Soubor:PH Meter.jpg - Wikimedia, the fre encyclopedia [online]. [cit. 19.5.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:PH_Meter.jpg Obr.5 SAGDEJEV (SPECIOUS), Ildar. Soubor:2009-03-30 Red pH meter reads 4.96.jpg - Wikimedia, the fre encyclopedia [online]. [cit. 19.5.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:2009-03-30_Red_pH_meter_reads_4.96.jpg Obr.6 BORDERCOLLIEZ. Soubor:Universal indicator paper.jpg - Wikipedia, the free encyclopeda [online]. [cit. 19.5.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Universal_indicator_paper.jpg Obr.7 KAVERIN. Soubor: Skleněná elektroda scheme.jpg - Wikimedia Commons [online]. [cit. 19.5.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Glass_electrode_scheme.jpg Obr.8 NOLF. Soubor:Zilverchloridereferentie- en PH-glaselektrode.jpg - Wikimedia Commons[online]. [cit. 19.5.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Zilverchloridereferentie-_en_PH-glaselektrode.jpg Literatura Dušek B.; Flemr V. Chemie pro gymnázia I. (Obecná a anorganická), SPN 2007, ISBN:80-7235-369-1 Vacík J. a kolektiv Přehled středoškolské chemie, SPN 1995, ISBN: 80-85937-08-5 Kotlík B., Růžičková K. Chemie I. v kostce pro střední školy, Fragment 2002, ISBN: 80-7200-337-2