Chlazení motorů Střední odborná škola Otrokovice www.zlinskedumy.cz Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Eduard Karola Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. www.zlinskedumy.cz
Charakteristika DUM Název školy a adresa Střední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, 76502 Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0445 /1 Autor Ing. Eduard Karola Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Ak-SKV/3-ST-3/15 Název DUM Chlazení motorů Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 23-55-H/02 Obor vzdělávání Autoklempíř Vyučovací předmět Silniční a kolejová vozidla Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 17 – 18 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem; náplň: jednotlivé způsoby chlazení motorů Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Vzduchové chlazení, kapalinové chlazení, větráky Datum 21. 7. 2013
CHLAZENÍ MOTORŮ Osnova: 1. Účel chlazení 2. Vzduchové chlazení 3. Kapalinové chlazení 4. Větráky
Účel chlazení Chlazením motoru se odvádí část tepla, které vzniká spalováním paliva v motoru, aby se snížila teplota stěn spalovacích prostorů a jiných částí motoru na přístupnou hranici. Teplota motoru má rovněž vliv na jakost a životnost oleje. Chlazení musí splňovat tyto podmínky: Zabezpečit takovou teplotu motoru , kterou vydrží jeho jednotlivé části. Zabezpečit , aby motorový olej vytvořil na stěnách válců souvislou vrstvu (olejový film) Zabezpečit stálé udržování nejvýhodnější a nejhospodárnější pracovní teploty motoru .
Vzduchové chlazení Chlazení vzduchem se používá hlavně u vozidlových motorů menších výkonů, je ho však možno použít i pro motory nákladních automobilů. U vzduchového chlazení je přebytečné teplo odváděno přímo do okolního vzduchu. Aby bylo dosaženo co nejlepší tepelné vodivosti, jsou válce a hlavy válců často odlity z legované lehké slitiny. Rozeznáváme náporové a chlazení s nuceným prouděním vzduchu.
Náporové chlazení vzduchem: Jedná se o nejjednodušší způsob chlazení. Používá se především u motocyklů, kde je nezakrytý motor ochlazován proudem vzduchu vznikajícím při jízdě. Chlazení je nerovnoměrné, intenzita chlazení do značné míry závislá na okolní teplotě a rychlosti pohybu vozidla. Obr. 1: Náporové chlazení vzduchem
Chlazení s nuceným prouděním vzduchu: Umožňuje dostatečné chlazení zakrytých částí motorů. Používá se do malých vozidel a skútrů. Pro vytvoření proudu vzduchu se používají axiální nebo radiální ventilátory. Obr. 2: Vzduchové chlazení s radiálním ventilátorem
Vzduchové chlazení Výhody - jednodušší, cenově výhodnější konstrukce - nižší hmotnost - je v provozu spolehlivější, zvláště tam, kde se . uplatňují extrémní povětrnostní podmínky Nevýhody - větší kolísání provozní teploty - větší hlučnost motoru - velký příkon pohonu ventilátoru až 8% výkonu motoru
Kapalinové chlazení U tohoto způsobu chlazení jsou válce a hlavy válců opatřeny dvojitými stěnami. Chladící prostory mezi těmito stěnami jsou zaplněny kapalinou a uspořádány tak, aby byl umožněn oběh kapaliny chladícím systémem.
Kapalinové chlazení Samooběžné (termosifonové) chlazení: Ohřátá kapalina s menší měrnou hmotností stoupá nahoru a na její místo přichází chladnější kapalina z chladiče. Tohoto způsobu se používalo u menších motorů. Pohyb kapaliny je poměrně pomalý, účinnost chlazení malá a systém vyžaduje dosti rozměrný chladič. Obr. 3: Samooběžné (termosifonové) chlazení
Kapalinové chlazení Chlazení s nuceným oběhem chladící kapaliny: Čerpadlo chladící kapaliny zajišťuje její poměrně rychlý oběh. Z tohoto důvodu je rozdíl mezi teplotou kapaliny, která vstupuje do chladiče, a teplotou kapaliny, která z chladiče vystupuje, pouze 5 až 7 stupňů. Tím je zaručeno malé tepelné pnutí uvnitř motoru. Obr. 4: Chlazení s nuceným oběhem chladící kapaliny
Větráky Úkolem větráku je zajistit dostatečné proudění vzduchu kolem chladiče i motorovým prostorem zejména tehdy, není-li přirozené proudění dostatečné, tj. např. při malé rychlosti jízdy nebo u stojícího vozidla. Při provozu vozidla je ovšem požadované množství proudícího vzduchu velmi rozdílné. Řešení tohoto problému je závislé na způsobu pohonu větráku. Obr. 5: Větráky s elektrickým pohonem
Kontrolní otázky 1. Jaký účel má chlazení motoru? 2. Uveď výhody a nevýhody vzduchového chlazení. 3. Popiš dle obr. kapalinové chlazení s nuceným oběhem chladící kapaliny.
Použité obrázky Obr. 1: Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 3. Motory. Náporové chlazení vzduchem, Nakladatelství Avid 6. vydání, Brno 2010, str. 163,ISBN 978-80-87143-15-5 Obr. 2: Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 3. Motory. Vzduchové chlazení s radiálním ventilátorem, Nakladatelství Avid 6. vydání, Brno 2010, str. 163, ISBN 978-80-87143-15-5 Obr. 3: Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 3. Motory. Samooběžné (termosifonové) chlazení, Nakladatelství Avid 6. vydání, Brno 2010, str. 165,ISBN 978-80-87143-15-5 Obr. 4: Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 3. Motory. Chlazení s nuceným oběhem chladící kapaliny, Nakladatelství Avid 6. vydání, Brno 2010, str. 165,ISBN 978-80-87143-15-5 Obr. 5: Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 3. Motory. Větráky s elektrickým pohonem, Nakladatelství Avid 6. vydání, Brno 2010, str. 166, ISBN 978-80-87143-15-5
Seznam použité literatury [1] Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 3. Motory. Nakladatelství Avid, 6. vydání, Brno, 2010, ISBN 978-80-87143-15-5 [2] PILÁRIK, M., PABST, J., Automobily. Nakladatelství Informatorium, 3. vydání Praha, 1997, ISBN 80-86073-02-5