Chlazení motorů Střední odborná škola Otrokovice

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Snímače polohy I Střední odborná škola Otrokovice
Advertisements

Základní výpočty mzdy Střední odborná škola Otrokovice
Základní koncepce vozidel
Rámy vozidel Střední odborná škola Otrokovice
Rozdělení motorových vozidel
Chlazení motorů Střední průmyslová škola Otrokovice
Čtyřdobý zážehový motor – konstrukce, popis činnosti
Výnosy – členění Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lenka Klimánková.
Kontrola těsnosti spalovacího motoru
Rozvody dvoudobých a čtyřdobých motorů
Klikový mechanizmus, demontáže a montáže
Vlastnosti posloupností
Třecí kotoučové spojky a hydrodynamické měniče
Exponenciální rovnice řešené pomocí logaritmů
Kovové výrobky z oceli Střední odborná škola Otrokovice
Servisní prohlídky – druhy, úkony
Ukončení pracovního poměru Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lenka.
Rozvaha – sestavení Střední odborná škola Otrokovice
Vznětové motory Střední odborná škola Otrokovice
Dvojitá okna deštěná Střední odborná škola Otrokovice
DHM – degresivní odpisy
Střední odborná škola Otrokovice
Účelové stravování Střední odborná škola Otrokovice
Dvoutrubkový rozvod Střední odborná škola Otrokovice
Jednotrubkový rozvod Střední odborná škola Otrokovice
Brzdy – účel, rozdělení, hlavní části
Spojka třecí kotoučová – diagnostika
Účtování materiálových zásob, způsob B
Účtování nákladů – příklady souvztažností
Vaření – rozdělení, způsoby
MS-Excel – financování školního výletu
Spotřeba a přetížitelnost měřicích přístrojů
Posloupnosti – základní pojmy Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.
Automobily – koncepce, karoserie
Pevné části motoru – kontrola, údržba
Nápravy – druhy, diagnostika závad
Odlučovače nečistot Střední odborná škola Otrokovice
Kontrola tlumičů pérování
Brzdy – kontroly, závady a opravy
Příklad na zpracování účetních dokladů
Snellův zákon lomu Střední odborná škola Otrokovice
Montáž otopných těles Střední odborná škola Otrokovice
Rozvaha – řešení bilanční rovnosti
Otevřený systém Střední odborná škola Otrokovice
Čtyřdobý vznětový motor – konstrukce, popis činnosti
Souvislý příklad na zásoby
Konstrukce otočných a posuvných vrat
Realizace logických obvodů
Typy a výpočty hospodářského výsledku
Kola a pneumatiky – montáž a kontrola
DHM – lineární odpisy Střední odborná škola Otrokovice
Uzavřený systém Střední odborná škola Otrokovice
Směšovací armatury Střední odborná škola Otrokovice
Okna zdvojená Střední odborná škola Otrokovice
Aritmetická posloupnost – základní pojmy
Slovní úlohy řešené pomocí rovnic Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.
Zboží z dovozu Střední odborná škola Otrokovice
Palubová křídla Střední odborná škola Otrokovice
Wankelův motor Střední odborná škola Otrokovice
Sčítání a odčítání výrazů Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana.
Vstřikovače vznětových a zážehových motorů
Kapalinové chlazení, chladící kapaliny
Odvzdušnění palivových okruhů vznětových motorů
Maziva a chladící kapaliny pro automobily
Řízení – diagnostika závad, opravy
Mechanické převodovky
Lineární nerovnice Střední odborná škola Otrokovice
Brzdy se vzduchotlakým ovládáním
Geometrická posloupnost – základní pojmy
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Transkript prezentace:

Chlazení motorů Střední odborná škola Otrokovice www.zlinskedumy.cz Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Eduard Karola Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. www.zlinskedumy.cz

Charakteristika DUM Název školy a adresa Střední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, 76502 Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0445 /1 Autor Ing. Eduard Karola Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Ak-SKV/3-ST-3/15 Název DUM Chlazení motorů Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 23-55-H/02 Obor vzdělávání Autoklempíř Vyučovací předmět Silniční a kolejová vozidla Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 17 – 18 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem; náplň: jednotlivé způsoby chlazení motorů Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Vzduchové chlazení, kapalinové chlazení, větráky Datum 21. 7. 2013

CHLAZENÍ MOTORŮ Osnova: 1. Účel chlazení 2. Vzduchové chlazení 3. Kapalinové chlazení 4. Větráky

Účel chlazení Chlazením motoru se odvádí část tepla, které vzniká spalováním paliva v motoru, aby se snížila teplota stěn spalovacích prostorů a jiných částí motoru na přístupnou hranici. Teplota motoru má rovněž vliv na jakost a životnost oleje. Chlazení musí splňovat tyto podmínky: Zabezpečit takovou teplotu motoru , kterou vydrží jeho jednotlivé části. Zabezpečit , aby motorový olej vytvořil na stěnách válců souvislou vrstvu (olejový film) Zabezpečit stálé udržování nejvýhodnější a nejhospodárnější pracovní teploty motoru .

Vzduchové chlazení Chlazení vzduchem se používá hlavně u vozidlových motorů menších výkonů, je ho však možno použít i pro motory nákladních automobilů. U vzduchového chlazení je přebytečné teplo odváděno přímo do okolního vzduchu. Aby bylo dosaženo co nejlepší tepelné vodivosti, jsou válce a hlavy válců často odlity z legované lehké slitiny. Rozeznáváme náporové a chlazení s nuceným prouděním vzduchu.

Náporové chlazení vzduchem: Jedná se o nejjednodušší způsob chlazení. Používá se především u motocyklů, kde je nezakrytý motor ochlazován proudem vzduchu vznikajícím při jízdě. Chlazení je nerovnoměrné, intenzita chlazení do značné míry závislá na okolní teplotě a rychlosti pohybu vozidla. Obr. 1: Náporové chlazení vzduchem

Chlazení s nuceným prouděním vzduchu: Umožňuje dostatečné chlazení zakrytých částí motorů. Používá se do malých vozidel a skútrů. Pro vytvoření proudu vzduchu se používají axiální nebo radiální ventilátory. Obr. 2: Vzduchové chlazení s radiálním ventilátorem

Vzduchové chlazení Výhody - jednodušší, cenově výhodnější konstrukce - nižší hmotnost - je v provozu spolehlivější, zvláště tam, kde se . uplatňují extrémní povětrnostní podmínky Nevýhody - větší kolísání provozní teploty - větší hlučnost motoru - velký příkon pohonu ventilátoru až 8% výkonu motoru

Kapalinové chlazení U tohoto způsobu chlazení jsou válce a hlavy válců opatřeny dvojitými stěnami. Chladící prostory mezi těmito stěnami jsou zaplněny kapalinou a uspořádány tak, aby byl umožněn oběh kapaliny chladícím systémem.

Kapalinové chlazení Samooběžné (termosifonové) chlazení: Ohřátá kapalina s menší měrnou hmotností stoupá nahoru a na její místo přichází chladnější kapalina z chladiče. Tohoto způsobu se používalo u menších motorů. Pohyb kapaliny je poměrně pomalý, účinnost chlazení malá a systém vyžaduje dosti rozměrný chladič. Obr. 3: Samooběžné (termosifonové) chlazení

Kapalinové chlazení Chlazení s nuceným oběhem chladící kapaliny: Čerpadlo chladící kapaliny zajišťuje její poměrně rychlý oběh. Z tohoto důvodu je rozdíl mezi teplotou kapaliny, která vstupuje do chladiče, a teplotou kapaliny, která z chladiče vystupuje, pouze 5 až 7 stupňů. Tím je zaručeno malé tepelné pnutí uvnitř motoru. Obr. 4: Chlazení s nuceným oběhem chladící kapaliny

Větráky Úkolem větráku je zajistit dostatečné proudění vzduchu kolem chladiče i motorovým prostorem zejména tehdy, není-li přirozené proudění dostatečné, tj. např. při malé rychlosti jízdy nebo u stojícího vozidla. Při provozu vozidla je ovšem požadované množství proudícího vzduchu velmi rozdílné. Řešení tohoto problému je závislé na způsobu pohonu větráku. Obr. 5: Větráky s elektrickým pohonem

Kontrolní otázky 1. Jaký účel má chlazení motoru? 2. Uveď výhody a nevýhody vzduchového chlazení. 3. Popiš dle obr. kapalinové chlazení s nuceným oběhem chladící kapaliny.

Použité obrázky Obr. 1: Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 3. Motory. Náporové chlazení vzduchem, Nakladatelství Avid 6. vydání, Brno 2010, str. 163,ISBN 978-80-87143-15-5 Obr. 2: Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 3. Motory. Vzduchové chlazení s radiálním ventilátorem, Nakladatelství Avid 6. vydání, Brno 2010, str. 163, ISBN 978-80-87143-15-5 Obr. 3: Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 3. Motory. Samooběžné (termosifonové) chlazení, Nakladatelství Avid 6. vydání, Brno 2010, str. 165,ISBN 978-80-87143-15-5 Obr. 4: Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 3. Motory. Chlazení s nuceným oběhem chladící kapaliny, Nakladatelství Avid 6. vydání, Brno 2010, str. 165,ISBN 978-80-87143-15-5 Obr. 5: Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 3. Motory. Větráky s elektrickým pohonem, Nakladatelství Avid 6. vydání, Brno 2010, str. 166, ISBN 978-80-87143-15-5

Seznam použité literatury [1] Ing. JAN, Z., Ing. ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 3. Motory. Nakladatelství Avid, 6. vydání, Brno, 2010, ISBN 978-80-87143-15-5 [2] PILÁRIK, M., PABST, J., Automobily. Nakladatelství Informatorium, 3. vydání Praha, 1997, ISBN 80-86073-02-5