Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Listopad 2013.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Téma: Středověká literatura
Advertisements

Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Říjen 2013.
Mytologie Autor: Romana Nováková
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Září 2013.
Římský kalendář Autor: Romana Nováková
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Březen 2013.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Září 2013.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_O15_D_I Ročník: I. Vzdělávací oblast: Dějepis Vzdělávací obor:
PŘEHLED ČESKÉ LITERATURY OD 11. DO 14. STOLETÍ
Konec římské republiky
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ROMÁNSKÁ KULTURA.
ŘÍM – DOBA KLASICKÁ/ZLATÝ VĚK Mgr. Michal Oblouk
DUM - Digitální Učební Materiál
Raný středověk Mgr. Jakub Tomala.
Antická literatura – Řím
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivity Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Starověká literatura 3000 př.n.l. – 476 n.l.
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 5. července 2012
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Gaius Iulius Ceasar.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Konec republiky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_08.
ŘÍM – DOBA ARCHAICKÁ A POSTKLASICKÁ Mgr. Michal Oblouk
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Září 2013.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Září 2013.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Česká moderna - výklad (9. roč.)
Kultura Říma Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Karel Toman Anarchistický buřič.
Renesanční literatura ve Francii a ve Španělsku Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Prosinec 2013.
Substantiva I. deklinace Nom. sg. -a Gen. sg.-ae.
Mgr. Jaroslav Křápek. Tato prezentace si klade za cíl přiblížit na několika příbězích, a to především na skladbě Narkissos a Échó, rozsáhlé a velkolepé.
Gaius Julius Caesar Petr Machala.
I. triumvirát Michal Kolář.
70 př. K. – 19 př. K.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Listopad 2013.
PRAŽSKÁ NĚMECKÁ LITERATURA 2
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Antická literatura: Římská literatura Tematická oblast: Český jazyk a literatura.
Nejstarší literární památky Odhadneš podle obrázků, odkud pocházejí nejstarší dochované literární památky? Mezopotámie Egypt Čína, Indie, Persie starověké.
Kultura ve starověkém Římě Náboženství O polyteisté O některé bohy přejali od Etrusků, Řeků O s rozšiřováním území i přejímání bohů egyptských, maloasijských…
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastAntika Datum vytvoření RočníkPrvní ročník gymnázia Stručný.
Starověká literatura (Opakování) ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_103 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Catullus Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastAntika Datum vytvoření RočníkPrvní ročník středních.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Nymburk,
Počátky písemnictví na našem území
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
KULTURA A UMĚNÍ ANTICKÉHO ŘECKA
VY_32_Inovace_ Antická literatura Český jazyk 8. ročník
ŠKOLA: Základní škola a Mateřská škola Nemilany
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Mgr. Marie Havránková POETISMUS A SURREALISMUS
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Helénistické období řecké literatury
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Karel Toman - Měsíce Název : VY_32_inovace_03 Český jazyk a literatura.
VY_32_INOVACE_59_romantismus Autor projektu: Mgr. Renata Holanová
Starověká literatura.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Bájesloví – 1. část Název : VY_32_inovace_11 Český jazyk a literatura.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření:
STAROVĚKÁ EVROPSKÁ LITERATURA (ANTICKÁ)
POEZIE V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Transkript prezentace:

Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Listopad 2013

 Vývoj latinského písemnictví byl od svých počátků ovlivněn literaturou a kulturou řeckou.  Až v dobách politických zmatků začaly vítězit náměty domácí, ať už historické, či politické, v lyrice se uplatnily i individuální myšlenky autorů.  Zápas o politickou moc ve státě v 2. a 1. století před Kristem s sebou přinesl i rozvoj řečnictví.

Doplňte: Nejstaršími písemnými památkami řecké literatury jsou _______________________, eposy připisované básníku ________________________. Ilias a Odyssea Homérovi

Uveďte: Kdo se největší měrou zasloužil o rozvoj řečnického umění v Římě. _____________________________ (106−43) Přeložte tyto jeho výroky: Marcus Tullius Cicero

 Vitam regit Fortuna, non sapientia.  Život řídí Štěstěna, nikoli moudrost.

 Tempora mutantur et nos mutamur in illis.  Časy se mění, a my se měníme s nimi.

 Amicus certus in re incerta cernitur.  Skutečného přítele poznáme v nejisté době.

V době republiky se rozvíjí historická literatura. Kdo z historiků vynikl v 1. století před Kristem? Přeložte názvy jejich děl.

_______________________________ (100−44)  Commentarii de bello Gallico ________________________________________  Commentarii de bello civili ________________________________________ Gaius Iulius Caesar Zápisky o vláce galské (7 knih) Zápisky o válce občanské (3 knihy)

______________________________ (86−35)  Catilinae coniuratio ________________________________________  Bellum Iugurthnum ________________________________________ Gaius Sallustius Crispus Spiknutí Catilinovo Válka s Jugurthou

 Kdy zazněla památná věta „Alea iacta est.“?  Přeložte.

 Po změně poměrů v Římě zahajuje Caesar v roce 49 př. n. l. občanskou válku proti Pompeiovi.  Kostky jsou vrženy.

V 1. století před Kristem také vzrůstá význam lyrické poezie. Největšími představiteli byli neoterikové (neoteros = řec. nový) Sextus Propertius, Albius Tibullus a zejména ___________________________________ (87−54)  Podle čeho nazval římskou ženu Clodii – objekt své touhy ve svých básních Lesbie? ____________________________________________  Přeložte: „Vivamus, mea Lesbia, atque amemus“ Valerius Catullus podle rodiště známé řecké básnířky Sapfó Žijme, má Lesbie a milujme se

Přiřaďte díla k autorům literatury období císařského Říma:  Quintus Horatius Flaccus (65−8)  Publius Vergilius Maro (70−19) a) Georgica (Zpěvy rolnické) b) Sbírka Ódy (původní název Carmina = Písně) c) Bucolica (Zpěvy pastýřské) d) Historický epos Aeneis d b c a

 Přeložte živá latinská slova.

 De te fabula narratur, mutato nomine. (Horatius)  Amicus animae dimidium. (Horatius)  Quot capita, tot sensus. (Horatius)  O tobě se příběh vypravuje, jen změň jméno.  Přítel – polovina duše.  Kolik hlav tolik rozumů.

 Hannibal ante portas. (Cicero)  Suum cuique. (Cicero)  Ex natura vivere summum bonum est. (Cicero)  Hanibal před branami. (výstraha v nebezpečí)  Každému své (což jeho jest).  Žít v souladu s přírodou je nejvyšším dobrem.

 Veni, vidi, vici. (Caesar)  Non omnia possumus omnes. (Vergilius)  Post gloriam invidia sequitur. (Sallustius)  Přišel jsem, viděl jsem, zvítězil jsem.  Ne všichni můžeme všechno.  Po slávě následuje závist.

 Znáte jiná díla, autory, citáty z literatury antického Říma této doby?  Připravte referát o životě a díle vybraného autora.

1. Slavná slova: latinská rčení: litera scripta manet. Praha: Univers, 1993, 135 s. ISBN ŠTVÁNOVÁ, Ludmila. Latina: univerzální příručka pro maturanty a uchazeče o studium na vysokých školách. Praha: Orfeus, 1992, 133 s. Přehled středoškolského učiva. ISBN Galerie MS Office